Registrace   |   Horolezec nepadá.

El Tractor 7c+

Rock Point Outlet Store - Praha 5 - Radotín
HANIBAL - Praha 2

Dračí let stěnou Les Droites

small      Zvon v údolí bil na poplach
        a lidem zbělil tváře strach,
        když dračí spár hůř než žár
        jim pohřbil město v sutinách.

Dýmala hora pod lunou
        v tu chvíli nás osudnou,
        každý se hnal, než drak ho sklál
        pod svými drápy, pod lunou.

Dřív nežli vzejde slunce svit,
        přes chmurný, mlžný horský štít
        jdem do hlubin, kde vládne stín,
        mu harfy své i zlato vzít!

(Hobbit, Far over the misty mountains cold, J.R.Tolkien)

Severní stěnu Les Droites jsem dosud při mých výpravách do Chamonix míjel. Připadala mi nezajímavá, fádní, možná až příliš profláklá. Chyběla jí nedostupnost Grand pilier d'Angle a svou velikostí pokulhávala za Grandes Jorasses. Schovaná za srázy Aig. Verte se stydlivě krčila před mým nezájmem. Jiné možná přitahovala, vždyť nese stopy slavných jmen jako jsou Tournier, Lagarde, Messner, Jasper mezi jinými. Mou pozornost k Les Droites přitáhlo až vyprávění Jamie Andrewa, který se svým druhem Jamie Fisherem bojovali na jejím vrcholu několik dní o život. Jeden Jamie tam nechal ruce a nohy. Druhý Jamie svůj život. Ale ten který se vrátil nezanevřel. Jeho život naplnily další výzvy, které mu dávají smysl. Slyšet Jamieho vyprávět jeho příběh dá člověku velkou sílu. Je obrovskou výzvou sdělit ostatním to, co zažívá v horách. Obdivuji ty, kterým se to daří. Ne pro jejich lezecké výkony, charakter či činy, ale pro schopnost vzbudit v ostatních vzpomínky na jejich vlastní příběhy a chuť psát příběhy další. No, a mojí výzvou je teď popsat vám jiný příběh. Příběh draka.

11.3.2014, někdy v noci
Prudce jsem sebou škubnul. Něco chladného se dotklo mojí tváře. Snažím se pohnout, ale nemohu. Chci utíkat, ale nejde to. Jako by mi někdo spoutal nohy. Chci křičet, ale vyschlé hrdlo nevydá ani hlásek. Oči mám otevřené, ale nic nevidím, všude je černo černá tma. Hlava mne bolí a mysl se pomalu rozjasňuje. Jsem v pytli. Svázaný, nehybný, opuštěný. Připravený na něco strašného. A pak, najednou. Najednou mi to dochází. Jsem ve spacím pytli. Bolavýma rukama pomalu uvolním otvor a do tváře se mi zařízne mrazivý vítr.

Sbaleno před odjezdem - bude to stačit

Světlo. Vše kolem je zahaleno ve stříbrném svitu měsíce. Svítí tak mocně, že je vidět téměř jako ve dne. Rozhlédnu se kolem sebe. Nade mnou, jak perly náhrdelníku zimní královny, visí zavěšeny všechny naše věci. Karabiny, skoby, friendy, sada čoků, abalaků. Jsou nacvakané hala-bala. Večer nebyl čas a síla vše urovnat. Kouknu na hodinky. Spal jsem jen asi hodinu a půl.

Kličkování mezi seraky na ledovci Argentiere

Dobré ráno v třetí délce

Chce se mi děsně čůrat, ale visím napůl zavěšený v sedáku, omotaný spacím pytlem. Naštěstí kousek ode mne visí čurací láhev. Opatrně ji sundám, nasadím, naplním a ještě opatrněji vyleju někam do prázdnoty pod námi. Sedíme na malé poličce asi sedm set metrů nad zemí. Sedm set metrů skály, ledu a vzduchu pod nohama. Tohle je čtvrtý bivak, když počítáme i ten na nástupu.

Občas trochu pijeme

Bolí mě hlava. Včera jsme málo pili. Ale spíš je to tím, že jsme se do téhle stěny pustili rovnou z tepla kanceláře. Z tří set metrů do tří tisíc metrů. Ale tak je to každý rok. Mám jen dva výjezdy ročně, víc rodina a práce nedovolí. Rodina. Jak je to dlouho, co mi moje tři děti daly pusu na dobrou noc? Vždycky chtějí jet se mnou. „Táto, příště nás musíš vzít s sebou.“ Příště nikam nepojedu, děti moje. Tohle je poslední bitva s drakem.

Bača odemyká klíčový kout M6 A2

Drak je symbolem sil, které jsou větší, než si dokážeme vůbec představit. Děsivých i krásných. Podívat se Drakovi do očí vyžaduje velkou odvahu. Ten pocit, kdy tíha těla a s ním i vzpomínek, povinností a co já vím čeho všeho, na zlomek času mizí a člověk může vnímat celý, nekonečný prostor a v něm nekonečné možnosti bytí…v tu chvíli Drak rozpíná svoje křídla a my se s ním můžeme vznést a letět a letět…zapřáhnout Draka do kočáru svých snů o nádherné budoucnosti …

Stračena v krásné spáře za M7

11.3.2014, dopoledne
„Héj, bejku, zrůůůš. Červený fix. Žlutý v kladce.“ Pěkně nám to šlape. Tahám haulbag a koukám na převisy nad námi. Hledám nějakou slabinu. Nějakou indicii ukazující další směr výstupu. Pustí to zleva tou tenkou převislou spárou? Máme šest skob a čtyři mikrofriendy. Pokud budu muset hákovat, tak se vysoko nedostanu. Nebo máme lézt spíše vpravo, kde se stěna lomí a padá do hladkých ploten? Výše by mohl být nějaký kout. Ale spáry tímto směrem jsou o něco širší než hlava cepínu a navíc zalité ledem tak, že friendy unesou snad jen váhu expresky.
Už několikrát v téhle stěně jsem se musel spolehnout na nějaký vnitřní hlas. Máme jen malou fotografii stěny, kde jsme si vyznačili možný směr výstupu. Pokaždé, když přišlo rozhodování, zda vpravo, či vlevo, něco nad námi vedlo naše kroky tím správným směrem. Každá délka mohla být poslední slepou uličkou téhle nové cesty. Za každou hranou se ale vždy objevila možnost, jak pokračovat dál i s naším drobným rackem. Stěna nás nechávala projít. Zatím.

Stračes na konci božského traverzu

„Bejku, zkusíme to vpravo, ta spára nevypadá věru zle. To půjde.“ Největší abalak do nejužšího místa ochrání Bejkův štand. Ale kdo sakra ochrání mne, až poletím kolem něj a budu křičet „high five!“. Pár metrů nad jištěním mne chmurné myšlenky opouští a má mysl se rozpouští mezi zrnka žuly. Cepíny na páku ve spáře. Levé rameno opřené o hranu koutku a přední hroty maček jsou na tření zapřené o největší z krystalů v plotně bez stupů. Krystaly. Ocel. Fyzika. Jak velký nápor může vydržet jeden krystal velký pár milimetrů? Koeficient tření ocel-křemík. Úhly. Výpočet. Teorie. Rovnice nevychází.
Pravá noha se smekla a já cítím, jak se na mé tělo pověsily spáry gravitace. Ostré nehty se hluboko zaryly do mé kůže a její studený jazyk oblízl má záda. Pohlédl jsem do jejích ledových očí. Byla krásná, nezbytná, zničující. Najednou se vzduch prosytil sírou. Zavanul dračí dech. Mé tělo objal plamen a náhle vidím v těch nádherných očích lesknout se slzy. Její ruce se rozpustily a já dál stojím. Jeden cepín, jeden monohrot, jeden mikrokrystal. Tohle půjde.

Hledání linie ve vrcholové části

Bača v žábovici za M7

Ač měl jsem křídla, nemohl jsem létat
Ač měl jsem slzy, nemohl jsem plakat
Vše bylo skryté, pod příkrovem ledu
Který teď praská, a můj cit otvírá se světu.

(Tears of the Dragon, B.Dickinson )

7.3.2014, ráno
Sedím ve své teplé kanceláři. Usrkávám horkou ranní kávu a projíždím emaily. Nekonečné diskuse se zákazníky, kteří nedokážou pochopit, že vývoj a výzkum je umění a ne práce. Delete. Několikastránkové dokumenty s hustotou vzorců větší než dokáže má neklidná mysl vstřebat. Delete. Čerstvá předpověď počasí na Chamonix zaručující tlakovou výši minimálně na pět dní. Forward Bejkovi, kopie Oťák a Mejla. Za pár hodin už Plzeň smývá v našich hrdlech prach z německé dálnice a v upocených dlaních svíráme fotku severovýchodní stěny Les Droites. Hele, Bejku, povídám mezi hlty piva parťákovi. Tady v téhle části stěny nic nevede, to se musí prozkoumat.

Stračena překonává převisy ve vrcholové části

Po noci krátké bez milování už naše ramena svírají batohy s výbavou na pět dní. Přesně tolik počítáme na round-trip Argentiere, Grand Montets, Les Droites, Montenvers, Chamonix, Argentiere. Prošlapáváme stopu pod stěnu, kde s odpoledním sluncem kopeme plošinku na bivak. Stěna je neskutečně přitažlivá. Připadáme si jako v ženském klíně, kde pravé stehno tvoří Tournierův a levé Mesnerův pilíř. Oťák s Mejlem se rozhodli pro českou cestu Czech Gully z r. 1977 od brněnské party P. Bednařík, S. Talla a J. Tallova, což musela být, a stále je, velmi vážná cesta. My s Bejkem ještě před setměním natahujeme uvítací délku naší nové linie. Pak první noc pod hvězdným nebem a s nádherným pocitem v srdci, jako vždy na začátku něčeho nového.
Jen ten, kdo cítil dračí hlad, může pochopit. Jen ten ví, jak obtížné je hlad utišit.

11.3.2014, odpoledne
Poslední rozbitou délkou se dostáváme na hřeben. V tomto bodě se spojují ta nádherná ženská stehna - Messnerův a Tournierův pilíř. Cesta k vrcholu je otevřená. Ale hřeben se ukazuje nevyzpytatelnější a zrádnější, než se zdál. Obrovské sněhové převěje, hledání cesty a co jednou délkou nastoupáme, to druhou zase slézáme. Vítr bičuje hřeben. Třetí bivak ve stěně nás nemine. Spíme v malém komínku, v polosedě na malé poličce. V noci trochu blouzním. Zítra, už zítra uvidíme slunce.
Ráno opět následuje nekonečné kličkování po sněhových převějích a hledání cesty. Obcházíme hřeben několika ledovými délkami v severní stěně. Téměř sólo. Máme jen dvě vývrtky. Led je tvrdý, unavená lýtka pálí. Koho může bavit lézt hřebeny a nekonečná ledová pole? Poslední úhybný manévr a dostáváme se na vrcholový hřeben Les Droites.

Draci na druhé straně hory

Během sestupu si Bača vychutnává sluníčko a výhled na Grandes Jorasse...

Nevěřícně koukáme, jak se z druhé, jižní, sluncem zalité strany hory vyloupne Oťák s Mejlem. Ti dva přece měli být úplně někde jinde. Vypráví nám jejich příběh, jak s blouděním dolezli na Tournierův pilíř a museli slanit ještě první den. Jak potom sešli zpět dolů do Argentiere, přejeli busem do Chamonix, vylezli jižní stěnu Les Droites a na minutu přesně se společně s námi dostali na vrchol.
Po čtyřech dnech se tak do nás konečně zase opírá sluníčko. Slaňujeme šest délek na ledovec, stavíme stan a užíváme si pocitu horizontální polohy. Pocitu nevázanosti, kdy jen tak občas hlavou probleskne … „proboha, vždyť já nejsem nikde cvaklej!“

Dračí přípitek zpátky v Chamonix

Topo Dračího letu

Následující ráno sestupujeme do Chamonix. Zažili jsme čtyři dny absolutní zóny ve stěně, které se ve vzpomínkách smrskly na pár hodin. Nejsem schopen teď říct, co jsme každý den dělali od rána do večera, vše proletělo tak rychle. Jako bychom byli v jiném světě. Ve světě čar a kouzel, ve světě pohádkových dobrodružství, ve světě draků, co nám bijí v srdci a říkají … „tak a co dál“?

Les Droites, SV stěna, prvovýstup „Le vol du dragon“, 1200m, M7+/A2 (jedna délka),
8.-12.3.2014, 37h, Pavel Vrtík (Bača), Jan Straka (Stračes),
alpský styl bez nýtů, bivak pod stěnou, tři bivaky ve stěně, pátý bivak na sestupu.

Použité vybavení:
  • Lezli jsme na lanech od Singingrocku - jednoduchém 60m laně Icon Dry 9.3 a polovičním laně Gemini 7.9, na kterém jsme občas tahali haulbag.
  • 10 skob (2x jednička, 4xnůž, 4xdužník), sada friendů (Camalot od C3 vel.00 po C4 vel.3), sada vklíněnců a sada abalaků, 1 kladivo, 1xJumar, 2xTibloc
  • Cepíny Bandit, mačky Lucifer, šňůry na cepíny a 2 dlouhé šrouby do ledu od Singingrocku.
  • 4 krátké presky Singingrock VISION, 10 dlouhých presek složených z 60cm 8mm dyneema smyček a VISION karabin, 6x120cm 8mm dyneema smyček, 14 volných karabin, 5 zámkovek.
  • Batoh 55l BD Speed, tahačák 60l Adr design
  • 1.2kg spacáky z Climashieldu XP, 120cm karimatky EVA14mm, 1.5kg stan BD Firstlight
  • vařič a hrnec MSR Reactor s domácím závěsem, 4x250g plynu, 1l flaška s termoobalem Nalegene, strava Travellunch, tyčinky Nutrend a Pemco (5 na den na jednoho), 0.5kg ionťáku
  • Plastiky Scarpa Omega a Koflach
  • Pro tento výstup jsme k plné spokojenosti použili trenýrky od Versaceho, na nástup košilku od Gucciho a do stěny oblečení od Tilaku (Ketil, Stinger, Serak, Evolution, Femund, rukavice a palčáky).

Video:

• Pavel Vrtík   [úpravy] 12:43 15.05.2014Tisk

noc bez milování 16:36:04 15.05.2014
    :-) a ja mel za to ze clanky z hor jsou nudne :-)

nadhera16:51:54 15.05.2014
    Jdu vyresit posledni dnesni kraviny a hura aspon na tu bouldrovku.
    Honzaodpovědět

:)17:17:58 15.05.2014
    pjekný jaksviňa :)
    honza k..odpovědět

d19:21:04 15.05.2014
    Bača, super článok... ako vždy!

no19:33:29 15.05.2014
    no nemiluj ho .... parada chlopi a velka gratulacia :)
    misoodpovědět
     Re: no18:01:31 17.05.2014
    XX nebo XY ?
      Re: no21:29:59 31.05.2014
    Baco, nadherny clanek!
    Sarka, Lokalkaodpovědět
     Re: no22:34:09 17.05.2014
    Připojuju se do fanklubu (XX). Super článek!
    Lenkaodpovědět

nádherná..19:34:03 15.05.2014
    .. nová linie! nad notovým zápisem jsem téměř nedýchal :) jen dál a hloubš!
    kosťějodpovědět

pekne19:53:42 15.05.2014
    Krasne, dycha z toho prave lezeni. A ty spary...!
    kruegerodpovědět
     Re: pekne18:10:02 17.05.2014
    Je to bomba stěna, hlavně ten horní headwall. To jsou stometrový spáry jak bič. Škoda, že v létě bude ten spodek rozbitej.

gratulace22:59:49 15.05.2014
    Gratuluju a závidim, že na takovýhle lezení máte! Inspirace.
    Honzaodpovědět
     Re: gratulace10:57:53 16.05.2014
    rovnez zavidim zejmena tu kosili od Gucciho...snad mozna na priste lze doporucit i neco od Armaniho..pro tyto akce ma pry pochopeni..
    yeanodpovědět
      Re: gratulace18:00:50 17.05.2014
    Ano, ano, Armani bude sponzor letní akce. A místo Nutrendu Svijany. To bude fičák.

Titulek 11:00:45 16.05.2014
    Nádhera !!! A chalani, přidejte příště aj foto v nástupových ternýrkách a košilce :D
    Svobyodpovědět
     Re: Titulek 17:59:39 17.05.2014
    Fotky samo jsou, s i bez, ale jsou nachystaný jen pro privátní show ! :))

jamie andrew11:09:51 16.05.2014
    a snad pro doplneni vzpraveni jamieho andrewa

yeanodpovědět
     Re: jamie andrew18:02:26 17.05.2014
    Měl jsem tu čest být s ním na živo. Super kořeň.

Dost dobrý11:13:03 16.05.2014
    Hezký dračí příběh. Díky za něj.
    Steveodpovědět
     Re: Dost dobrý14:42:41 16.05.2014
    Bača a Chrlice!!!
    Ditaodpovědět
      Re: Dost dobrý16:07:04 17.05.2014
    toto je ozajstný hip-hop!
    fáberaodpovědět
       Re: Dost dobrý18:03:19 17.05.2014
    V Chrlicích jede Trip-Hop říznutej metalem.

abalaky v mixu16:22:46 17.05.2014
    Ahoj,
    Zajímalo by mě jestli ty abalaky mají ňějákou konkrétní výhodu v mixech oproti jinýmu sofistikovanějšímu železu, nebo jde jen o citovou (či finanční) záležitost. Používám je celkem hojně na skalkách do vodorovných spárek, ale moc jim stejně nevěřím... Jinak moc hezký článek. Díky
    vašek k.odpovědět
     Re: abalaky v mixu18:07:30 17.05.2014
    Abalaky jsou super, hlavně na vápně a v zamrzlejch spárách. Mnohdy lepší než čoky. A taky jsou levný jako prchací materiál (kilo za jednoho Koubu). Ale beru jen nejmenší čtyři, pak jsou moc hamatný. Hexy mě trochu zklamaly.
      Re: abalaky v mixu18:59:09 17.05.2014
    Souhlas s vaškem. Taky je celkem dost používám, ale padat se do nich bojím, mám k nim nějak pořád nedůvěru... Podařilo se Ti do abalaků párkrát skočit?
    Matějjodpovědět
       Re: abalaky v mixu19:27:52 17.05.2014
    Do abalaka dřiv skočiš,než ho založiš..
        Re: abalaky v mixu20:24:56 17.05.2014
    Jo, to je trefný přirovnání :), někdy je rychlejší dát skobu než zasadit abalaka. Ale abalaka většinou dám tam, kde vše ostatní selže. A jsou místa, kde člověk prostě musí něco založit, aby se pohnul dál. Myslím, že jsem do nich ještě nespadnul, ale dost je používám při hákování v rozbitým.
      Re: abalaky v mixu08:54:26 18.05.2014
    Hexy zklamaly v mixech na vapně nebo všude? Co já vím, tak hexy všichni chválí a proto by mě to docela zajímalo. Jinak ty abalaky nosím přesně obráceně- jen od trojky nahoru. Ty dva malý mají strašně malý rozsah a blbě se zakládají, pač ten poloměr ohybu toho drátku je malý a proto je těžký to ohnout a furt to vyklouzává z ruky. Ale je pravda že se smyčkou by mohly být dobrý i ty malý, ty ovšem kouba nevyrabí. Každopádně je pravda že ten 6-kový už je docela těžký, ale já nemovitý amatér málokdy lezu cesty, kde bych použil tři friendy vel. okolo 60-70 mm, takže ho používám jako zálohu, kdyby tadle situace nastala.
    vašek k.odpovědět
       Re: abalaky v mixu17:16:42 20.05.2014
    Hexy jsou super v širokých zamrzlých spárách a asi i jinde, ale mě se líp používají abalaky. Tím že mě hexy zklamaly myslím to, že jsem po dolezení cesty zjistil, že hexy jsem nepoužil vůbec, ale abalaky v každý délce. A abalaky vod Kouby používám jako prchací materiál, kdežto hexy mám dost drahý vod WC. Asi je to vo tom, na co si člověk zvykne, co se naučí zakládat apod.
        Re: abalaky v mixu18:10:14 20.05.2014
    Ok. dík...
    vašek. k.odpovědět
       Re: abalaky v mixu20:18:51 20.05.2014
    udělěj si lihovkou značku na lanku kde vychází z abalaku a pak to lanko celý prostrč skrz abalak. Na značce lanko lehce přihni kleštěma a zas nasuň zpátky. Hned se budou líp zakládat
    d.odpovědět
        Re: abalaky v mixu21:09:24 20.05.2014
    To jsem přesně u tý jedničky udělal (a musím se pochválit dokonce jsem na to přišel sám), nicméně stejně to není ono. Ten odpor podle mě, má svůj smysl, protože plní podobnou funkci jako stabilizační pružinky u friendu. Prostě jsem smířený s tím, že abalakům věřím stejně jako uzlíkům na písku.
    Ostatně kdysi se o tu už o abalacích diskutovalo a došlo se k tomu, že drátěný abalaky jdou celkem dobře zakládat, dobře se vyndávají, ale taky dobře cinkají, zatímco se smyčkou se blbě zakládají, blbě vyndávají, ale zato zas necinkaj. No a pak jeden velice bystrý lezec na to reagoval tak, že když se nepadá, tak se maj používat drátěný a když se padá, tak smyčkový XD...
    vašek. k.odpovědět

To není článek,19:31:31 17.05.2014
    ...to je báseň! Óda na radost ze života. Ať vám to chlapci ve zdraví leze. A také tak dobře píše!

Les Droites14:18:13 18.05.2014
    Vždycky zbystřím, když se kolem mne mihne zmínka o tomto kopci, páč silný zážitek na ni se prostě nesmázne. Tím lépe se mi o tom vašem výletu čte.
    Chlapi klobouk dolů... nádhera!
    Cubodpovědět

Super Bibe 6b+ Leonidio
    Gaia 8b Kalymnos
    Od Hradu Dále 7+ Velká

Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
    Mauritánie – únor 2024 (19)
    Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
    Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)
    Zemřel Pit Schubert (3)
    Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
    Tanap - nový návštěvní řád (2)

Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |