Registrace   |   Lepší blbý než žádný jištění.

Porcupine 9

Popina = nejlevnější v ČR ! - Bruntál
HUDYsport - Jihlava

Comici – Dimai

Výstup na jednu skalní jehlu.

Jsou 3 hodiny ráno. Nebe je poseté hvězdami. Ticho přerušuje jen plynový vařič, na kterém si připravujeme ranní čaj.

Veškerou horolezeckou výstroj máme připravenou z večera, rozdělenou podle toho, jak jsme si rozdělili první délky cesty. Prvních zhruba 45 metrů je lehký dvojkový terén, ten půjdeme každý sólo. Následuje krátký traverz za IV, ten čeká mě, a první lezeckou délku za VII- otevře Martin. Hotovo. Vyrážíme. Opouštíme studený a vlhký bivak, kterým je štola vykutaná vojáky ze 2. světové války. Nic moc bydlení, ale pro náš cíl jsme ochotni vzdát se trochu luxusu a pohodlí.

To už jsme v sedle na samém západě masivu Tre Cime a začínáme sestupovat k severním stěnám. Je ještě tma. Jen na obzoru se dá tušit blížící se nový den. Jdeme mlčky. Severní stěna Cime Ovest vypadá v šeru ještě více monumentálně než za světla. Zaposlouchávám se do opojného zvuku cinkajících karabin a friendů, které se pohupují na sedácích. V kombinaci s přicházejícím úsvitem a pohledem na převislé stěny - silný zážitek. Přemýšlím, co se asi v takových chvílích honilo hlavou prvovýstupcům, kteří měli tu odvahu pustit se do moře převisů, koutů, sokolíků a spár jen s tuctem skob, konopným lanem a slabým náčrtem směru, který chtěli prostoupit.

Comici - Dimai

Jsme na místě. Stojíme pod nástupem více než 500m dlouhé cesty Comici – Dimai v severní stěně Cima Grande. Cestu v roce 1933 vylezl Emilio Comici s bratry Angelem a Giuseppe Dimaiovými. Stěna byla v této době považována za nezdolatelnou. Comici a bratři ji prostoupili za pouhé dva dny. Zlé jazyky té doby tento výkon odsoudili, že prý zneuctili stěnu lezením pomocí skob. Možná proto se Comici rozhodl, o 4 roky později, výstup zopakovat tentokrát sólově.
„Tato myšlenka,“ vypráví Comici ve své autobiografii, „mě zčistajasna napadla jednoho zářijového rána, kdy jsem se při opalování u jezera Misurina hrozně nudil.“

Žlutě zbarvená východní hrana Cima Ovest

Cítím vzrušení. Úsvit je v plném proudu. Začínáme stoupat na předskalí. Skála je studená. Začínají mrznout prsty. Snažíme se je zahřát, moc to ale nejde. Je 5:20 ráno, když oba stojíme pod první těžkou délkou. Největší obtíž této cesty je 7 klíčových délek v převislé žluté stěně, hned za sebou. Pak následuje dalších 8 už lehčích délek a nejkomplikovanější sestup jižními stěnami v celém masivu Tre Cime. První délka je spára za VII-. Vypadá jako masivní sokolík. Trochu závidím Martinovi, že jde první. Odlézá od štandu zhruba 9 metrů, ale nevidí žádné skoby. Najednou si všimnu vlevo od štandu bílé smyčky.
„Martine, jsi špatně, začíná to víc vlevo, vidím skoby“.
Martin zamumlá něco o ženském přirození a začíná slézat zpět do štandu. Pěkně to začíná. Spára vlevo už je opravdu za VII-. Martin udělá pár kroků a sedí. Ledová skála a malé chyty vyvolaly brutální bolest prstů, která se nedá vydržet. Prsty přemrzly a Martin může pokračovat. Za chvilku se schová nad převisem:
„Zruš!!! Povedlo se mi spojit dvě délky“.
Začínám. Stejně jako Martin sedím v prvních skobách a řvu bolestí. Po chvilce prsty přemrzají a já mám pocit, jako by skála hřála. Dolézám Martina. Přebírám si materiál a vyrážím na třetí délku. Krásná koutová spára za VI+. Dobírám Martina na pohodlném štandu u tří skob. Následující dvě délky, koutík za VI a převis za VII-, Martin opět spojuje. Tím šetříme dost času a dostáváme se do nádherné expozice žluté stěny a také pod nejtěžší délku za VII. Vyšla na mě. Je dobře zajištěná skobami. První část délky je hladký koutek a pak traverz plotnou do dalšího koutu. Po tolika délkách už jsem krásně rozlezený. Dostávám se do lezecké euforie. Mám radost z každého lezeckého kroku. Okolní prostor ani hloubku pod sebou nevnímám. Soustředím se jen na pár metrů přede mnou. Délka je dlouhá. Natéká. Je čas si pomalu odsednout a trochu si odpočinout. Nechci riskovat pád do starých skob. Dolézám na štand. Dvě skoby pojišťuji friendem. Po chvilce vidím Martina. Má řádně natečeno, ale bojuje. Jsme oba na štandu. Moc se tu nezdržujeme. Martin se pouští do poslední těžké délky, spára za VI-. O pár minut později jsme spolu na ne příliš velké polici.

Boj ve stěně

Zdolali jsme 7 klíčových délky stěny. Svačíme čokoládu. Počasí kolem se začíná zhoršovat. V dálce hřímá. Dolů už to nejde. Jediná cesta vede nahoru. Musíme máknout. Bouřka v této stěně může mít fatální konec.

Martin

První délka v lehkém terénu je za IV+, na jejím konci je štand na vlastním. Začíná jemně poprchávat. Spojuji dvě délky, čímž zdoláváme dalších 60 metrů této monumentální věže. Nad námi je už vidět markantní černá střecha, nad kterou se traverzuje 28 metrů doleva a pak vzhůru na okružní polici. Comici střechu obešel zprava velkým koutem za V-. Problém je, že koutem teče spousta vody. Do toho začínají ještě padat kroupy. Tato délka vychází na Martina. Bere si všechno lezecké nádobíčko, co máme, a po centimetrech stoupá vzhůru. V koutě je několik skob a erární friend. Dolézám za Martinem na štand za deště a krup. Další délka je ještě chvilku koutem a končí nad převisem na začátku traverzu. Traverz za V je naštěstí dobře zajištěn skobami. Na jeho konci je překrásný štand na polici. Je z něj výhled na celou linii cesty.

Mokrý výlezový kout

Následujících posledních 60 metrů je III – IV terén končící na obrovské okružní polici Cima Grande. Zde 15. lanovou délkou končí i cesta Comici – Dimai. Kolem nás je hustá mlha, naštěstí už ale neprší. Po polici odcházíme do jižních stěn, kde nás čeká normálová cesta, kterou se dostaneme až k chatě. Nakonec se na chvilku mraky roztrhaly a ukázalo se i sluníčko a my se mohli kochat pohledem na okolní dolomitské velikány. Během sestupu jsme dostali ještě jednu pořádnou sprchu.

Okružní police

Sestup

Cesta  se nám podařila zdolat za nepříznivého počasí za 11 hodin stylem AF. Náš výkon se nedá srovnávat s výkony jiných horolezců v severních stěnách. Šlo však o splnění jednoho snu kluka, který toužil zdolat jednu z nejkrásnějších vápencových věží v Evropě a možná i na světě. Díky Martine, bez tebe by se to nepovedlo ;)

Více fotek zde.

Hore zdar.

Pavel Homolka   [úpravy] 15:39 17.08.2010Tisk

Gratulace16:04:13 17.08.2010
Tož gratulace jak sviňa chlapáci přeje Alda
 Aliosaodpovědět

hoho16:16:26 17.08.2010
kupuju klobouk a pak ho smeknu! parada a ty fotky-luxus
jájaodpovědět

Nádhera16:43:58 17.08.2010
Pěkná práce, super jsou i ostatní fotky.
Martinodpovědět

Gratulace jak sviňa16:51:32 17.08.2010
Gratulace k výstupu a sestupu. Ste Borci. Kuba
macaodpovědět

RESPECT19:18:14 17.08.2010
Fajne jak CIP. Závisti plný stůl. Díků moc za oživení zážitků.
Pecákodpovědět

gratulace21:28:07 17.08.2010
pěkný,pěkný,pěkný
Honzáčodpovědět

Paradni sen, paradni zdolani...08:57:11 18.08.2010
Klobouk dolu kluci, paradni vykon, paradni popis a super fotky, jako bych tam byl s vama.
upmanodpovědět

pekny12:06:23 18.08.2010
pekny. gratuluju.
Bobbyodpovědět

supr14:25:46 18.08.2010
gratulace!!! Super článek  a hlavně super výkon, smekám!
matyodpovědět

Pěkně20:54:46 18.08.2010
jste to napsali,nafotili i vylezli, kluci. Gratulace Alda, díky.
Aldaodpovědět

dik14:02:16 19.08.2010
diky za clanek, cesta vypada paradne. jenom bych k tomu mel poznamku: ma i nekdo jinej pocit ze nejdelsi veta v celem clanku ma asi 3 slova? :-)) PEACE
maťaodpovědět
 Re: dik21:04:06 19.08.2010
Takovej počit bych měl asi po 9 pivech a panákový smršti vole

gratulace15:39:51 19.08.2010
skvely vykon panove, gratuluju
leguanodpovědět

převislost stěny18:00:59 19.08.2010
.. fajný článek i fotečky:), jen bych trochu polemizoval s tvrzením, že je tato cesta převislá. Lezl jsem jí kdysi, a charakter lezení mi přišel spíš jako v kolmé stěně. Nějaké metry převislosti sice človek nabere, ale je to spíš tím jak cesta různě traverzuje a kličkuje mezi převisy, případně převislými koutky které se dají "odšlapat" nohama, takže člověku vlastně ani nemůže natéct;)))
Hrosikodpovědět
 Re: převislost stěny21:19:16 19.08.2010
Hnus, zažil sem v těch stěnách uplně stejnou bouři a nekonečnej déšť, naštěstí to vápno tře i pod proudama vody... chce to jen vydržet a mazat dál, ale hlavně zaškrtit goráč na zápěstí, jinak ta voda stejká po všech údech až do lezeček :) :) :) Dobrý, zase se těšim dododolomit. Držim vám všechny palce a zápěstí do dalších cest! j
jenaodpovědět
  Re: převislost stěny14:06:55 20.08.2010
šoumen juranlistou? bezva!:) pozn. kluci ze skaláku v goráči nelezou:))
sedlákodpovědět
   Re: převislost stěny14:08:24 20.08.2010
sorry, to bude asi jinej pavel homolka..
    Re: převislost stěny14:52:41 21.08.2010
Super akce i článek. My jsme to lezli před měsícem taky, je to pěkné polezeníčko!! Nastoupili jsme do toho v 11 dopoledne rovnou z auta (výhoda - nebyla zima:)), ve výlezu z těžkých délek nás chytla taky pěkná přeháněčka s kroupama a horní délky jsme lezli potokem. Po vylezení jsme to proslaňovali jižní stěnou (částečně za tmy). Každopádně je to hezký zážitek. Horám zdar a Doloušům zvláště!
Michal Halvaodpovědět
     Re: převislost stěny16:30:59 21.08.2010
Teda moje úcta. To jste museli být hodně rychlí. Hledat sestup jižní stěnou za mraků a mlhy kdy není vidět je taky boží zážitek.
Petr Jandíkodpovědět
      Re: převislost stěny17:23:54 21.08.2010
Bernardi píše 6-8 hodin nahoru. Za sucha je to reálné, ale když zaprší, tak to dost zpomalí. Švab a Renzi uvádějí 6-12 hodin, asi v závislosti na počasí a na podmínkách.
Michal Halvaodpovědět

průvodce21:42:09 21.08.2010
Perfektní výstup, svižně napsaný článek, nádherná cesta, gratulace! :) Měl bych jen dotaz, z jakého průvodce jste při výstupu a sestupu vycházeli? a je ta normálová cesta v pohodě slezitelná?
 Re: průvodce11:48:56 23.08.2010
Normálka je sice lehká ale orientačně komplikovaná, hodně kličkuje. Za blbé viditelnosti problematická.
Petr Jandíkodpovědět
 Re: průvodce22:02:15 24.08.2010
Ahoj, použili jsme Erik Švab, Giovanni Renzi - Tre Cime. Co se týče sestupovky, občas je třeba slézat stupeň III, ale není to tak hrozné. Několikrát se dá slanit o cementové kruhy nebo řetězy. Je dost orientačně náročná, počítej s blouděním.
 Ufňaodpovědět

Dobrý cominíci09:49:15 23.08.2010
Pěkný popis dobrodružství. Článek patří mezi ty, kterých by na Lezci melo být rozhodně více. Díky.
 jirkasodpovědět

jištění08:27:11 24.08.2010
Chlapi, gratuluji k výstupu! Určitě parádní lezení, rád bych věděl, jaké bylo jištění? Píšete staré skoby, v jakém množství a nakolik jste sami dojišťovali resp. jaká je potřebná výbava k prostupu stěnou, dík ;)
Lukášodpovědět
 Re: jištění22:07:52 24.08.2010
Ahoj, v cestě jsou pouze skoby. Na štandech jsou většinou 3 skoby. Výbavu jsme měli: 13 klasických expresek, 6 dlouhých, 9 volných karábek, několik vklíněnců, sadu friendů, dvojčata a smyčky hodily se hodně dlouhé.
 Ufňaodpovědět

Ó Comici21:18:48 06.10.2010
Ciao ragazzi, gratuluji Vám i když po delší době k Vašemu výstupu. Tuto cestu jsem se svým bráškou kdysi (hned po revoluci) také vylezl, jako svou první velkou cestu. I když tehdy notně unavení, ale plní doživotních zážitků jsme si tímto otevřeli dveře /sami sobě/ do velkého lezení. Musím říct, že mi to vydželo dodnes a věřím, že to tak bude dál. Mějte se.
Pepa Žižkaodpovědět

Llíberpool 6b Llíber
Veri Veritat 6c+ Pinell De Brai
Carpe Diem 6c Llíber
T.J. 6b Pinell De Brai
1 7 Paní Skála

díky za článek | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | Re: betabrejky | betabrejky | Krasa | Re: Kdo má vlastně jet? | Re: Kdo má vlastně jet? | Jak branická skála |

Elias Iagnemma oznamuje přelez bouldru Burden of Dreams 9A (5)