LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   co žere zima ? fyzičku a morál...
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
SP skialpy Cortina d’Ampezzo ITA (06.04)
SP Šanghaj (09.04)
SP Wujiang (12.04)

Žebříček
Cesty:
17.Janošová 10776
18.Stribrny 10769
19. 10719
Bouldry:
17.Obal 9650
18.Vaňous 9500
19.Břicháček 9481
Hory:
26. 2926
27.Y 2861
28.HKvdf 2832

Výsledky
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)
2. ČP v bouldrech Praha (02.03)
ČP v bouldrech Praha (17.02)

Deníčky
5522 lezců
1088151 cest
Nové přelezy:
Prigionier 7b+/7c
Variante H 7b
Il Calabre 7c
Beach Boys 7b
Pergamen 7C+
El Trampol 7c
Kdyby Pras 9
Dolly Bust 9+
Echo 7c
Chosé Nepř 7B+

Stěny
Rock 'n' Wall - Plzeň
V 16 - Plzeň
Boulder Bar - Praha 7

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno
Rock Point Plzeň Americká - Plzeň

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Ad lavina v Parichvostu

pohled ochranáře

Popis události od "ochranáře Bala" (jak byl nazván v líčení událostí odkazovaném v článku LAVINA V ZÁPADNÝCH TATRÁCH).

Udalosti v Parichvoste

Opäť sa potvrdilo, že Návštevný poriadok TANAP-u je nielen právna norma, ktorá slúži na ochranu prírody, ale aj bezpečnosti nvštevníkov. Mohli zme opäť presvedčiť pri nedávnej tragédii v Parichvoste.

V osudný deň som bol na kontrole v Jaloveckej doline. Pod Lyscom som zbadal staršie zafúkané stopy, ktoré smerovali do Parichvosta. Návštevníci Jaloveckej doliny sú hneď na začiatku Jaloveckej doliny informovaní výstražnou tabuľou o lavínovom nebzpečenstve. Druhá tabuľa informujúca o uzavretých turistických chodníkoch, je pri turistickom pútači pod Lyscom. Boli ignorované obydve!

Nedalo mi to pokoja, lebo stopy išli len hore a dole nie. Vybral som sa po stopách. Pri odbočke turistického chdníka do Hlbokej doliny sa moje zlé tušenie potvrdilo. Stopy pokračovali po chodníku v smere do Banikovského sedla. V takomto lavínovom nebezpečenstve podnikať akúkoľvek túru do Parichvosta sa rovná samovražde.

Tak som si povedal, že pôjdem aspoň po hornú hranicu lesa a pokúsim sa zistiť, že kto podnikol túto riskantnú túru. Na hornej hranici lesa som spozoroval chlapíka v červenej vetrovke. Prešlo mi hlavou, že či tu náhodou niekto nešpekuluje s kamzíkami. Hneď som kontaktoval SMS kolegu a brata v neďalekom Červenci o situácii. Potom som prešiel ku podozrivému chlapíkovi. Našiel som ho ako stráži dva stany. Predstavil som sa, že som z TANAP-u a na požiadanie som mu ukázal služobný odznak. Povedal mi, že má tu ešte štyroch kamarátov, a že sú na túre.

Jeho vystupovanie bolo viac, ako sebavedomé. Miestami som mal z neho obavy. Náš asi 20 minútový rozhovor vyústil dohodou, že zaplatí zálohove pokutu 2000,- KČ, lebo pri sebe tvrdil, že nemá iné peniaze. Dal som mu bloky v hodnote 2000,- Sk a na mňa telefonický kontakt, s tým, že keď večer zídu dole mi zavolá a ja mu vrátim české peniaze a pokutu po 500,- SK na hlavu dorovnáme v Slovenskej mene. Som mu povedal, že ak do večera nezídu dole pokuta sa zvýši na 2000,- Sk na hlavu. On mi na to povedal, že potom ťažko niečo zmôžem, lebo budú v presile. Pri rozlúčke si na mňa overil telefonické spojenie a rozišli sme sa.

Pri zlyžovaní pod Lysec my zvonil telefón. Pán Čihák mi volal, že kamarát mu poslal SMS správu, že ich strhla lavína, a že dvaja chýbajú. Okamžite som volal horskú službu, ktorá hneď rozbehla akciu. Konal som aj napriek tomu, že som mal po predchádzajúcej debate s pánom Čihákom podozrenie, či nejde o zlomyselnosť z jeho strany. Ako všetci vieme, že záchranná akcia s použitím vrtuľníka nie je lacnou záležitosťou. Na druhý deň po tragédii mi pán Čihák zavolal a na recepcii hotela Mních sme pokutu vyrovnali. Ja som mu zálohové české peniaze vrátil a on mi dal slovenské, vzhľadom na tragické udalosti som upustil od ďaľšej pokuty.

Je mi ľúto, že udalosti mali tragický koniec. Mrzí ma najmä tá skutočnosť, ako sa pán Čihák vyjadruje o záchrane a o mne v českých médiách. To je zrejme poďakovanie za to, že záchranári riskovali v extrémnych podmienkach a najmä pilot vrtuľníka pri nalietavaní po tme do Parichvosta svoje životy a ja som niesol riziko falošného poplachu. V prvom rade pán Čihák ako hovoril o sebe, že je hlavný sponzor tohto podujatia a tým aj porušenia Návštevného poriadku TANAP-u a vyhláseného lavínového nebezpečenstva, by sa mal zamyslieť sám nad sebou a priznať svoj podiel vinny. Aké dôsledky bivakovanie a následná záchranná akcia má na krehkú tatranskú prírodu má ani nehovoriac.

Milan Ballo

Pozn. - tento popis je i jinde na internetu. Sem jsem jej umístil se svolením pana Balla.


zkopíroval jk   [úpravy] 17:30 30.01.2004Tisk 

Reklama:


Související články:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Bivak v Zap. Tatrach12:13:19 31.01.2004
Tiez si myslim ze to ze tam liezli bola od nich blbost, ale stalo sa. Co ma zaujalo bola otazka bivaku. Uznavam ze ide o NP a nemoze kazdy chrapat kde chce, ale.... Ked si chce clovek urobit hrebenovku Zap. Tatier a nastupi povedzme rano hore Kamenistou dolinou, tak kde sa ma vyspat? Po Ziarsku chatu to do vecera nestiha, ak chce z toho aj nieco mat, no tak zakonite ostane chrapat nadivoko. Alebo na hrebeni, alebo sa zbehne skryt do lesa. Nebolo by rozumne zriadit na hrebeni 1 alebo 2 "zachytne parkoviska", kde by si clovek mohol postavit stan? Islo by o nejaku zonu, ziaden ohnik, klobasky sprchy a tak. Nic, len tam vecer dobehnut, postavit stan a potichu sa vyspat(ti co chrapu by to mali zakazane). Teraz je tu klauzula, ze po zotmeni je zakazany pobyt na uzemi NP a co z toho? Kazdy spi kde chce a dufa ze ho nenajdu ochranari, trochu vadne nie? Tak by sa dosiahol urcity kompromis a ti co spia mimo tuto zonu, tak tym nech naparia pokutu, alebo ich rovno zastrelit, pretoze taki ludia do hor uz fakt nepatria. Mozno by sa trebalo zamysliet nad podobnym riesenim, alebo je to prilis radikalny navrh? Ahojte, Roman     
odpovědět 
 Re: Bivak v Zap. Tatrach13:07:38 31.01.2004
Drahý jk, zkopíroval jsi to z Hory-doly.cz (bez pomlčky). To je ten server, za který od Tebe neustále dostávám v diskusích verbální nakládačku. A Tvoji omluvu za neopodložené napadání tady na Lezci v diskusi o Krkonoších rád přijímám.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: Bivak v Zap. Tatrach15:59:37 31.01.2004
Ano, pan Ballo to poslal jako komenář k článku.
www.h..d.cz/vypsat_komentare.php?id_c=1345.
Paks to ještě přidal k celkem nesouvisejícímu článku o jiné části Tater. Přišlo mi škoda, aby reakce pana Balla tímto způsobem zapadla.

Před zveřejněním zde jsem si pochopitelně vyžádal souhlas autora. Jiný "zdroj" jsem neuvedl, nemyslím, že by to bylo autorsky psáno pro Tvůj server nebo to s ním jakkoli souviselo.

"Verbální nakládačka" - to je reakce na způsob propagace aktivit v přírodě bez ohledu na přírodu.

Btw nevím, proč tak odpovídáš na komentář o bivakování.
jkodpovědět 
  Re: Bivak v Zap. Tatrach08:53:58 02.02.2004
Zase si pan Turek mysli, ze ten jeho server a on jsou mistri sveta :-))

Tudle mi napsal, ze jeho server je nejsledovanejsim v CR! :-)

No proste novinar jako rpase... Spise tedy novinar nez lezec.
TomEeKodpovědět 
   Lezec je nejčtenější10:04:17 02.02.2004
Hele, Tomáši Vobrubo alias Tomeeku, nelži. Vedoucí postavení Lezce jsem nikdy (ani v soukromé korespondenci) nezpochybňoval. Jeho čtenost necelých dva tisíce unikátních čtenářů denně je úctyhodná. Tady je kousek mailu, který jsem Ti 27.1. poslal: "...Vzhledem k tomu, že jsme
nejčtenějším outdorovým webem na českém internetu (pomineme-li
specializovaného Lezce)..."
Kuba Turekodpovědět 
    Re: Lezec je nejčtenější12:48:24 02.02.2004
No Jakube, nic proti tvému webu nemám. Sám na něj rád občas mrknu. Proti srsti mi jsou odkazy na HORY DOLY třeba v diskusích o ekonomice na IDNES. Je tam vždy pouze link bez jakéhokoliv dalšího textu. Reagoval jsem i na mail, který tam byl uveřejněn ( tuším ondřej.turek@seznam.cz ) Takhle blbá reklama je opravdu pouze umělým zvýšením návštěvnosti. Ale jinak jakýkoliv web o čmkoliv je přinos pokud tam chodí čtenáři cíleně protože chtějí nikoliv proto, že jsou uměle směrováni....
Radim Bzuraodpovědět 
     Re: Lezec je nejčtenější14:23:27 02.02.2004
To jsou mi starosti ... byl jsem to já, přiznávám se bez mučení ... Taky už jsem dostal od šéfredaktora iDNESu vynadáno ... :-))) Ale jinak díky za pochvalu ... :-)
OTodpovědět 
    Re: Lezec je nejčtenější13:09:36 03.02.2004
Mili Kubicku,

za a) chovas se dost nesolidne co se tyce soukromi
za b) asi mas nejake stihy, protoze jsem nikde nenapsal, ze sem mluvil o lezci :-)

Mas v hlave trosku chaos, ze?

Osttane dalsi reakce na tvoji zvracenou osobu jsou vice nez zabavne...
Tomeekodpovědět 
     Re: Lezec je nejčtenější11:08:22 05.02.2004
Hele Tomeeku, nejsi náhodou trochu magor? Myslim že by jsi se svojí hostilitou měl začít něco dělat, to musí bejt hrozný takovejhle život... Zajdi k nějakýmu odborníkovi, třeba ti pomůže.
pospeczodpovědět 
   Re: Bivak v Zap. Tatrach13:33:18 02.02.2004
Nikde jsem nenašel od J. Turka nějakou sebechválu.
Získal pro svůj server exkluzivní materiál - výpověď pana Balla? Zkopíroval jk tento materiál bez uvedení zdroje a pod svým jménem? Zkopíroval snad Kuba výpověď pana Čiháka z konference? Myslím, že v této kauze mu skutečně není co vytknout.
Že se ozval, že zkopírovaný text je z jeho stránek? A co bys udělal ty na jehom místě?
Máš pravdu v tom, že J. Turka znám taky jen jako novináře;-)))
Joeodpovědět 
 Re: Bivak v Zap. Tatrach11:16:08 02.02.2004
K bivakovacím placům: je to obvykle rozumný způsob, kterak usměrňovat turistiku. Návrh na zřízení dvou bivak placů na hřebeni Západních Tater už v minulosti padnul, nikdy se jím ale nikdo dál nezabýval. Hřebenovka nejde za den přejít, sestupování je pitomé, proto se tam chrápalo na černo. Poté, co TANAP přitvrdil a hlídá to i v zimě, se začalo jezdit do Alp. Podotýkám, že by stačily placy dva, nebylo by je třeba moc inzerovat, značně by usnadnily i letní přechod, mohly by být voleny tak, aby nezvyšovaly zatížení přírody, výhoda pro ochranu přírody by byla zřejmá: nejen, že by se zamezilo kecům, že příroda v tomto pojetí není pro lidi, ale zejména by se veškeré spaní (včetně souvisejících negativních následků) soustředilo na jedno místo, místo aby se všichni běhali denně schovávat níž do kosodřeviny, a byli roztroušeni po širém území.

Nojo, jenže takhle se to dělá v chráněných územích na mnohých místech prohnilého imperialistického světa, což je špatný vzor. V Sovětském svazu platila vždy povinnost dorazit zpět do alplágru kromě povolených, předem projednaných vyjímek (majstri sporta, nejlépe v doprovodu rukavaditěle s kvalifikací instruktora perveho klasa)! Takže to asi nikdy v Tatrách neprojde. Je mi to líto, s dětma už tuhle hřebenovku nepřejdu, i když jsem ji měl rád. Holt musím oprášit němčinu.
Tomáš F.odpovědět 
  Re: Bivak v Zap. Tatrach12:06:10 02.02.2004
Jako východo-západní problém mi to nepřijde. Viz Národní park Nízké Tatry, kde to funguje skoro přesně, jak popisuješ.

Spíš je to taková specificky TANAPová záležitost. Bohužel mi připadá že v TANAPu bylo "specifické" všechno - správa TANAPu, Lesy TANAPu, donedávna zvláštní horská služba.
jkodpovědět 
   Re: Bivak v Zap. Tatrach12:15:58 02.02.2004
No, to je právě to, na co se snažím poukázat. TANAP je kdesi v hluboké minulosti (tj. ustoupí tehdy, když to může být přínos do kas místních obcí a podnikatelů, neustupuje - a má oporu v zákoně tehdy, když se jedná o ludráky jen chodící po horách). Já vím, že to není problém východ-západ. Vím, že to funguje v některých chráněnkách na Slovensku i u nás. Jen je to taková divná novbota importovaná z divného světa. Vycházet vstříc někomu, z koho nejsou ani moc prachy, nemá politický vliv... Přidělávat si práci, podívat se nezaujatě na nějaký problém...
Tomáš F.odpovědět 
    Nový řád11:47:25 03.02.2004
A dost možná bude hůř. TANAP má nový návštěvní řád, a vypadá to, že opravdu došlo na slibované novinky, třeba zákaz pohybu ráno a večer.

Z nějakých důvodů správa TANAPu komunikuje ráda se serverem hory-doly (to jim docela přeju (správě TANAPu)), takže "úplné znění" nového řádu je v pravém sloupci na H-D v rubrice zápisník. V "úplném znění" bohužel chybí všechny přílohy, které jsou zdaleka nejdůležitější, ale snad je jenom zašantročila redakce, a do článku doplní.

Jinak nový návštěvní řád je samotřejmě nejdůležitější událost v TANANPu za několik let a způsob a komentář jeho zveřejní fakt "stojí za to".

Btw, Kubo, to jsi zaváhal, že jsi z toho neudělal článek na hlavní stránce, tato zpráva ochranářů by měla velkou návštěvnost. No nic, zkusím to získat i s přílohama a pastnout sem. ;-)
jkodpovědět 
     Re: Nový řád15:09:35 03.02.2004
Oprava, nový řád to není.
jkodpovědět 
    Re: Bivak v Zap. Tatrach14:48:52 03.02.2004
No pokud se tyka penez tak varianta ze se bude vybirat drobny obolus i za bivak mi nepride nijak strasna. Rad ho i zaplatim. Alespon budou pripadne penize na uklid mista. Na Korsice prespani pod sirakemm vedle Refugie, coz je dost casto pouze salas s ovcema, stoji okolo 2 Euro ted neco okolo 60 Kč
Bobikodpovědět 
 Re: Bivak v Zap. Tatrach17:04:57 12.02.2004
Myslim že napad docela v poho, ale udelat tam dvě stanoviště....myslim ze by bylo dost přeplněno...
Tulakodpovědět 

 pravda to je23:45:56 01.02.2004
Pan Ballo má pravdu. Zachraňovat lidi co to podělali je bohužel úděl Horské služby. To nebude nikdy lepší. Škoda že se to tentokrát nepovedlo, ale nedalo se asi už nic dělat.
stipodpovědět 
 Re: pravda to je10:16:49 02.02.2004
Pro přesnost: Ballo není z horské služby, ale je to ochranář TANAPu.
Kuba Turekodpovědět 
  Re: pravda to je11:54:19 02.02.2004
Nechtelo by si to napred upresnit mistopis na h-d.cz? A pote poucovat? :-))) Z je Ballo ochranar asi z jeho prispevku pochopili vsichni, stejne tak odkaz na HZS...
Ten kdo o tom neco vi...odpovědět 
   Re: pravda to je22:44:59 02.02.2004
Co je na mistopisu spatne? Stalo se to snad nekde jinde, nez tvrdi p. Ballo?
stipodpovědět 
    Re: pravda to je22:48:30 02.02.2004
To nic uz vim.
stipodpovědět 

 Foto dne:
Pupek
Pupek
 Databáze cest:
Všechny cesty (173636)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber
T.J. 6b Pinell De Brai
1 7 Paní Skála
Nově komentované:
Legendy V Českých Zemích 7A+ Panský Les
Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora
Hang-on-dog Přímá Varianta IXb Labské Údolí - Pravý Břeh
Jarní Únava 7- Koukolova Hora
Koukolský Tvrďák 7 Koukolova Hora

 Nově v diskusi:
Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest |

 Nové komentáře:
díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

 Kde to vře:
Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (150)
Vstříc lepším zítřkům. A nebo ne? (49)
Mauritánie - únor 2024 (21)
IFSC: mezi funkcionáři na olympiádu nominován stavěč Jan Zbranek (16)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (12)
Video: Adam Ondra dává na flash boulder za 8B(+) ve Švédsku (10)
Namibie 2023 - Spitzkoppe - Namibijský Matterhorn. (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (7)
Olympijské sporty se nově rozšíří o skialpinismus (6)
Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)

 Nově v inzerci:
PÉŘOVÝ SPACÁK WARMPEACE SOLITAIRE 500 - 195 L | Hledám spolulezce | Koupím koule na posilování | LS Olympus Mons EVO | Expediční kalhoty RAK | Mammut goráčovka | Velký mágopytel Petzl Sakab | LEZEČKY | Jizerky apod. | Prodám přilby k lezení |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 201 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 213 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 213 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 196 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.