Registrace   |   Žula nevaruje.

Soldier Of 7b

HUDYsport - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1

Slyžování Piku Lenina 7134 m

Je 31.července 2006 večer máme za sebou 14 denní aklimatizaci pod kopcem Pik Lenina (7.134 m.n.m.) v Kyrgyzstánu,

ležíme s Polákem Jankem ve stanu v Campu 3, ve výšce 6.100 m pod Pikem Razdělnaja, vaříme večeři a čekáme na hezké počasí. Zítra bychom rádi pokusili vrchol, ale zatím to nevypadá. Je zataženo a sněží. Usínáme s tím, že se uvidí ráno. V noci slyším, jak vítr cloumá stanem a padající sníh.
Ve 2 hodiny ráno se mnou Janek cloumá. Wake up (vstávej). Otvírám stan a opaří mě šílená zima, ale taky krásný pohled na hvězdy a jasnou oblohu. Jde se nahoru, vrcholový den začíná. Oblékám na sebe všechno oblečení.

aklimatizační výstup pod Pikem Lenina do 2.tábora (5.300 m.n.m)

foto by ©

Může být tak -20ºC. Vařím čaj a snídám poslední Zlaté polomáčené schované speciálně pro tuto příležitost. Horký čaj mě příjemně prohřívá. Janek balí svůj lehký batoh, já svůj jaký si zasloužím. Janek mi neustále rozmlouvá ať tu nechám lyže. Já mu neustále vysvětluju, že pro mě to slyžování Lenina severní stěnou má stejný význam co pro něho vrchol. Nechápe to.

na cestě do 2.tábora Vám s těžkým batohem a lyžema na zádech úsměv rychle zmizí

Vyrážíme ve 3:30. Je šílená zima, vítr a tma. Jenom čelovky nám ukazují cestu. Sestupujeme do sedla pod Razdělnaju a následně stoupáme po vrcholovém hřebeni. Cesta jde střídavě po kamenech a střídavě po sněhu. 30 kroků... odpočinek... 30 kroků... odpočinek a pořád dokola. Postupně snižuju tempo na 20 kroků... odpočinek. Batoh mě šíleně tíží. Pomalu začínám proklínat svůj plán. Janek mi utíká a je hodně napřed. Na plato ve výšce 6.400 m.n.m. vycházíme asi za 3 hodiny. Konečně začíná svítat a sluníčko mě svými paprsky alespoň pomyslně ohřívá. Na platu, kde se občas staví Camp 4, děláme asi 20 minut pauzu. Jankovi začíná omrzat nos a ruce. Chce to otočit.

Azebajdžánští horelzci Sáryk a Sirchán na cestě do 2.tábora

foto by ©

Rozmlouvám mu to s tím, že jak vyleze sluníčko, bude tepleji. Jdeme spolu ještě kus, ale je to s ním špatné. Má omrzlý nos a špičky prstů na rukou. Domlouváme se co dál. Janek říká, že jde dolů, že by to takhle nezvládnul. Asi byla chyba vyrazit tak brzo. Loučíme se s tím, že když se mi podaří vynést lyže na vrchol, tak slyžuju do Campu 1 (4.500 m.n.m.) severní stěnou. Když ne tak se vrátím do Campu 3. Trochu nejisté v tom směru, že když se mi něco stane při sjezdu, nikdo se to nedoví.

ledovcová trhlina nad 1.táborem

Pokračuju sám, což není moc dobré pro morálku. Přeci jenom je lepší když se 2 povzbuzují. Po platu ve výšce 6.400 m začíná cesta stoupat až k místu, kterému se říká „Nůž“. Je to ostrý zasněžený hřebínek. Už o ničem nepřemýšlím. Noha střídá nohu. Nasazuji sluchátka a tupě poslouchám písničky. Jarka Nohavicu „Tři čuníci jdou v řadě za sebou“. Pak zase kousek rovnatý úsek a zase do skalnatého kopce.

V 3.táboře (6.150 m) v pozadí vrcholový hřeben.

foto by ©

Delší asi 20 minutové pauzy dělám tak každých 100 výškových metrů. Napít se a něco málo pojíst. Hlavně čokoládu, ale v malém množství. S narůstající výškou začíná být každý byť sebemenší pohyb problém. Přeci jenom jsem spíše lyžař než horolezec. Dostávám se na zasněžené dlouhé plato ve výšce 6.900 m. Jsem úplně grogy. Nohy a celé tělo se chce vrátit. Hlava zbytku těla vysvětluje ať to zkusí ještě dál. Přinucuju se natočit nějaké video a udělat pár fotek. Fouká šílený mrazivý vítr.

Na cestě do základního tábora, kde jsme nabírali síly před pokusem o vrchol.

Mám na sobě všechno oblečení, ale nestačí to. Pomalu promrzám a všude se honí mraky. Kazí se počasí. Dávám si batoh na záda a proklínám jeho váhu. Mám tam spacák a všechny věci, protože se nechci už vracet do Campu 3 a i s lyžema váží tak 20 kg. Doma na Špičáku by mi připadal jak pírko, tady mi přijde, že mám na zádech pytel cementu. Hlava velí buď vrchol s lyžema nebo nic. V dálce vidím vrchol a pomalu se k němu sunu. 20 kroků... odpočinek... 20 kroků... odpočinek.

Místní Kyrgyzové absolvují každý den cestu na koních ze základního tábora do 1. tábora s potravinami a horolezeckým materiálem

Trhliny a cesta z 1. tábora do 2. tábora

Není to ani tak prudký kopec, ale šílená námaha v každém kroku. Když dojdu na pomyslný vrchol, na horizontu se objeví další. Takže zase dál do kopce. Na dalším pomyslném vrcholku se objeví zase další kopec. Myslím, že mám fata morgánu, ale fakt je, že vrchol je pořád v nedohlednu. Mezivrchol se mi takhle objevuje ještě 4x. Už ani nedoufám, že bych mohl na vrchol dojít.

Večer před vrcholovým dnem v 3. táboře

foto by ©

Ve 3. táboře se voda získá rozpouštěním sněhu na vařiči. Pro 1 člověka je potřeba rozpustit aspoň 3 litry vody na den.

Pohled z výšky 6.400 m na Pik Razdělnaju. Občas se zde staví 4. tábor

Vědomí se mi definitivně odpojilo od zbytku těla a poletuje někde nade mnou. Tělo tupě odpočítává 20 kroků... odpočinek. Jednou za čas dělám delší pauzu tak, že si břichem lehnu na batoh a schoulím se do klubíčka, což mě aspoň trochu chrání před větrem a mrazem. Aspoň 5 minut klidu, pak můžu umřít. A pak to konečně vidím.

První sluneční paprsky alespoň pomyslně ohřívají

foto by ©

Zdálky se na mě zrcadlí kovová vrcholová cedulka. Vědomí se vrací zpátky do těla a velí k útoku. To už dotáhnu do konce. Stojím na vrcholu Piku Lenina ve výšce 7.134 m.n.m. a je 13:30. Necítím ani štěstí ani zadostiučinění, ale zvláštní prázdnotu. Jsem tu úplně sám. Před 2 hodinami jsem v dálce za mnou viděl 2 Rusy.

Pohled z výšky 6.400 m dolů na ledovec Lenina

Ale teď nikde nikdo. Pik Lenina není ani tak vrchol, jako spíš plošina o velikosti poloviny fotbalového hřiště. Na fotbal ale nemám ani pomyšlení. Čeká mě něco daleko horšího.
Slyžování severní stěny. Vůbec nevím, co mě tam čeká. Dělám vrcholové foto a video a pomalu se sbírám na sjezd. Sundavám lyže z batohu Bighorn od Doldyho. Všechno je tu hrozná námaha. Do lyží se zapínám asi 5 minut a úplně mě to odrovná. Sjedu kousek dolů, kde tuším severní stěnu, ale naskytne se mi pohled do Tádžikistánu.

Pohled z vrcholového hřebene na Tádžický Pamír

foto by ©

Vrchol je orientovaný trochu jinak, než to vypadá zespodu. Nahoru se mi už nechce, tak traverzuju na umrzlém sněhu v kopci o sklonu 45º. Lyže mi podjíždí, ale nakonec vidím ledovec Lenina. Najednou se mi zdá krásný a tak známý. Začínám slyžovávat k 1. žlebu do severní stěny. Sníh je hodně obtížný. Tvrdý firn se střídá s hlubokým sněhem. A k tomu ta výška. 4 oblouky mě vyřídí jako sjetí černé sjezdovky na Čerťáku v Harrachově. O lyžování se moc mluvit nedá. 3-4 oblouky na jistotu a vydýchat.

Na vrcholu Piku Lenina jsem necítil radost, ale zvláštní prázdnotu po 10 hodinovém výstupu z 3.tábora. Po 30 minutách odpočinku jsem nazul lyže a začal slyžovávat severní stěnu.

Než se dostanu k žlebu úplně se zatáhne. To není moc dobrý. Vůbec nic nevidím a nevím kam jet. Je tu spousta trhlin a seraků, tak radši vyčkávám. Po 10 minutách se na pár sekund roztáhne a já hledám vhodnou cestu. Slyžovávám hodně pomalinku. 4 oblouky a pauza. Trhlinám se snažím vyhýbat, ale ne vždycky to jde.

Kazašský horolezec z Alma Aty - Maggi

foto by ©

Nacházím vhodné místo a přejedu jí. Doufám, že mě sníh na ní udrží. Nic jiného mi nezbývá, protože tady by mi nikdo nepomohl. A zase mraky. Vyčkávám dalších 15 minut na výhled, ale nic. Viditelnost je tak 30 metrů. Kolem mě sem tam prosviští nějaký kámen, takže se rozhoduju jet radši poslepu, než tu dostat kamenem. Míjím několik seraků a trhlin. Pořád jsem ve výšce okolo 6.500 m. Jedu pomalu a opatrně. Kopec se začíná malinko pokládat. Pak se to stane. Při jednom oblouku neudržím stabilitu a padám. Vypadává mi 1 lyže a nekontrolovaně se řítím v kotrmelcích dolů. Před sebou vidím trhlinu. Brzdím, jak to jde, ale pořád ne a ne zastavit. Nakonec se s vypětím všech sil zastavuju asi 10 metrů nad trhlinou. Hůlka je pryč. A já jsem úplně zadýchanej a vyčerpanej. Asi 5 minut se sbírám. Dalších 5 minut nazouvám vypadlou lyži, která zůstala na sychráku. Trhlinu přejíždím přes relativně bezpečné místo. Hůlku nacházím o 50 metrů níže. Sice pokřivenou, ale hlavně, že jí mám. Sníh se začíná lepšit.

Při výstupu na Pik Lenina potkáte i krásná ruská děvčata.

Konečně jde parádně lyžovat od 6000 m. Mraky taky nechávám za sebou a je vidět dolů na ledovec. Střídám dlouhý a krátký oblouky a lyžování si parádně užívám. Občas přeskočím malou trhlinku. Dole už vidím cestu z C1 do C2. Pozoruje mě z ní asi 6 lidí. Bohužel už nemám sílu ani vytáhnout kameru ani svléknout teplé oblečení. S ubývající výškou se otepluje. Konečně jsem na cestě. Přes jednu větší trhlinu musím sundat lyže a přeskočit. Jsem tu sám, to je průser. Přes trhliny je to hodně nebezpečné jít sám bez lana. Sjíždím až k velké trhlině s žebříkem. Tady se neodvážím jít sám a čekám. Po 20 minutách seshora přicházejí 2 lidé. Je to polský kluk a holka a svolí, že se s nima můžu odjistit na 1 laně. Lyžování je u konce, dál už se jet nedá. Z vrcholu Piku Lenina do výšky 4.700 m jsem sjel za 2 hodiny a bylo to určitě nejtěžší lyžování v mém životě.

Výstup z 2. tábora do 3. tábora pod Chan Tengri (6.995 m) a následný sjezd na lyžích

foto by ©

Když jsme na 2. konci trhliny, jdu už sám. Dál už to je docela bezpečné. Lyže mám na batohu, přeskakuju trhliny a sbíhám pod kopec. Poslední úsek do Campu 1 jdu asi hodinu. Tady mě vítá Rust a ostatní. Jsem hodně unavený. Dávám si čaj, který mě malinko zklidňuje bolavý krk. Každopádně jsem si splnil svůj sen a slyžoval severní stěnu. Nečekal jsem, že to bude tak náročný, ale povedlo se to. Povedlo se, že jsem se vrátil živý a zdravý dolů. K večeru chtějí všichni slyšet jak to probíhalo, jak je na vrcholu a tak. Tak vyprávím.

Lyže jsem proklel snad tisíckrát pro jejich váhu.

V 7 hodin jdu do tábora „Asia Mountains“ k Rustovi na večeři a dávám si dvojitou porci. Mám hrozný hlad a taky žízeň. Uléhám do stanu a v noci spím 14 hodin. Druhý den jsem rád, že to mám všechno za sebou, že už nemusím nahoru, myslím na Janka, jak se mu nahoře vede a teprve teď si začínám uvědomovat co se včera všechno stalo.

Průvodkyně Vika z Asia Mountains

foto by ©

Text a foto Jan Novák (učitel lyžování v Harrachově APUL A)
www.extremeski.wz.cz
Vybavení: Lyže Salomon Verse7 (starší), skilapinistické vázání Fritschi DIAMIR Explorer, skialpinistické boty SCARPA Matrix, stoupací pásy Contour, teleskopické hole Gipron, cepíny Raveltik, bunda High Point Gateman + Lambert, kalhoty Warmpeace Mt. Blanc, stan Jurek S+R DOME1, lano LANEX, horolezecké vybavení od prodejny Bartsport.cz

Jan Novák   [úpravy] 17:49 25.10.2006Tisk

Blahoprani k uspechu19:58:36 25.10.2006
clanek sice dost popisny, presto velmi ctivy. Vic takovych!
valyodpovědět

sjezd20:30:30 25.10.2006
Konečně objektivní popis vysokohorských sjezdů na lyžích.Autorovi děkuji a zároveň gratuluji.Musel sis to pořádně užít.
milanodpovědět

hezké fotky21:26:35 25.10.2006
super článek fotky taky super zvlášť ta poslední
cudodpovědět

Paráda22:44:32 25.10.2006
Tak blahopřeju ke sjezdu severní stěnou. Mimochodom tu průvodkyni vám závidím :o)
Belialodpovědět

pekny clanek i vyborne fotky23:00:44 25.10.2006
Gratuluji k vystupu a sjezdu, pekny vykon. Hezky clanek a vyborne fotky. Dokonce vidim, ze vrcholove drevene toporo z lopaty (umistil jsem ho tam minuly rok, aby byl jasny vrchol) vydrzelo i pres zimu, to je ve vysce 7134m temer neuveritelne. :-) --mh
Mirekodpovědět

Početl sem si pěkně08:36:30 26.10.2006
Zajímavé a hezké foto, skutečně článek má přitažlivost, i když o tomhle odvětví člověk ví kulový.
Ladikodpovědět

Ta čeština09:54:45 26.10.2006
Jednou mi Igor Koller při vyhlašování výkonů roku napomenul, že: "slyžovat je slovensky..." Tak bych prosil spíše o sjetí. Jinak dobrý.
Honza Krchodpovědět
 Re: Ta čeština10:02:17 26.10.2006
holywoodske usmevy, tak to ma byt :)
vladkyodpovědět

pekny10:15:44 26.10.2006
sakris tam by stalo za to jet uz jenom kvuli tem holkam
Bédaodpovědět
 Re: pekny10:58:13 26.10.2006
Děkuju za gratulace. Taky jsem rád, že dřevěné toporo z lopaty tam je zrovna od Čecha, on by se ten vrchol opravdu je těžko poznával. Další fotky a mimo jiné i opravdu nádherných kyrgyzských holek najdete na www.extremeski.wz.cz
  Re: pekny20:50:18 26.10.2006
preco mi nejde nacitat tuto stranku chcel som pozriet dalsie foto, inac super
paliodpovědět

klobouk dolů12:02:21 26.10.2006
Klobouk dolů před tvým výkonem. Opravdu pěkný článek (i děvčata:)
Houliodpovědět

No, zrejme dobra skola14:45:04 26.10.2006
Jaky sef, takova skola! Super vykon, skvele cteni. Nezbyva nez konstatovat, ze o tom se nam smykacum podradne tridy muze jenom zdat kdyz sjizdime z nejake 4000-5000 stop vysoke velehory :) a ocenuji, ze se dozvidam, ze i A-polobozi takyto sjezd nedavaji metodicky - to az praskne na VH..
Nebude nahodou nejake promitani behem VH (rozhodne by to bylo zajimavejsi nez nektere jine veci)?
Doktorodpovědět
 Re: No, zrejme dobra skola16:45:18 26.10.2006
Stejně je možná těžší sjet s klientama začátečníka poprvé červenou sjezdovku, kdo učil lyžovat ví svoje, na VH se budou projednávat určitě jiný témata, ale připravuju film asi 1 hodina, budu ho promítat postupně v Jizerkách a Krkonoších. Dám včas vědět na www.extremeski.cz KDY a KDE.

Ty hovado!18:07:14 26.10.2006
Ses hovado..chudak Ulja..musels bejt spocenej jak svina!o vikendu jedu na Smrz..asi si budem muset promluvit...
Toschibaodpovědět

..02:04:19 27.10.2006
pekne
v.jesterodpovědět

Závist07:44:41 27.10.2006
Jo, jo, ten den přijdem do C1 a začíná mě jímat hrůza z Lenina a klidně si tam přijede z vrcholu týpek na lyžích, sedne, kochá se a popíjí v klidu pivo! Ta závist, už to má za sebou a ještě si zalyžoval, výkon jak prase! Naštěstí jsme za 10 dní byli na vrcholu taky...
Čipekodpovědět

Gratulace10:12:18 27.10.2006
Blahopřehu, trochu to tam znám, lehkým stylem nahoru  dolů. Je tak dál, máš před sebou dost práce.
Robin Baumodpovědět

dobrý, ale14:30:55 27.10.2006
chtělo by to malinko redaktorské ruky. Kromě toho článek vyšel také na lavinách.cz http://www.laviny.cz/ main/?loc=informace&clanek=309.
Jinak pěkný.
Petr Jandíkodpovědět

Gratulace!18:57:34 27.10.2006
Gratulace, vyborny sjezd, stejne jako Robin Baum to tam trochu znam ;-) Jenom dotaz, co laviny? Svah ma celkem sklon a obcas tam nejake padaji... http://www.ho-vsetin.com/view.php?cisloclanku=2006012801
palicodpovědět
 Re: Gratulace!19:17:43 27.10.2006
Děkuju za gratulaci i od Robina, nápad vydat se sem bylo po skouknutí části jeho videa z roku 2002. Za celých 16 dní co trvala aklimatizace s výstupem jsme měli jen 3 dny hnusně a to ještě s minimem nového sněhu, takže sníh byl perfektně kompaktní a bez lavin. Jen při čekání v mraku občas prolétl kámen. Taky jsem se tam moc nezdržoval sjezd z vrcholu až k trhlině nad C1 trval 2 hodiny. Každopádně nejtěžší lyžování v mém životě.
  Re: Gratulace!19:28:59 27.10.2006
Hm, dobre stesti na pocasi :-D My jsme tam, aspon v 4400 m meli naposledy taky celkem hezky http://www.pamir2001.expedition.sk/index.php?page=galerie kde bude dalsi vylet?
palicodpovědět
   Re: Gratulace!09:49:02 28.10.2006
Pěkný výkon v roce 2001. Příští rok určitě někam, ale sám už bych nejel, radši bych se přidal k nějaké skupině. Tajný sen je Gasherbrum II na lyžích, ale to sám nezafinancuju, takže spíš ledovec Moskvina v Tádžikistánu nebo znovu Inylček. Přeci jenom to jsou finančně nejdostupnější hory pro nás chudší. Všechno jen s lyžema přeci jenom jsem spíše lyžař než horolezec.
 Re: Gratulace!19:25:43 27.10.2006

špičák23:34:31 27.10.2006
jojo dobry fakt dobry,chtel sem se zeptat jakej ten špičák myslíš jesi tenhle ten v tanvalde nebo jinej.ale diky tem komentarum me doslo ze je to asi tady v albrechticích.
jakarakaodpovědět
 Re: špičák09:29:44 28.10.2006
Bydlím v Albrechticích v J.h a pracuju v lyžařské škole v Harrachově a občas i na Tanvaldském Špičáku.

penize23:38:47 27.10.2006
ja taky klanim se pred timto vykonem,a zajimalo by me nakolik tento vejlet vyšel?-jesi to neni tajny
markyodpovědět
 Re: penize09:27:16 28.10.2006
CELKEM: 20.000 Kč + cca 1.000 USD + vybavení (všichni víte co to stojí)
Od sponzorů získáno 0 Kč
Vybavení kupováno většinou za normální ceny, něco málo zakoupeno od dovozce nebo výrobce se slevou (max. 30%). Podrobně na
www.extremeski.cz

balhopreji12:00:28 29.10.2006
pekne. blahopreji. Urcite te to nakopne k dalsim "drzkam" :-) .
petrodpovědět

mas u me zelenou19:12:26 29.10.2006
Gratulace je asi uz omsele slovo, co...ale presto! doufam, ze bude prednaska u Krtka! Privedu celou bandu pribehuchtivych Plocáků. Jen tak dal.
drobek plocodpovědět

Pane jo!12:05:21 30.10.2006
Gratuluju z celýho srdce! Skvělej výstup, skvělej článek. Hlavně mě neber na takovýhle akce sebou...radši zůstanu u Apaluchy! :-) S připravovanym filmem dej určitě vědět.
Bráchaodpovědět

La Machina 7a Manikia
Stairway To Heaven 7b Manikia
Lia 6b Manikia
La Luna 6c+ Manikia
Soldier Of Fortune 7b Manikia
Okurka V Humusu IXc Labské Údolí - Levý Břeh

Re: betabrejky | Odkud byl | Re: Boulder | Re: Boulder | díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (6)