Registrace   |   Jedu, šlapu na ty nohy!

Murieron C 7b
Balada Tri 7c+
Porcupine 9
El Trampol 7c

Klub Dubina - Litoměřice
AK T.J. Sokol Mšeno - Mšeno u Mělníka
Hannah Outdoor Centrum - lezení v ledu - !stěna zbourána! - Tanvaldský Špičák II

Keen Concept Store - Futurum Ostrava - Ostrava 1
SAMBAR sport Kladno - Kladno - Kročehlavy
Outdoor Centrum Rock Point Poštovní - Ostrava 1

Skialpinistické toulky I.

Haute Route

Skialpinistické tipy od Jirky našeho dopisovatele.

Chamonix-Zermatt via Bourg-St-Pierre, 19.-23. března, 2000

Přechodů ze Chamonix do Zermattu je hned několik. V podstatě existují dvě základní varianty přes Verbier a přes Bourg-Saint-Peirre. My jsme šli trasu přes Bourg-Saint-Pierre: Grand Montets – Champex – Cabane de Valsorey – Cabane de Chanrion – Cabane de Vignettes – Zermatt.

Panorama

foto by© Jirka Vodslon

Cesta trvá pět dní a je o něco náročnější než ta přes Verbier, je však méně frekventovaná.

Mapa celé trasy

3 261 Saleina
Maximální Sklon: 45° na 50 m

Profil trasy

Jako start si ani není možné představit lepší místo, z Grand Montets jsou krásné výhledy a sjezd na ledovec Argentière navnadí a tak následné stoupání do sedla Chardonet není tak nesnesitelné. Za sedlem se naskýtá pohled na Auguille de la Varappe, která láká k letní lezecké návštěvě. Po sedle Saleina se oddělí od naší trasy všechny průvodcovské skupinky, které zamíří zpět do Chamonix, nás pak čeká odpolední terasa Cabane de Trient, která je sladkou odměnou a místem diskusí o trasách a výstupech v přilehlém okolí. Vyhříváme se v zapadajícím slunci a usrkáváme pivního moku. Přátelíme se dvěma mladými Francouzi, kteří mají stejný plán jako my.
Cabane jsem navštívil již mnohokrát a vždy je útulná a příjemná, příjemným překvapením loňského léta byly pruhované duchny jak od maminky.

..z Grand Montets jsou krásné výhledy ...

foto by© Jirka Vodslon

.. a sjezd na ledovec Argentière navnadí...

Cabane de Trient - Champex, Bourg-St-Pierre - Cabane de Valsorey

Sedla: 2 796 Ecandies,
Maximální Sklon: 38° na 200 m

Profil trasy

Ráno vyrážíme až po rozbřesku, neboť nás čeká sjezd přes ledovec Trient, který není bez trhlin. Sluníčko nás vítá v údolí Arpette a sjezd do Champexu je příjemný, jen krusta kazí dojem. Odtud přejíždíme autobusem do Bourg-St. Pierre, který leží na staré římské cestě z Martigny do St. Bernard a dále do Aosty. V poledním slunci stoupáme na Cabane de Valsorey. Poslední stovky výškových metrů připomínají spíše nádenickou dřinu, leje z nás a batohy se zařezávají do ramen. Konečně jsme v cabane. Večer sedíme a diskutujme s Francouzi a začínáme chápat, proč má Claude tak velký batoh. Z jeho útrob vytahuje ovoce, jogurty a další neuvěřitelné pochutiny. Večer kontrolujeme teploměr a zkoumáme stav svahu pod Combinem.

... Ráno vyrážíme až po rozbřesku ...

Cabane de Valsorey - Cabane de Chanrion

Sedla: 3 650 Plateau du Couloir,
Maximální Sklon: 45° na 50 m, 35° na 600 m

Profil trasy

Ráno vyrážíme brzo, ještě za šera, trasa není ani tak dlouhá nebo náročná, ale vede relativně dlouho ve výšce tři a půl tisíce metrů. Do sedla Plateau du Couloir se vlečeme jak šneci, slunce svítí a jsme rádi, že Camelback je dvoulitrový. Sjezd do Charmotane je pěkný, slunce natálo sníh do firnu, v údolí až příliš. Zastavujeme se  u potoka a oddáváme se ledové koupeli. Na Cabane de Chanrion stoupáme jen zvolna a k našemu překvapení se sníh často střídá s trávou. Cabane je relativně nízko a tak se již těšíme na luxus. Nalézáme však prázdnou chalupu s opilým správcem, který se snaží seč může svůj stav maskovat, ale nesouvislá mluva a potácení jej prozrazují. Večeře je horror, jak pro chataře, tak pro nocležníky. My čtyři vyvázneme vcelku bez problémů, jsme první na chalupě a tak dostáváme normální příděl, avšak další dvě, přibližně desetičlenné výpravy jsou na tom hůř a tvrdě se domáhají objednaného. Dochází i na údernější výrazové prostředky, které tlumí až příslib dalšího jídla.

Plateau du Couloir

foto by© Jirka Vodslon

... u potoka a oddáváme se ledové koupeli ...

Cabane de Chanrion - Cabane des Vignettes

Sedla: 3 796 Pigne d’Arolla
Maximální Sklon: 30°

Profil trasy

Ráno je již vše v normálních kolejích, chatař se vyspinkal, nocležníci myslí jen na nový den a tak na večerní intermezzo nikdo nevzpomene. Trasa je opět méně náročná, avšak ve vyšší nadmořské výšce. Opět nás vysušuje slunce a panoramata se mění jen pomalu. Ze sedla Pigne d’Arolla se otevírá nádherný výhled na Zermattské čtyřtisícovky a posléze orlí hnízdo – Cabane des Vignettes. Sjezd ze sedla v nás rozproudí adrenalin, pak jen přeběhnout hřebínek a můžeme se usadit na terase, která nabízí nové výhledy. Samotná Cabane des Vignettes leží na křižovatce několika cest a poskytuje i možnosti jednodenních výletů.

foto by© Jirka Vodslon

.. Ze sedla Pigne d’Arolla se otevírá nádherný výhled na Zermattské čtyřtisícovky ..

Cabane des Vignettes

Cabane des Vignettes - Zermatt

Start: 3 158 m.n.m.
Cíl: 1 975 m.n.m.
Převýšení: 1 125
Čas: 8 – 9:30 h
Obtížnost: PD
Sedla: 3 053 Charmotane, 3 392 Evêque, 3 213 Mont Brulé, 3 568 Valpelline Maximální Sklon: 30°Poznámka: velmi rozsekaný ledovec

foto by© Jirka Vodslon

Den opět začíná sluncem, avšak ze západu se tlačí oblačnost, která nás dostihuje na sedle Evêque. Etapa je houpavá, stále nandáváme a sundáváme pásy, ledovce jsou o poznání horší. Náš plán je stihnout večerní vlak v Zermattu. Vše jde podle plánu až do sedla Valpelline, po němž následuje rozsekaný ledovec Stockji, ještě že je alespoň trochu vidět a můžeme sledovat staré stopy. Jedeme v pěkném hadu, já první, pak slečny a na závěr Claude. Claude se však v jednom místě rozhodne pro vlastní variantu, která se mu málem nevyplatí, ještě že jel dost rychle a trhlina nebyla široká a byla osamocená. On jen klopýtne a setrvačností přelítne trhlinu, aby se vyválel na její druhé straně. Naše hlasy se nejdříve tázají, ale následně jej častujeme nevybíravými přídomky. Další sjezd raději vedeme příkřejším žlabem skalek Stockji a dostáváme se bezpečně přímo na spodní část ledovce Tiefmatten. Hledání cesty přes ledovec Stockji nás stálo mnoho času a já s Lenkou nemáme chuť sprintovat na poslední vlak a tak se naše čtveřice dělí. Naše rozhodnutí se ukazuje jako lepší, večer objevujeme zákoutí Zermattu a dopřáváme si gurmánské večeře. Ráno pak vychutnáváme jízdu vlakem. Průjezd přes Vallorcine nás inspiruje k jednodennímu výletu ze Chamonix přes Augilles Rouges. Čekal nás zde krásný prašan a neuvěřitelné výhledy na skupinu Mont Blancu.

Informace:
Cesta zpět je rovněž zážitkem. Nejdříve Glacier-Expressem do Vispu obklopeni japonskými turisty, dále rozkvetlým údolím Rhôny a nakonec zubačkou šplhající se téměř kolmou stěnou nad Martigny. Cena vlaku je cca 80 SFR za osobu.

Výbava

Jako na ledovec
· Standardní skiaplpinistická výbava: lyže, pásy, sonda, pípák, lopata
· Plus cepín, lano, mačky, alespoň tři vývrtky a prusíky
· Při špatném počasí se hodí kompas a výškoměr
· Vložka do spacáku na chalupy
Období:
Optimální je půlka března, hned po otevření chalup. Je méně lidí a více sněhu, ale sníh není ještě transformován.
Pro milovníky sjezdů půlka dubna – sníh je transformován, ale lyže se místy musí nosit, přibude i ceprů.
Ubytování:
Cabane de Trient + 41 (0)27 783 14 38
Cabane de Valsorey + 41 (0)27 787 11 22
Cabane de Chanrion + 41 (0)27 778 12 09
Cabane des Vignettes+ 41 (0)27 283 13 22
Na závěr je vhodné přespat v Zermattu a nesnažit se stihnout poslední vlak zpět do Chamonix (c. 17:00). Připravili byste se o zmiňovaný hodnotný zážitek z cesty zpět. Pěkné a cenově dostupné (na Zermattské poměry) ubytování poskytuje Hotel Bahnhof,+ 41 (0)27 967 24 06. Pěkný matratzenlager a dokonale vybavená kuchyně za c.40 SFr.
Průvodce, mapy:
Ski de Randonnée – Valais Central, Francois Labande, ISBN 2-88086-224-8
Mapy Měřítko 1:25 000: Col de Balme, Orsiers, Mont Velan, Chanrion, Matterhorn, Zermatt
Mapy Měřítko 1:50 000: se skialpovými túrami: 282 S Martigny, 283 S Arolla.

Jirka Vodslon   [úpravy] 09:51 07.12.2005Tisk

profily23:15:45 07.12.2005
Krasnej clanek akorat prvni dva obrazky profilu se mi zdaji stejny. Supr uz se tesim na nejakej ten snih.
Stepan Ptacekodpovědět
 Re: profily00:24:26 08.12.2005
skvělé, škoda, že ty hory nemáme tady, tak daleko se prostě nedostanu ((((
fumoodpovědět

Super09:23:30 08.12.2005
Že vám není hanba takhle vyžrat počasí. Moc pěkný.
Radimodpovědět

Snih13:49:36 08.12.2005
Proc ma ten snih na fotkach pokazde jinou
barvu ?? To vam neni blbe, dat sem takove nedodelane fotky? Vyvazeni bile je snad zakladni
uprava..

Jinak vylet super, moc zavidim..
Viperodpovědět
 Re: Snih14:53:29 08.12.2005
Áááá, pááán mááá asi vííííce času na hranííííí....
Kratyodpovědět
  Re: Snih15:31:29 08.12.2005
Ne, pan nema vice casu na hrani. Uprava cca 10 fotek na vyvazeni bile je cca 20 min. casu (pokud si s tim clovek hraje). Rekl bych, ze autorovi zabralo hodne hodin napsat ten clanek a pripravit
mapky a profily cesty (mimochodem moc dobre zpracovane). A tak by se tam tech par minut na upravu nekolika malo fotek urcite ztratilo.
Proste me to trklo primo do oci, kdyz jsem si ten clanek cetl. A tak jsem se ozval..
Viperodpovědět
   Re: Snih15:36:38 08.12.2005
tak na to nekoukej, ostatnim se to libi a kdyz ne, tak o tom nezvani.
kamilhodpovědět
    Re: Snih15:45:38 08.12.2005
Kdyz budou vsichni co se jim neco nelibi mlcet a ostatni jen vzdychat a ochat, jak je to super, tak se autor nikdy nezlepsi. Pokud neco udelam, tak o tom chci slyset kritiku. Ikdyby mela byt spatna. Jen kritika nas upozorni na chyby, kterych se priste nedopustime..(nebo to aspon zkusime)

Takze, pokud je tvuj pristup mlcet, kdyz se ti neco nelibi, je to tvoje cesta. Ja se holt ozvu.
     Re: Snih19:33:11 08.12.2005
Aby si se nepo....
     Re: Snih11:39:46 09.12.2005
Vídím to podobně, jako Viper, jen si myslím, že by ta úprava fotek byla možná rychlejší. Samozřejmě, pro toho, kdo ví, kam sáhnout. Pokud neví, neudělá to. Lepší je takový článek byť i s neupravenými fotkami, než žádný. Lepší je ovšem takový článek s upravenými fotkami než s neupravenými.
Slušná kritika by se neměla odmítat a kritikům nadávat. Není to přece osobní útok na autora, ale snaha o to, aby byly věci příště lepší. Já osobně jsem za věcnou kritiku vždycky vděčný.
Petr Jandíkodpovědět
   Re: Snih21:10:18 08.12.2005
fakt se mi nelibi jak tady prudis.clanek je gut.je fakt,ze ty fotky sou nevychytany,ale zpusob tve kritiky je asi jeste horsi.sem zvedavej na nakej tvuj clanek nebo fotky,profiku.....
 Re: Snih14:53:27 08.12.2005
Áááá, pááán mááá asi vííííce času na hranííííí....
Kratyodpovědět
 Re: Snih08:47:21 09.12.2005
Někdy se podivuji jak jsme schopný mluvit o koze a přitom je to o voze...nedivil bych se ani spoustě lidem, kteří by pro nás pro všechny se stejnými zájmy poslali nějaký svůj článek a nebo tip v tom nejlepším úmyslu, a přesto to neudělají, jelikož mají obavy a nebo jim nestojí za to poslouchat o 100% kvalitě jejich příspěvku jen proto, že neměli na to tolik času a jsou rádi ,že dali do kupy aspon něco a nebo proto, že nejsou profici a přesto dělali maximum.
Až bude článek napsanej třeba v čínštině a nebo budou všechny odkazy vymyšlený tak pak se rádoby"kritikové" ozvěte.Díky
Rennoodpovědět
 Re: Snih09:01:04 13.12.2005
Kritika se dá dělat různě. Například:

Je to perfektní článek, ale možná bych se pokusil trochu upravit ty fotky hlavně co do barevnosti. Ten sníh není vždy úplně stejný...
Petrodpovědět
  Re: Snih09:09:04 13.12.2005
Stejně si myslím, že nejlepší fotky jsou bez úpravy. Aspoň vystihují danou atmosféru. Proč by sníh měl být stejný?
stejný Petrodpovědět

Trochu žasnu22:19:23 08.12.2005
Ja taky žasnu nad kritikou fotek, článek je v první řadě reportáží z přechodu, přináší praktické informace a jim odpovídá i obrazový doprovod. A navíc foto na webu je vždy velký kompromis kvality vzhledem k datům.
Ty asi nosíš na skialp nějaký drahý fotoaparát a zřejmě i stativ tak to konečně vybal, jsme všichni zvědavý.
Hele Jirko, nic si s toho nedělej, já jsem teď fotil na MČR a protože organizátoři nasvítili stěnu modře, měl jsem snímek modrý. To bylo trochu trnem v oku. A další odborník mi okomentoval snímek, slovy ta fotka je fakt děsná, že prý je to klasická středovka.
Tomu teda vůbec nerozumím, neboť jsem to fotil v neděli.

jirkasodpovědět
 Re: Trochu žasnu10:28:38 09.12.2005
Vy to hned vidíte všechno černě. Já bych si toho sněhu taky asi bez toho upozornění nevšiml, ale ani bych to nebral jako kritiku, jako spiš radu. A rozhodně víc nevhodná mi přišla ta reakce "Aby si se nepo..."(Omlovám se že to nepřepisuji uplně přesně). Já nejsem rohzhodně zastáncem kritizování, nebo shazování výkonů jiných, což je zde na lezci bohužel běžně praktikovaná věc, podle mě at si každej hledí sebe, když se někomu něco na výkonu druhého nelíbí, tak at si to dělá po svém a mlčí, ale tenhle příspěvěk byl napsán slušně, nijak autora článku nepoškodil (teda alespoň podle mýho názoru) a pokud nechce, tak si nechat poradit (řekl bych že asi od člověka co trochu fotkám rozumí) nemusí. Je to jen jeho věc.

Jinak ten článek je fakt hezky zpracovanej a ke čtení.
Borsaodpovědět
  Re: Trochu žasnu11:06:57 09.12.2005
tyjo Borso tosi prave nemyslim.kdyz nekdo zacne slovy:neni vam blbe davat sem takhle nedodelany fotky,tak mi to pripada spis dementni nez jako rada.obcas se snazim trochu fotit,ale ani by me nenapadlo napsat jako komentar k clanku takovyhle kydy....
  Re: Trochu žasnu11:11:40 09.12.2005
   Re: Trochu žasnu12:46:06 09.12.2005
Je sice pravda, že tam nakonci chybi třeba smilik , tak to možná vyznívá trochu jinak, ale ja jsem z toho necitil žádnou buzeraci. Upřímě řečeno kdyby to napsal za některej muj článek, tak bych se spiš snažil zjistit co se s tim dá dělat, abych to přivedl k dokonalosti :)
Borsaodpovědět
   Re: Trochu žasnu17:07:51 11.12.2005
OF je jeden velky kYd, jen vice takovych :-)
antikYdodpovědět
    kYd,co zdravi antikYda13:53:51 17.12.2005
hmmm...taky vostrej kyd,ale vice takovych radsi ne.
 Re: Trochu žasnu10:38:08 09.12.2005
Ja se na to podivam o vikendu a poslu opravu - uz mi nezbyval cas minuly tyden
Jirka Vodpovědět
 Re: Trochu žasnu17:59:53 11.12.2005
Tim, e je to středovky myslel, že to fotíš na střed a ne ve středu ty Einsteine...
Kyklopodpovědět
  Re: Trochu žasnu20:00:32 11.12.2005
Myslis??? Ja bych rekl, ze jako myslel, ze to je jako od fotografa V. Stredy.
Kdyz ono je to cely takovy relativni...
Albert E=mc^2odpovědět

Supr článek11:02:55 09.12.2005
Možná bych změnil písmo Times new roman na Arial a zvolil bych jiné řádkování je to taková třešnička na dortu. A za kritiku do rtu. Závidím počasí a vše ten článek musel dát hodně práce moc pěkné.....
Škoda, že jediní lidé, kteří by dovedli řídit národní hospodářství, sedí v hospodě u piva.
Jose prasečí hlava-Josef Lukášodpovědět
 Re: Supr článek11:16:07 09.12.2005
hej arial je podel.ja mam radsi book atiqua a cerna barva pisma stoji taky za prd,dal bych tam svetle zelenou.....((o:
  Re: Supr článek12:44:27 09.12.2005
Osobne bych preferoval pismo Avant Garde a uvazoval bych i o Computer Modern Sans Serif. Jako zavazny nedostatek clanku se mi jevi nevhodne pouzit spojovniku, misto pomlcky a v nekterych pripadech mela byt mezislovni mezera zmensena na ctvrtinu ctverciku.
Kdyz blbnout pro kraviny, tak poradne neee! :-)
dagodpovědět

super20:04:05 11.12.2005
Díky za skvělej článek. A pánové kritici můžou napsat a nafotit ještě lepší (už se těším).Doufám, ale že převezmete strukturu a faktografickou kvalitu. Díky moc tohohle je tady opravdu málo.
radggaodpovědět

úúúúúúžasný19:54:42 17.12.2005
fakt je to úžasný, skvělý. Mám obrovskou radost, že dnes už se může kdokoliv kdo má zájem sebrat a podniknout něo výše popsaného. NEZÁVIDÍM a PŘEJU. A fotky jsou úžasný a že nejsou upravený? Jak vypadáme my po pár dnech v horách. Přeci taky neupravený a nevoníme. Tak nebo tak, útoky na dobře míněnou kritiku a jeho autora, asi odborníka mi též NEVONÍ.
Chce to jen toleranci.
Vladimírodpovědět
 Re: úúúúúúžasný11:38:59 18.01.2006
Tak jsem přečet všechny reakce na reportáž o super akci - dle mě tedy. Mimo jedné reakce je zbytek o pí....ách. Fakt se proberte, vždyť takhle perfektně zmapovaná akce tady snad ještě nebyla popsaná a zase vám vadí jinak barevnej sníh ...
Jardaodpovědět

Žlutá Plotna 6A Holý Vrch
Sonniges Gemüt 8+/9- Frankenjura
Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber

Odkud byl | Re: Boulder | Re: Boulder | díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)