Registrace   |   Kdo mělce zakládá, hluboko padá.

El Trampol 7c

HUDYsport - Jablonec nad Nisou
Green sport s.r.o. - Uherské Hradiště

Nehoda na Grossglockneru

Letos jsem měl možnost naplno využít pojištění Alpenverein a chtěl bych se o tuto zkušenost podělit.

Do Alp jezdím pravidelně už hodně let, několikrát ročně, ledy, skialpy, severní stěny, vícedélky, lezení klasiky či sportovky. Letošní rok se opět vyvíjel slibně, třikrát ledy v Rakousku, několikrát skialpy, skalky a pak se mi pro letošek sezóna zastavila.
Na Grossglockneru jsem byl už po sedmé, je to pěkná hora, na kterou vedou hezké cesty. Lezl jsem tady Pallavicinirinne, třikrát Stüdlgrat a další cesty. Prosluněný víkend 18.-19. dubna jsme chtěli s klukama využít na skialpovou klasiku na Glockner z jihu.

Počasí nádherné, akorát na víkend přišlo výraznější ochlazení. Ve výšce 3000m ve dne mínus 10 a v noci mínus 19. Což se projevilo, že celá trasa byla hodně zmrzlá. Vše se ale vyvíjelo podle plánu. Odpoledne výstup na chatu Stüdlhütte 2.801 m z parkoviště Lucknerhaus 1.920 m. Noc na chatě. Ráno výstup, ve stěně pod Erherzog-Johann-hütte bylo nutné použít mačky. Pak už jen výstup na vrchol bez lyží. Výhledy od Vysokých Taur přes Dolomity, Zillertal. Alpy, Hochkönig, … no prostě nádhera. Sestup k lyžím a sjezd. Bohužel to nebyla ta krásná jízda v prašanu, ale většinou vše hodně zmrzlé. A to se mi asi kilometr od parkoviště vymstilo.

V poslední zatáčce mi ustřelily lyže a vylétl jsem do suťoviště. Podřené lyže se velmi rychle zastavily a já letěl dopředu. Následoval bolestivý pád, náraz přilbou do kamení, lyžařské brýle Julbo nevydržely, praskly a schytal to nos. Větší ostrý šutr mne trefil do stehna, další šutr do kolene a batoh mi při pádu vykloubil pravé rameno. Taky jsem se trochu po těch kamenech projel. Výsledek - podřené lyže, roztrhaná gore-tex bunda, roztrhaná softshell bunda, rozbitý foťák a brýle mínus. Zranění - vykloubené rameno, rozdrcený velký hrbol, zlomený nos a poškozený stehenní sval.

foto by © Emil Ponikelský

Kámoši, co byli se mnou a skupina Čechů co jela po nás mi hned pomohli, následovalo volání na 140. Neposlali vrtulník, ale sanitku z Lienzu na Parkoviště. Všichni mě pak pomohli s fixací, tepelným komfortem a s transportem na parkoviště,. Na parkovišti záchranáři vyhodnotili zranění a volali vrtulník. Pak už jsem se jen 38 minut proletěl a skončil v nemocnici v Lienzu. Kde mě vyšetřili a po 2,5 hodinách od úrazu nahodili rameno zpět. Neskutečná bolest ustoupila. To co je ve vrtulníku a v nemocnici zajímalo nejvíce bylo, zdali jsem členem Alpenverein. Samozřejmě jinak přístup doktorů profesionální a velmi milý. Večer jsem pak podepsal revers a jel s klukama do republiky. Následují den jsem pak už trávil po doktorech a vyšetřeních v ÚVN Praha.

Hned po 2 dnech přišla výzva z Generali / KNOX k okamžitému zaslání faktur za záchranu a vyplněného hlášení. Po komunikací s pražskou pobočkou zastupující Alpenverein je to potřeba odeslat do měsíce od nehody. Faktura za vrtulník na částku 3.764,49 € přišla 11 dní po nehodě a faktura za ošetření v nemocnici za 15 dní od úrazu. Bylo potřeba vyplnit hlášení o nehodě a plnou moc. Využil jsem pražskou pobočku a při dalším vyšetření v nemocnici jsem jim to předal (18. den od nehody) a oni už vše dokončili. Zarážející byla nízká částka 11,74 € za ošetření, rentgeny atd. Dost pravděpodobně tam platí evropský průkaz zdravotního pojištění.Tuto fakturu za ošetření bylo nutné zaplatit do 14 dnů, jinak to řeší soudně. Tak nízkou částku nemá cenu požadovat proplatit po Alpenvereinu, protože je tam vždy za ošetření spoluúčast 70 €.

Závěrem bych moc rád poděkoval kamarádům a hlavně těm šesti Čechům z Prahy co mě velmi pomohli po nehodě.

Emil Ponikelský   [úpravy] 23:04 25.05.2015Tisk

Brýle10:51:32 26.05.2015
Značku Julbo jsem neznal, vypadá to, že jen do vybraných !! brýlí aplikují technologii NXT (nerozbitný plast). Jinak osobně mám už roky UVEX, v nich je technologie Makrolon, kde také garantovali nerozbitnost. Do kamenů jsem s nima nevlítnul, ale sjezdařskou branku, závěj, ledové hroudy jsem s nimi už trefil a vůbec jízda po obličeji je pro mě, vyznavače sjezdu a carvingu, mojí oblíbenou disciplínou :-) Do dioptrických brýlí používám podobná nezničitelná skla, obchodní značka Trivex aj., jde do toho mlátit kladivem a ani to neodloupneš.
Myslím, že výběr helmy pro skialp je větší problém, než koupit dobré brýle. Zatím jsem nenašel nic, na co by dobře pasovaly lyžařské, čelovka, dobře to krylo hlavu a nečouhaly tomu okraje. Lezecké a lyžařské helmy jsou typově dost protichůdné. Jakou používáš helmu?
 Re: Brýle18:17:20 26.05.2015
bych ty brýle asi reklamoval..
lukkodpovědět

v Rakousku dráž než ve švajcu12:55:15 26.05.2015
Koukám že Rakušáci lítaj ještě dráž než Švýcaři (ti letěli tuším za 85 CHF/min). Jinak je to teda paradox - taková opravdu ideální a bezpečná podmínka a člověk se takhle dorakví.

Klasický lyžařský helmy jsou tak na nějakej skiextrém, nedokážu si představit s takovým škopkem na hlavě na lyžích normálně jít. Přijde mi že většina ohelmenejch používá lezecký helmy. Vysloveně na skialpy je třeba Salewa xenon. Univerzální je Kong Scarab. Zajímavá alternativa je Edelrid Madillo která je skládací, což lze na skialpech ocenit - většinu času je stejně na/v báglu.
 Re: v Rakousku dráž než ve švajcu16:46:53 26.05.2015
A sakra, tady to vypada na sraz Helisekce, jeste tu chybi David :D
Radekodpovědět
  Re: v Rakousku dráž než ve švajcu18:21:36 26.05.2015
Nezavid, Radku :)
dkodpovědět
  Re: v Rakousku dráž než ve švajcu20:11:40 26.05.2015
Hlavně ať vás nesvážej do Šamonic. Teď jsem to viděl - připnou si do podvěsu pytel s odpadkama, naklopí to vrtulí kolmo k zemi a pytel vlaje vodorovně. Pilotovi budete těžko vysvětlovat, že pytel nemáte, protože jste ho pověsili na kopec, takže předpokládám povlajete taky vodorovně;)
   Re: v Rakousku dráž než ve švajcu18:35:49 28.05.2015
To ja take doufam ze to tak nedopadne :D
Radekodpovědět

Díky!13:16:29 26.05.2015
Díky moc za článek a sdílení zkušeností..
Lubošodpovědět
 Re: Díky!16:24:51 26.05.2015
Taky děkuji, člověk si alespoň udělá představu jak to probíhá! Přeji brzké uzdravení!
 Lesecodpovědět

Dodatečná faktura na 281 €17:33:34 26.05.2015
Teď po měsíci mi přišla dodatečná faktura za příjezd sanitky na parkoviště Lucknerhaus od Österreichisches rotes kreuz na částku 281 €.

Nechtějí to zaplatit, pokud zašlu do 30 dnů kopii evropského průkazu zdravotního pojištění. Dál to budou řešit se zákonnou pojišťovnou.
Emil (autor článku)odpovědět
 Re: Dodatečná faktura na 281 €21:55:47 01.06.2015
Pojištění si většinou nedělám (kdykoliv jsem si vzpomněl a uzavřel ho, tak se mi nic nestalo), tak by mě zajímalo, abych se vyhnul případnému překvapení, jestli musí tu cenu ohlásit předem.
bnmodpovědět
  Re: Dodatečná faktura na 281 €23:37:50 01.06.2015
Nemusí. Jsou na to v každé zemi nějaké regulační tabulky. Znám jen Francii a Řecko a tam jsou tyhle tabulky strašně složité a mě jako laikovi nepochopitelné. Takže jinde to bude nemlich to samé.
 Re: Dodatečná faktura na 281 €22:08:21 01.06.2015
bnmodpovědět

smekám18:20:01 26.05.2015
Smekám že autor měl koule na to se "pochlubit"! Já měl před lety úraz v Tatrách i s docela zajímavou a celkem komplikovanou záchranou a poslední na co jsem měl chuť bylo to podrobně publikovat. Jinak přeji brzké uzdravení!
..odpovědět
 Dobrý článek20:34:08 26.05.2015
Dík za postřehy, třeba to některé přesvědčí o užitečnosti pojištění.
Čvachtaodpovědět
 Dobrý článek20:35:25 26.05.2015
 Re: smekám22:06:16 26.05.2015
Já se také přidávám s velkým poděkováním. Něco takového mi chybělo. Stále jsem si říkal, jak by probíhaly všechny formality v případě úrazu a tento článek mi na všechno odpověděl. Díky a přeji brzké uzdravení!
 Re: smekám00:23:23 27.05.2015
dotaz na autora. je to nutné psát německy, nebo by skousli i angličtinu?
  Re: smekám01:27:48 27.05.2015
Formulář - hlášení o nehodě pro Alpenverein se vyplňuje buď v angličtině nebo v němčině.
Emilodpovědět

brýle06:50:59 27.05.2015
Popravdě kvalitní brýle jsou zárukou úspěchu. Julbo je super značka, ale předpokládám, že šlo buď o lyžařské brýle nebo fashion model. Klasický sportovní by toto udělat neměl. Jinak úrazy obličeje při pádu z kola, při lezení, apod., které způsobí nekvalitní brýle a jejich následně ostré hrany, jsou celkem časté. Člověk je pak rád, že nepřišel o oko a příště si rozmyslí, jestli dá 500 za Relaxy nebo si připlatí.
Belialodpovědět

Jak to funguje13:04:45 27.05.2015
Díky za článek, je dobré vědět, jak to s pojištěním funguje.
Steveodpovědět

3 měsíce vyřizování15:04:41 01.06.2015
Ahoj Emile,
prvně přeji brzké uzdracení. V roce 2011 jsme měla také úraz na skialpech, kdy mne 1x svážel vrtulník a 1x převážel vrtulník do jiné nemocnice + sanitky + ošetření v nemocnici. Faktury přišly téměř rychleji než jsme byla doma. vyřizování s Uniquou se táhle přes 3 měsíce i přesto že jsme to posílala přes ALPY.cz v Praze a vyplňovala přímo originály formulářů pro Uniqu. Mezi tím než se domluvila Uniqua (OEAV) s VZP - českou pojiš´tovnou co je standard/nasdstandard/na co má v zemi EU náro a na co už ne trvalo to více než 3 měsíce a mezitím mi chodily od letecké záchranné služby domů exekuční upomínky o nezaplacené faktuře. Nevýhodou je, že sice ošetření a záchranné akce za vás má uhradit pojiš´tovna, ale veškeré faktury a upomínky chodí k vám domů na trvalou adresu.....tak že děs, běs, 3 měsíce nervy v háji, jestli mi někdo přijde zabavit věci atd.....nebo máte možnost plnou palbu cca 300.000-400.000Kč prostě uhradit a potom čekat, jak se to vyvrbí s pojiš´tovnama-jak s epodělí o nákaldy.
Tak že ANO-členství v OEAV je sice pecka, ale ty nervy už bych nidky zažít nechtěla, navíc když se nemůžete hýbat a běhat někde po pojišťivnách a vyřizovat. Nakonec vše urychlila oosbní přímá telefonická komunikace do Raklouska - se zástupci letecké záchranky, která své pohledávky ihned poposunula vymahatelksé firmě....no prostě nebyla to žádná sranda.
Tak že, nikomu nic špatného nepřeju, ale to největší peklo nastává až po příjedzu domů, když to musíte začít řešit.
Kamča W.odpovědět
 Re: 3 měsíce vyřizování10:22:24 02.06.2015
k tym upomienkam a pod.:
Nic nove (samozrejme to nepotesi, o tom nepochybujem ) Od HS ČR chodia faktury rovno aj s "pozdravom", ze sa tym bude zaoberat stutgartska pravna firma.
http://www.anwalt-in-stutt gart.de/index.php?article_id=36
 Re: 3 měsíce vyřizování10:37:41 02.06.2015
Proto se píše právě to prvotní hlášení pro Alpenverein a případně další vysvětlení pro pojišťovny, horskou službu a všechny zainteresované. Potom Ti nebudou chodit exekuce, protože ti, co mají dostat své peníze, budou vědět, kdy a hlavně od koho je dostanou.
  Re: 3 měsíce vyřizování13:43:34 02.06.2015
Jaké prohlášení? MYslíš, že Kamča ho nepsala?
Krtekodpovědět
  Re: 3 měsíce vyřizování16:06:02 02.06.2015
prosim rozved to. diky
janodpovědět
 Re: 3 měsíce vyřizování12:19:49 02.06.2015
S pojišťovnama je nějaká práce a nervy vždycky když maj plnit. Myslím, že to pravý peklo nastává teprve tehdy, když se začne ukazovat že plnit nebudou v předpokládáným rozsahu nebo dokonce vůbec. To předtím jsou jen tanečky a štábní cvičení.
 Re: 3 měsíce vyřizování16:24:20 02.06.2015
Hustý! Jako že jsou pojišťovny zloději je jasný (v jedný jsem pracoval), ale že až tak.. Ještě že sedim doma na prdeli!
Jéňaodpovědět
  Re: 3 měsíce vyřizování22:06:43 02.06.2015
Pro vysvětlení, ihne dpo úraze už v nemoscnici v rakouském Schladmingu byl sepsán protokol pro policii (vyloučení drog a alkoholu během úrazu) zápis byl poslán jak OEAV pojišťovně-tehdy Uniqua tak VZP pojiš´tovně-má zákonná pojiš´tovna v ČR. Ihned po příjezdu do ČR jsme vyplnila v Angličtině hlášení o nehodě, které je ke stažení na webu OEAV a zaslala spolu s originály a přílohami (zprávy z nemocnice, kopie kartičky OEAV, kopie VZP kartičky, originál zápis o nehodě ...atd.) do ALPY.cz, kteří to řádně předali rakouské Uniqua pojiš´tovně a ta měla začít plnit jednak letecké záchranné službě a jednak nemocnici ve Schladmingu atd.....díky zpoždění na Uniqua pojišťovně se vše protahovalo a mě domů chodily tyto upomínky a návrhy na exekuce, až když jsme osobně začala volat do rakouské Uniquy a také do rakouské letecké záchranné služby a všechny ujišťovala, že věc je v řízení a všichni své peníze dostanou věci se začaly hýbat....ale šlo to ztuha a pomalu.
Kamča W.odpovědět
 Re: 3 měsíce vyřizování22:14:52 02.06.2015
Čau Kamčo.
Pavel mi říkal jakou jsi měla komplikaci s řízením po tvém úrazu na Dachsteinu.
Proto taky ještě v nemocnici v Lienzu při řešení reversu jsem kntaktoval telefonicky nonstop linku OEAV. Chtěli nahlásit podrobnosti nehody po telefonu, potvrdili mi, že i při podepsaní reversu platí pojištění a žádali co nejdříve poslat doklady k likvidaci škody.
Z OEAV se mi ozvali minulý týden, že likvidují škodu a z Rotes kreuz tirol se mi taky ozvali, že jednají s mojí zákonnou pojišťovnou o likvdaci nákladů za sanitku.
Stějně očekávám ještě nějaké komplice, ale zatím to docela klapalo ohledně vyřizování. Horší je to se zdravím.
Emil P.odpovědět
  Re: 3 měsíce vyřizování13:28:03 03.06.2015
Ahoj Emile,
neboj, vazy v rameni se zpevní, posíláš svaly okolo, rameno bude zase OK a budeš běhat po horách jak laňka:-)
Chce to prostě jen čas, trpělivost a intenzivní denní rehabilitaci pod vedením odborného fyzioterapeuta, který tě rychle vrátí do hry:-)
Tak aťs e to hojí a mezi tím už plánuj u PC další výstupy, výlezy a akce.
Kamča
 Re: 3 měsíce vyřizování19:17:30 08.06.2015
Jak jsi psala. Dnes už mi přišla upomínka od letecké společnosti, že nebyla zaplacena faktura za vrtulník atd.
Napsal jsem jim tam e-mail a zítra ještě zavolám, ale stějně čekám ještě nějaké komplikace.
Emil P.odpovědět

Platba za vrtuli a zásah22:41:54 02.06.2015
Já tady měl minule článek o mých zlomených kotnících v Tatrách a musím konstatovat, že problémy s platbou a vyřizováním nebyly žádné. Mě stáhla vrtule ze stěny na průkazku zdravotní pojišťovny ( prý že jsem zraněný, tak to mám ofiko na klasické pojištění ) a kolegu co byl bez úrazu( akorát by sám z vrchu Javoráků neslanil), na Alpenwerein. Mě všechno proplatili bez problému a kolega na AV taky nic neříkal. Vše šlo jako na drátkách. Slováci jsou asi trpělivější :)

To mi připomíná, že bych se měl informovat na slovenské HS jak to, že mě sundali jen na průkazku pojištěnce ??
Aldoodpovědět
 Re: Platba za vrtuli a zásah00:11:25 03.06.2015
Radši se neptej :-)
 Re: Platba za vrtuli a zásah12:07:02 03.06.2015
Na slovensku je rozdiel medzi Horskou sluzbou (nema vrtulnik, ak je treba volaju LZS) a Leteckou zachrannou sluzbou (jednoduchu zachranku v horach zvladnu, na zlozitejsie nalozia do vrtulnika zachranarov z HS).
LZS je financovana zo zdravotneho poistenia, pri zasahu HS musis mat komercnu poistku alebo platis cash.
 Re: Platba za vrtuli a zásah12:28:01 03.06.2015
Zo steny ta vrtulnikom "daval dole" zachranar HZS, alebo LZS ?
PKodpovědět
  Re: Platba za vrtuli a zásah15:49:10 03.06.2015
zdar, jsem ten kolega. Ze steny nas stahoval zachranar z horske v soucinosti s LZS (ti co maji ty vrtule). Vzhledem k tomu, ze jsem byl ten zdravej tak vrtuli uctovali me (za oba) nebot je to racionalnejsi. Polamanej Aldo mel jiny veci na starosti. Horska si pak zvlast uctovala praci zachranare, kterou kazdej z nas dostal zvlast (ja teda dohromady s fakturou za vrtuli). Vse jsem podstoupil Alpenvereinu prostrednictvim ALPY a behem asi 3-4 tydnu jsem jenom dostal potvrzeni e-mailem, ze udalost byla poresena.
Tudiz za me spokojenost s prubehem skodni udalosti.
sekeromlatodpovědět

Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber
T.J. 6b Pinell De Brai
1 7 Paní Skála

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)