LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Zakládej jenom tutový jištění, neser se s blbejma smyčkama a lez.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
SP skialpy Cortina d’Ampezzo ITA (06.04)
SP Šanghaj (09.04)
SP Wujiang (12.04)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Trojan 12471
3.Šindel 12306
Bouldry:
1.Volf 11153
2.Stráník 10825
3.Stráník 10803
Hory:
1.Groš 7918
2.Punčochář 6708
3.Černý 6708

Výsledky
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)
2. ČP v bouldrech Praha (02.03)
ČP v bouldrech Praha (17.02)

Deníčky
5517 lezců
1086730 cest
Nové přelezy:
El Tractor 7c+
Panel 7C
Maloskalsk 7C
To Pal Nio 7b
Gaia 8b
Smutná Lid 7C
Bandita 7C
Tropicana 5.12d
Neuropatol XIa/XIb
Paranormál Xb

Stěny
Lezecké centrum SmíchOFF - Praha 5
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Boulder kodex

2017

Ahoj lezci a zejména boulderisté

Rád bych vás poprosil o chvilku pozornosti.
Současný vývoj boulderingu v přírodních oblastech České republiky možná ukazuje nutnost lehce připomenout všem členům naší komunity elementární zásady chování, pohybu a konání právě v souvislosti s lezením na kameny.

Zkusme se inspirovat jinde. Jinde tam, kde jsou dál, kde si přírody nade vše váží. Kde si uvědomili, že Ego člověka by nemělo mít před přírodou přednost.

Rád bych vám představil projekt B-kodex 2017, který by mohl částečně přispět k udržitelnému rozvoji boulderingu v ČR. Pomohl přispět k ochraně přírody, pomohl přispět k zachování lezeckých oblastí pro další generace lezců v takové kondici, v jaké jsme je od našich předchůdců obdrželi my.
Jedná se o prostý souhrn doporučení, jak se při boulderingu v přírodě chovat a jednat. Pro mnohé z nás jistě samozřejmé a naprosto automatické záležitosti, bohužel zkušenosti z celé ČR ukazují, že to tak automatické není.


B-KODEX (hi res)

foto by ©


Boulder - KODEX (v PDF ke stažení):

 B kodex - download

Po disciplinárním řízení (pro všechny strany jistě velmi nepříjemném) týkajícího se manipulace chytů v oblasti Žihle, kde se řeklo A, mám potřebu zkusit říci i to B, tedy přijít s návrhem alespoň částečného řešení. Bude to ovšem běh na delší trať.

S Petrem Reschem a Karlem Hegrem jsme následně několikrát intenzivně diskutovali právě o potřebě tvorby pravidel boulderingu. Petr i Karel měli velmi podnětné názory a připomínky, které prezentovali prostřednictvím Petra i na setkání boulderistů se členy Centrální vrcholové komise (CVK) v Adršpachu, kde taktéž hodně přispěli v diskusi. Rád bych jim za toto poděkoval.

Letos v létě uskutečnilo zmíněné setkání boulderistů se členy CVK a ukázalo, že boulderisté mají stejný zájem a stejný cíl jako členové CVK. Chtějí legálně lézt, legálně otevírat nové oblasti, legálně čistit. Chtějí dodržovat pravidla. Chtějí svojí činností případně pomoci CVK s vyjednáváním výjimek pro lezení v oblastech dotčených Ochranou přírody. To osobně považuji za obrovské pozitivum a vynikající předpoklad pro spolupráci.

Jak tedy B-kodex vznikal?
Pro setkání boulderistů se členy CVK byl připraven koncept možných bodů k projednání, v rámci diskuse přibyly samozřejmě body další. Vše bylo diskutováno, argumentováno, rozporováno, prostě důkladně projednáno. Výsledkem tohoto jednání byl, pro mne závazný, koncept návrhu pravidel boulderingu nazvaný jednoduše B-KODEX 2017. Následně jsem si dovolil znění B-kodexu zformulovat.

Navržené znění B-kodexu bylo poté předloženo autoritám českého boulderingu s prosbou o podporu a je mi velkým potěšením zde podporovatele jmenovitě uvést a tím jim zároveň poděkovat. Určitě jsem někoho oslovit opomněl, ale snad mi bude prominuto.

B-KODEX 2017 není dokumentem Svazu (ČHS) ani dokumentem Centrální vrcholové komise (CVK). Jako iniciátor tohoto projektu sice v CVK pracuji, nicméně jsem přesvědčen o tom, že důvodem vzniku je skutečně jen a jen udržitelný rozvoj.

ČHS a CVK tento dokument podporuje a jsou otevřeni jakékoliv spolupráci s komunitou boulderistů, jak členů, tak nečlenů.

Dokument bude distribuován jednak elektronickou formou, tak formou tiskovou. Na vámi navštěvovaných stěnách a boulderovkách byste jej měli v dohledné době nalézt ve formě plakátků volně k dispozici. Bude k dispozici, kromě českého jazyka, i v jazykových mutacích němčiny a polštiny a v příhraničí bude též distribuován.
Je možné jej samozřejmě volně využívat například k otištění ve vámi připravovaných průvodcích, informačních materiálech a podobně.

Podporu B-kodexu veřejně vyjadřují:

Adam Ondra

„Šutry tu jsou spousty let a budou tu i po nás. A lidi po nich ještě spoustu let polezou. Nechme příští generace si to užít také. Úplně stejně, jako si to užíváme teď. B-kodex je něco, co by tomu mohlo napomoci. Zbytek je na každém z nás.“



Adam Ondra

foto by © Pepe Piechowicz


Martin Stráník

„Jsem rád, že byl B-kodex vytvořen. Myslím si, že je správné stanovit určitá pravidla obsahující respekt k přírodě, skalám, lezcům a dalším návštěvníkům skal, která nám zpříjemní ten náš lezecký den a udrží skály v "kondici" i pro další generace.“



Martin Stráník

foto by © Pepe Piechowicz


Ondra Beneš

„Ne každý ví, jak se má v lese chovat a proto si myslím, že B-kodex má smysl. Příroda je tady od toho, abychom jí navštěvovali, a ne aby byla lidem veřejnými orgány zavírána, ale i my musíme dát něco do placu. Třeba návod toho, jak se v ní chovat. Možná potom se nám poštěstí na ta stejná místa vodit svoje děti a děti jejich dětí.“



Ondra Beneš

foto by © Pepe Piechowicz


Štěpán Stráník

"Jsem rád, že i boulderisti mají svá pravidla, nejde donekonečna tolerovat to, co se v minulosti dělo. Budu rád, když se jimi bude řidit co nejvíce lidí."



Štěpán Stráník

foto by © Pepe Piechowicz



Podporu dále vyjadřují:

Jakub Konečný, Jan Chvála, Jan Zbranek, Jan Šolc, Olin Klapal, Vilda Chejn, Petra Růžičková, Michal Uhříček, David Kozel, Vojta Trojan, Vladimír Střílek, Andrej Chrastina, Martin „Džangli“ Jungling, Ondra Řitička, Edita Vopatová, Simona Ulmonová, Denis Pail, Venca Kučírek, Karina Bílková, Zdeněk Horáček, Jirka Romanovský, Lukáš Hammerschmied, Jirka Švácha, Jirka Lautner, Richard Pařil, Honza Zíma, Patrik Fabinger, Jan „Čaj“ Šálek, Martin „Tapír“ Paprsek, Adam „Komár“ Janovský, Pepe Piechowicz.

Rád bych poděkoval Andrzeji KurowskimuChristianu Hartlovi za překlady do polštiny a němčiny.

Vím, že nikdy nelze najít absolutní shodu. Co člověk, to názor. Vždy bude mít někdo pocit, že jeho připomínkám, názorům, podnětům nebylo dostatečně nasloucháno. Že jeho celistvý náhled znění kodexu dostatečně nereflektuje. Věřte, že nasloucháno bylo a i nadále bude. B-kodex by měl být kompromisem a měl by především najít co nejvíce průsečíků právě v rozdílných názorech nás všech. Ochrana přírody bude v budoucnu čím dál víc vystupovat do popředí a myslím, že je tomu tak dobře. B-kodex by mohl pomoci naší komunitě právě v soužití s orgány Ochrany přírody.
Pojďme prosím zkusit uvést B-kodex v život, přijmout jej za svůj. Předávat dalším, jistě silnějším, generacím boulderistů ty hodnoty, které každý z nás z něj považuje za důležité. B-kodex není plný nařízení ani zákazů, má to být hlavně apel na zdravý rozum.

Marek Rottenborn
(marek.rottenborn@climber.cz)

Azbest   [úpravy] 08:30 17.12.2017Tisk 

Reklama:

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 ?05:24:28 17.12.2017
nemáguj na písku?
odpovědět 
 Re: ?08:17:00 17.12.2017
+1
odpovědět 

 Kdx09:58:37 17.12.2017
A to nejdulezitejsi vyser se do diry daleko od sutru a zahrab! To same moceni v nekterych sektorech si pripadam ze jistim na hlavaku . Neochcavej parkoviste!
Jiricekodpovědět 
 Re: Kdx10:12:58 17.12.2017
Hudba v lese...
odpovědět 

 Podnět10:41:52 17.12.2017
1url.cz/wtX2G

Bod 4.

...natož nějaké akce
odpovědět 
 Re: Podnět12:10:36 17.12.2017
To půjde těžko, když část signatář je napojena na lezecké kurzy a kroužky.
Borisodpovědět 
  Re: Podnět12:11:29 17.12.2017
...myslel jsem samozřejmě signatářů.
Borisodpovědět 

 kodex11:42:47 17.12.2017
to jsou takový pravidla, který byly ve společnosti dřív zcela běžný. tím jak lidská rasa degeneruje, potřebuje připomínat, že v přírodě se nemáme chovat jak hovada
honza k.odpovědět 
 Re: kodex12:54:10 17.12.2017
"Při otevírání nových oblastí se zdrž..." tzn.že některým výše jmenovaným podporovatelům je odpuštěno to,čím se při tvoření nových oblastí provinili(budiž zapomenuto) a jejich budoucím následovatelům už se tohle "opravdu,ale opravdu" tolerovat nemá???:-D
odpovědět 
 Re: kodex13:16:40 17.12.2017
Připomínáme si při lezení na špagátech, tak proč si nepřipomínat i u boulderignu?

Navíc to co je "správné" je dost subjektivní, obzvlášť v lezecké komunitě, kde si všichni myslí, že jediná správná cesta je ta jejich.
odpovědět 

 Nemělo to být tak před 15ti lety?13:12:41 17.12.2017
Proč vlastně už není bouldering oficiálně začleněn v ČHS už dávno? Myslím tím v podobné rovině jako lezení na špagátech - od pravidel po systém vyjednávání výjimek.
odpovědět 

 Samozřejmost17:19:08 17.12.2017
To je snad samozřejmost, ne? To se to musí sepisovat a podporovat?
Mně to přijde podobné jako kdyby se sepisoval kodex o slušném chování, jakože se zdraví, děkuje, pouští maminky a důchodci sednout, neplive, smrká do kapesníků, nestrkají prsty do nosu, aspoň na veřejnosti, etc.
To je vskutku úpadek, když se musí tohle sepisovat. Jedině to svědčí o naprosté infantilizaci a egocentričnosti společnosti.

A on v tom má Prsty Resch? Co fotky s ohníčkem u bouldrů? Plošné odmešení, vyhrabávní boulderů? Vyřezávání? etc.? Kartáčování? To se jako nedělo, žádné oblasti tak nevznikly a nevznikají? Jak tomu přispěli? Popsali, co všechno se dá v lese páchat, aby mohl vzniknout boulder?

To se opravdu někdy stalo, že by majitel i příslušné orgány povolil odstraňovat půdní pokryv? Kde prosím Vás?
k.odpovědět 
 Re: Samozřejmost17:35:02 17.12.2017
Stejně tak je normální pod názor se podepsat že ? Když už jsme u té moralistiky....
Patrik Fabingerodpovědět 
 Re: Samozřejmost21:09:29 17.12.2017
Z čeho bys tak tipoval že má živobytí Ladislav Špaček? O čem psal už před sto lety Guth Jarkovský?
honzaodpovědět 
  Re: Samozřejmost16:35:00 19.12.2017
Ale tam se píšou špeky, když se potká sekretářka, milenka se šéfem ve vlaku s rodinou na dovolenou, tak do zdraví první, zda jí může pozvat do kupé a tak dále. Eventuelně, zda Profesor nabízí tykání docentovi i když je docent o 25 let starší.
Tohle je základ na úrovni chování v mateřské školce.
k.odpovědět 
   Re: Samozřejmost19:07:37 19.12.2017
To víš.. Pro Tebe, myslitele velikána, je to na úrovni mateřské školky, pro ostatní je to ale o kus výš. To si musíš uvědomit předtím než to budeš posuzovat jen podle sebe.
odpovědět 
    Re: Samozřejmost21:40:05 19.12.2017
Tak esli já jsem velikán a dodržování základních pravidel lezení a chování v přírodě, navíc podložené zákony je vyšší dívčí, která vyžaduje agitku, navíc od "nevinných", tak teda potěš koště, pak je něco shnilého v boulderistánu, ne?

Já vlastně nechápu, o co jde, je to kodex, je to nezávazné, je to triviální.
Tak když dělám oheň v lese, kouřím tam etc., tak vím, že dělám něco špatně, pokouším se to dělat diskrétně, tak aby mně u toho nechytli, a ne že se u toho fotím, anebo disktuju o tom, že podle mně je to ok, i když je to zakázané.
Většina řidičů někdy porušuje pravidla, zejména rychlost, ti rozumnější to dělají tam, kde je nechytnou a kde si myslí, že nikoho zbytečně neohrožují, ale nevím, o tom, že by to někdo hájil, nebo si to sám dokumentoval, resp. ty co to dělají jsou považováni za magory. Tady jsou snahy o oboje.
Resch má minimálně dvě fotky s ohničkem, ale o kodex se přičinil. Vám to přijde v pořádku?

Šlo o to udělat diskuzi, anebo říct: Rozmáhá se nám tu takový nešvar, bouldering se rozmohl, oblasti jsou vytěžovány a přelidňovány, resp. boulderistů je tolik, že mírné porušování zákonů a klidu lesa je neúnosné, že si toho všímájí i neboulderisti a hrozí regulace, či rovnou represe, jelikož boulderink je trochu punkový, resp. OP ho nemá moc v merku, tak na to lidi hřeší, eště se ty blbci fotí a dávají to na sociáln sítě, kde to může vidět i OP a hrozí, že bouldering dosud neřešený, neregulovaný a tolerovaný tuto svoji výsadu ztratí. Buď se budete chovat líp, nebo se k tomu budeme muset postavit oficiálně?

A nejvtipnější na tom, že pokud musí vznikat "kodex" obsahující elementární pravidla lezení a pobytu v přírodě, vlastně sděluje, že ti, jímž je určen jsou takové trubky, že ani tyto elementární pravidla v nezanedbatelné míře nedodržují.
Anebo co, jiného byl důvod vzniku tohoto kodexu?
k.odpovědět 
     Re: Samozřejmost22:04:50 19.12.2017
"A nejvtipnější na tom, že pokud musí vznikat "kodex" obsahující elementární pravidla lezení a pobytu v přírodě, vlastně sděluje, že ti, jímž je určen jsou takové trubky, že ani tyto elementární pravidla v nezanedbatelné míře nedodržují.
Anebo co, jiného byl důvod vzniku tohoto kodexu?"

Každé sdělení, jehož účelem je osvěta/vzdělání naplňuje apriori tebou popsanou podstatu, ne? Jen jsi ji podal s takovým citovým zabarvením, že jsi se de-facto komunikačně vyfauloval :). Podá-li se výše uvedená citace neutrálně, pak souhlasím - a přijde mi to naprosto v pořádku.
Komárodpovědět 
      Re: Samozřejmost09:31:47 20.12.2017
no, nechtěl jsem tím začínát a hrotit to, ale tak teda jo, přisadím si. je to tak. ten podpis některých ze zmíněných 99 pragováků opravdu není nějakou jasnou a jednoznačnou zárukou respektu k okolí a dodržování něčeho dohodnutého. a na to nemusím bejt nějakej zvlášť insider, stačí gůgl.
ostatně, jako u většiny podobných iniciativ.
Lukas B.odpovědět 

 Vse se ma kontrolovat18:25:20 17.12.2017
Je skvele, ze pravidla prednasi, kontroluje a v nejnutnejsich pripadech bude penalizovat nestor boulderingu " Kartac ". Doufam, ze bude merit vsem stejnym metrm !!! Prisnost nade vse :)
A.odpovědět 

 Vse se ma kontrolovat19:03:11 17.12.2017
Je skvele, ze pravidla prednasi, kontroluje a v nejnutnejsich pripadech bude penalizovat nestor boulderingu " Kartac ". Doufam, ze bude merit vsem stejnym metrm !!! Prisnost nade vse :)
A.odpovědět 

 Dobrá cesta21:24:27 17.12.2017
Zdá se mi to jako cesta směřující správným směrem. Bouldruju málo. Rozhodně souhlasím, že je lepší zapálit malý plamínek než stále proklínat temnotu. Snad se to ujme a rozšíří.
motákodpovědět 
 Re: Dobrá cesta11:02:11 18.12.2017
jak jsem byl napsal pod tentýž článek na jiném mediu: buď kazatelem na prašných cestách. ozvi se okamžitě, když se někdo pohybuje na same hraně nebo za hranou (především v repektu k okolí a šutru). nepoplávávej takového po ramenou.
Lukas B.odpovědět 
  Re: Dobrá cesta21:08:28 18.12.2017
Pěkná slova o "respektu k okolí a šutru". Škoda, že jsi nebyl tak cimprlich, když šlo o "odtěžení objektu" Žlebské jehly (na základě možná záměrně nepřesných údajů, které zde mnozí "žrali i s navijákem") před čtyřmi lety. No, naštěstí Žlebská jehla po sanaci z r. 2014 stojí, i díky Jeníku Pletichovi, Vlkovi a ČHS. Ale na některé komentáře "lezců" a "přátel skal" z podzimu 2013 se jen tak zapomenout nedá.

http://www.lezec.cz/clanky.php?xtem=&key=11146
ivošodpovědět 
   Re: Dobrá cesta06:21:04 19.12.2017
No to nemají odpověď je ze stáje KT....
odpovědět 
   Re: Dobrá cesta08:52:18 19.12.2017
promiň, ale blábolíš. pleteš dvě věci dohromady.
u žlebské jehly byla (zcela legitimní) diskuse, který veřejný zájem je silnější, jestli bezpečnost na páteřní železniční trati, nebo jestli zachovat krajinnou a lezeckou dominantu a utratit víc peněz, nebo tu krajinn trošku laciněji shodit.

tady mluvíme o tom, jak boudrovat (a lézt) "trvale udržitelně", to jest nepokazit si šutr a jeho okolí.
Lukas B.odpovědět 
    Re: Dobrá cesta11:08:40 19.12.2017
Bla bla, bla bla, bla... Vy mu rozumíte? Všichni blábolí, jen my makáme!
bla blaodpovědět 
     Re: Dobrá cesta13:34:30 19.12.2017
když do mě vandruješ, tak se broučku prosím podepiš. to taky patří do kodexu, etikety a slušného chování.
Lukas B.odpovědět 
      Re: Dobrá cesta14:00:11 19.12.2017
Já do tebe zlatíčko nevandruju. Jen se mi moc zalíbila ta rétorika s blábolením. Nějaká povědomá, zdá se.
Brouček Lukase B.odpovědět 
     Re: Dobrá cesta14:54:48 19.12.2017
Lukáš pi připadá srozumitelnej, naopak pan "blabla" se asi ani moc nesnaží o nějaký sdělení a jen trollí, že? Standardní situace zdejších diskusí.
T.odpovědět 
      Re: Dobrá cesta14:57:48 19.12.2017
A reakce na příspěvky i před jejich nepochopení je taky docela standardní situace zde na lezci.
pan bla blaodpovědět 
    Re: Dobrá cesta15:40:01 20.12.2017
Ten truismus (tedy samozřejmost) co píšeš, že totiž bezpečnost "páteřní železniční trati" je silnější veřejný zájem než uchování nějakého, byť poměrně významného, velkého šutru, nebylo v diskusi tenkrát až tak podstatné.

Podstatné bylo, že o demolici toho "šutru" bylo jaksi rozhodnuto tiše, "under radar", mimo původní projekt a jak se nyní (naštěstí) ukazuje - bez podstatného důvodu(!). Že toto "rozhodnutí o odtěžení objektu" zde tenkrát - bez náležitých podkladů, tedy bez hlubší znalosti věci - obhajovali někteří (snad) lezci, snad i z oboru, ještě s betonovými argumenty typu "beztak všechno jednou spadne", a že likvidaci brali za hotovou věc, a dělali jí ještě advokáty, to jim ke cti neslouží, aspoň podle mého názoru.

Ale že si každý může pindat co chce, Lukáši, v tom máš pravdu. Proč ne. Užívej si to. Jen se nezlob, že když píšeš o "respektu k okolí a šutru", tak Tě nemohu brát vážně.
ivošodpovědět 
     Re: Dobrá cesta12:49:17 21.12.2017
jestli neumíš vážit argumenty pro to, co se ti nelíbí, tak je mi tě líto. anebo ti možná i závidím, možná to máš takové jednodušší a přehlednější.
(ten postarší článek s diskusí jsem si znova přečetl, a nějak to obhajování demolice věže nemůžu najít. za uváděním některých dojmů a zmatků na pravou míru si ovšem stojím)
Lukas B.odpovědět 
      Re: Dobrá cesta18:16:15 21.12.2017
Ty jo, to asi casto citis velkou litost sam sebe, ale zaroven si zavidis jak to mas jednodusi a prehlednejsi.

To, ze si uvadel (resp. v kazde diskuzi na lezci uvadis) dojmy a zmatky na pravnou miru, je tvuj dojem, ze? Nemel by ho ale take nekdo uvest na spravnou miru? ;)
odpovědět 
      Re: Dobrá cesta13:44:22 22.12.2017
Neškodí si přečíst příspěvky, jaké jsi tehdy - s jistou ležérností a "nadhledem" - vyslovoval (jako lezec a stavař-statik, tak se aspoň prezentuješ) při tehdejší diskusi. Třeba 16.9.13 11:52 a 20:40, například:

"jestli dáme dohromady deset míčů vícenákladů aby se to neshodilo ale sanovalo, proč ne (utopie)",

nebo: "z pohledu lezeckého (Jehlu) zachovat. z pohledu krajinářského a památkářského jakbysmet. ale ouha, jsme v kolizi s bodem čtyři, se světonázorem. někomu snad vyhovuje kvičet že se mají ostatní složit na jeho koníčky a připadá mu to v pořádku a mravné. mě nikoli. a prosil bych nějaký fakt věcný argument proč je naše kratochvíle tak úžasná že je argumentem sebrat ostatním prachy za které by si mohli pořídit co sami chtějí. " (Závěr je docela výživný, sice není vůbec k věci, ale zato je "politicky vyfutrovaný").

Kdyby tyto Tvé názory (no, byly tam i "horší", ale to byli anonymové a "nestatici") měly váhu při konečném rozhodování, Žlebská Jehla by už dnes nestála. Ještě, že za ČHS "kvičeli" Jeník s Vlkem a i na druhé straně byli lidé, kteří nakonec posoudili reálný stav věcí(bezpečnost+krajina +geostatika+finance) s rozumem.

ivošodpovědět 

 zblunk07:41:11 18.12.2017
Je to teda pekne prisny, třeba takovej ohen patri k lidsky kulture vice nez bouldering. Ovšem zasadni nedostatek vidim v neinformovanosti ostatních outdorovych uzivatelu bouldrovych oblasit, zejména bajkeru, houbaru a skautu. Chtelo by to lokalni cedule, něco jako : Prosim vykopane kameny nepoužívejte k ohnisti. Toto není WC  ale  dopadiste... a podobne. Takhle to je jen takovy placnuti kamenem do vody.
l.odpovědět 
 Re: zblunk08:05:41 18.12.2017
taky bych řekl, že rozdělat si ohen někde, pokud nejsi v chko atd není zas takový problém - pokud po sobě ohniště uklidíš tak, aby nebylo poznat že tam ohen byl, alespon tohle nás kdysi učili v turistickým kroužku, jednalo se ovšem o ohen, kdy si potřebuješ uvařit atd. takový spíš z nutnosti, ne z dlouhé chvíle...
odpovědět 
  Re: zblunk09:50:19 18.12.2017
Proč je to mimo chko ok a v chko ne?
honzaodpovědět 
   Re: zblunk12:10:02 18.12.2017
Hoši, nechovejte se jako nevzděláná *. Když pominu fakt, že řadu věcí, co je a není kde vhodné, by si normální člověk měl být schopen uvědomit sám o sobě, jsou tady pro ty, kteří si toto uvědomit neumějí, nějaké zákony. Třeba takový Zákon o lesích, konkrétně jeho paragraf 20, mimo jiné říkající:
V lesích je zakázáno:
a) rušit klid a ticho,
b) provádět terénní úpravy, narušovat půdní kryt, budovat chodníky, stavět oplocení a jiné objekty,
e) sbírat semena lesních dřevin, jmelí a ochmet,
g) jezdit a stát s motorovými vozidly,
k) kouřit, rozdělávat nebo udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa,
l) odhazovat hořící nebo doutnající předměty,
o) znečišťovat les odpady a odpadky.

... a řada lezeckých oblastí, ne-li všechny, se tak nějak nacházejí v lesích. A je úplně jedno, jestli ten les je nebo není CHKO, jestli je nebo není soukromý nebo státní... To, že na hranici CHKO jsou namalovány piktogramy s přeškrtnutým ohníčkem, cigárem, rukou šmakající na květinu a podobně neznamená, že jinde to neplatí.

Běžně kulturně vzdělaný člověk o tom nediskutuje a ty kecy o tom, že to někdo nedodržuje nebo kdysi dávno dělal nějak jsou na úrovni těch primitivů, kteří si to sami nedodržují.

Kodex je chvályhodný počin, jen je škoda, že stav ve společnosti si jeho vznik vůbec vynutil.
ten co přemýšlíodpovědět 
    Re: zblunk13:06:28 18.12.2017
Potvrzuješ můj postoj. CHKO nebo ne, v lese je zkrátka rozdělávání ohňů zakázáno.
honzaodpovědět 
 Re: zblunk08:05:41 18.12.2017
taky bych řekl, že rozdělat si ohen někde, pokud nejsi v chko atd není zas takový problém - pokud po sobě ohniště uklidíš tak, aby nebylo poznat že tam ohen byl, alespon tohle nás kdysi učili v turistickým kroužku, jednalo se ovšem o ohen, kdy si potřebuješ uvařit atd. takový spíš z nutnosti, ne z dlouhé chvíle...
odpovědět 
  Re: zblunk01:14:21 23.12.2017
Kdyby to byl můj les a jel jsem zrovna kolem, tak bych tě zrovna svižně vypakoval.
Majitel lesa a bývalý romantikodpovědět 

 Kodex?10:53:30 18.12.2017
BLD/ledecký kodex by měl být dle mého názoru součástí etického cítění a na něm by měl být i postaven.

Chápu, že pro velké množství lezců je etické cítění velkou neznámou a proto vznikla potřeba toto sepsat a je to dobře.

Nicméně:

Co má společného kodex s CVK a OVK? Buď stanovme závazná pravidla pro členy svazu, nebo se snažme vytvářet etický kodex. Osobně mě hned první věta spíš odradila než povzbudila.

Rozdělávání ohně je velmi diskutabilní. Někde to vadí, jinde ne. Jsou dny kdy vlivem sucha to může vadit i v místech kde je to jindy OK atd, ale plošný zákaz(zavedení do pravidel kodexu, tedy říci, že rozdělávání ohně je neetické) je dle mého nesmysl.. Spíš bych vyzval k používání selského rozumu.

Nevím jak komu, ale pokud se na tvorbě kodexu podílí člověk, který svým jednáním ublížil přírodě více než většina dalších podporovatelů dohromady, pak mě osobně to přijde jako koupě odpustky a né prospěšná činnost. Věřím, že to prospěšné ve finále bude. Ale když se bavíme o etice, tak pravidlo účel světí prostředky nevnímám jako tu správnou cestu.

Tím nechci říci, že je to celé špatně, jen tak jak je to položené bych se pod to nepodepsal.
 BBodpovědět 
 Re: Kodex?10:55:53 18.12.2017
Mělo tam být BLD / Lezecký.. četl jsem to po sobě jen 3x..
 BBodpovědět 
  Re: Kodex?13:29:21 19.12.2017
BB jako Boulder Bar? Ti co dělají kurzy pro děti v Tisé a vesele tam rybaří a jako opravdu tu budete kázat o etice?
r0binodpovědět 
   Re: Kodex?13:58:28 19.12.2017
Co nejdříve přemýšlet a pak teprve psát?
odpovědět 
    Re: Kodex?14:02:02 19.12.2017
To by tu pak ale nebyla taková zábava.. Příspěvky stavěné na závěrech z vlastního nepochopení tvoří 80% náplně diskuzí zde na lezci a jsou docela zábavné.
odpovědět 
 Re: Kodex?12:07:40 18.12.2017
Nejsem sice bouldrista, ale řekl bych, že má kodex s VK společnýho víc než s čímkoliv jiným, páč lanaři se při vyjednávání výjimek mohou ohánět pravidly ("hle jaký jsme slušňáci - máme pravidla") a nyní se budou pravidly při vyjednávání výjimek ohánět i bouldristi. Pravidla jsou na papíru, což je pro úřad dobré. Je pravda, že některé body původních pravidel lezení asi platí i pro bouldering, ale takhle je to takové explicitní. Celkem ten krok chápu.
honzaodpovědět 
  Re: Kodex?12:57:36 19.12.2017
Ale toto nejsou pravidla.. Toto je Etický kodex. Pravidla jsou pravidla a kodex je kodex. Pravidla jsou povinná a měla by být vynutitelná. Když poruším kodex budu za debila, ale nikdo by mě neměl trestat. Ale tady se porušují pravidla, nikdo viníka nepotrestá a následně viník sepíše kodex.. To je k smíchu..
odpovědět 

 Nějaké divné...12:29:29 18.12.2017
Omlouvám se, ale co je to za blbost? Parta trempů si vyjde do přírody, večer se samozřejmě udělá ohýnek a opeče se nějaký ten buřt nebo kus masa...  Rybáři sedí v lese u vody, stráví tam třeba několik dní, večer si samozřejmě udělají oheň, nad kterým se udělá nějaká ta rybka nebo jiný kus masa...  Snad asi není potřeba dalších příkladů. A jako že když někdo vyrazí na víkend na šutry jako ti trempové nebo rybáři, tak ani oheň nesmí? Nevím, ale naprostá většina věcí z kodexu je ošetřená pravidly a zákony.

A kdy jako budu bouldrista a kdy tramp? V 9:00 končím s trempem, vytáhnu bouldermatku a do večera jsem bouldrista? Pak v 17:00 uklidím bouldermatku a jsem zase tremp?

Než vymýšlení podobných úsměvných až směšných kodexů byste se měli postarat o potrestání těch, co současná pravidla nerespektují. Jinak budete chrlit papír za papírem, ale stejně na ně budou všichni kálet. Ale aby nebylo vše negativní - ten leták má hezkou grafiku :-) 
odpovědět 
 Re: Nějaké divné...14:17:05 18.12.2017
Divný je akorát tvůj postoj. Tramp nebo rybář, pokud bude někomu vadit, dostane za oheň stejný flastr jako kdokoli jiný. Tremp nebo rybář půjde příště na jiné místo. Bouldry nemají nožičky a bohužel na jiné místo jít nemohou.
Bídaodpovědět 
  Re: Nějaké divné...14:50:13 18.12.2017
Aha. Je ti divný můj postoj? Tedy postoj, že pravidla, která jsou dobrá a pokrývají většinu věcí zmíněných v kodexu, tu už máme, a jen selhávají kontrola, sankce a jejich vymahatelnost? Pokud už teď někdo pravidla nerespektuje, tak je jako po dalším papíru, který má ještě ke všemu oproti stávajícím zákonům nulovou hodotu, respetkovat začne? A když ne, tak vyplodíte další papír? Tak mi tak připadá, že kodex je vytvořen jen jako alibismus pro ochranáře, než že by se jím měl někdo vážně zabývat. Jestli se někde porušují pravidla, udělejte tam "šťáru", potrestejte viníky a bude klid. Ale jak dopadají kodexy a doporučení sám vidíš na laně na písku, na horoškolách a komerčních akcích... Všichni o tom vědí, každý ví, kdo přesně co porušuje, každý ví, že tam viníci budou i příští týden a měsíc, ale vy uděláte co? Vyplodíte daší papír? Gratuluji, jste šikulové.
odpovědět 
   Re: Nějaké divné...15:15:22 18.12.2017
Kolik papírů bylo napsáno ohledně pravidel boulderingu? Kolik jsi provedl kontrol, šťár? Kolik přestupků jsi zjistil? Jaké jsi dále podnikl kroky? Postaral ses o nápravu? Kdo má kontrolovat dodržování pravidel?
odpovědět 
    Re: Nějaké divné...18:57:29 18.12.2017
Proč se takhle blbě ptáš? Ty opravdu nevíš, kdo má na starost třeba kontrolu a trestání zákazu vjezdu nebo zákazu parkování? Kolik ti je? Čtyři?
odpovědět 
   Re: Nějaké divné...15:26:52 18.12.2017
To odpověď na mé nožičky, trempy a rybáře? Trochu jeden o koze a druhý o voze. O B-kodexu a hlavně té omáčce kolem se raději nechci nevyjadřovat. Třeba bych napsal něco ve smyslu: Ještě tomu Reschovi vykartáčuj pomník..." Ano, v tomto smyslu souhlasím, je to celé nějaké divné.
Bídaodpovědět 
    Re: Nějaké divné...15:29:23 18.12.2017
...raději nechci vyjadřovat -> takhle to tam mělo být
Bídaodpovědět 
     Re: Nějaké divné...21:02:50 19.12.2017
Zajímalo by mě , jestli zde ti anonymní kritici nejsou ti, kterým vadí Bkodex proto, že by jim bránil v jejich rozmachu s ocelovým kartáčem nebo majzlikem v ruce.
Krajsošodpovědět 

 ohen?16:14:32 18.12.2017
takze zadne spekacky...ani s detma :-)
odpovědět 
 Re: ohen?18:53:35 18.12.2017
No to právě souvisí s tím, co jsem psal dříve. Chceš ty špekáčky s dětma opékat jako bouldrista, nebo jako tremp/táborník? Jako bouldrista nesmíš, takže musíš sundat mágo a uklidit bouldermatku a pak už bude vše v pořádku. To víš, pravidla a pořádek musí být.
odpovědět 

 impact prohlášení17:34:04 18.12.2017
dosah nebo přesah takového prohlášení nevidím ani tak v reálné účinnosti jebat a vychovávat lezce jako spíš v dnešní době brutálního individualismu dát najevo určitou soudržnost a ochotu se na něčem shodnout, postavit se do jednoho zástupu a říct, co jsou pro nás zákl hodnoty.

jestli tam je dosah a má b-kodex nějakou hodnotu, tak spíš v dlouhodobém měřítku.
kdo chce, už má v sobě podobný kodex i bez papíru, jkdo nechce, dodržovat ho nebude ani při postihu. kdo chce, svým dětem ho předá, kdo nechce, svůj přístup asi předá taky.
Jéňaodpovědět 
 Re: impact prohlášení19:29:14 18.12.2017
To není brutální individualismus, to je sobectví. Tlupy blbecku, kterým nesmí nikdo nic říci. Tady a teď. Chytrý jak rádia a přitom věděj jovno. Pak vznikaj lejstra. Dá se říci, ze kvůli těmto brutálním individualistum přicházíme o svobodu a to nejen v lezení.
odpovědět 
  Re: impact prohlášení21:31:44 18.12.2017
O svobodu se určitě přichází kvůli různejm věcem, asi dost záleží na situaci. Nechci za každou cenu hájit brutální individualisty, ale skoro bych řekl, že o svobodu se častěji a víc přichází pasivní poslušností, stádností, ustrašenou ukázněností a nedostatkem individuální kritičnosti.
P.odpovědět 
  Re: impact prohlášení12:07:07 19.12.2017
copak chudáku..nějakej bouldrista si s tebou vytřel ,nebo proč tu brečíš.
lexodpovědět 

 A | B19:54:51 18.12.2017
Řekl bych, že představený kodex je ono řečené "A", ke kterému ale musí náležet i zde neřečené "B". Tím je někdo, kdo bude měřit všem stejně a porušení pravidel bude trestat. Nežijeme v natolik vyspělé společnosti, kde stačí říct "toto je špatně, nedělejme to, nebo to dělejme jinak" a všichni si to vezmou za své. Bohužel. Aby to mělo kýžený efekt, musí být nastaveny i sankce a ty musí být následně důsledně vymáhány.
exlezecodpovědět 
 Re: A | B20:39:52 18.12.2017
Kodex nejsou závazná pravidla. Kodex jsou pravidla slušného chování, ta nelze kontrolovat vynucovat.
odpovědět 
  Re: A | B20:59:22 18.12.2017
Takže obsah kodexu je víceméně zbytečný, protože by se dal shrnout slovy "dodržujte platné zákony a pravidla" ?
odpovědět 
  Re: A | B22:27:43 18.12.2017
To je pravda... ale z reakcí zde je patrné, že řada lidí se nejenže řídí tím, "co není výslovně zakázáno, je povoleno", ale i tím, "za co mě zrovna nikdo nebuzeruje, mám povoleno.."
Je to asi jako se zametáním chodníků v zimě. Kdo zametal, i když musel, často zametá i teď, když nemusí...a ten kdo na to kašlal i když by tehdy neměl, na to kašle dál, ale už legálně..
exlezecodpovědět 

 jako odteď budou všichni pravidla dodržovat?09:55:26 19.12.2017
Ondra Beneš obecně psaná pravidla nedodržuje (maglajz na písku, lezení v zakázaných oblastech, vzdálenosti mezi jištěním) a nevím jak je to na vápně, ale Stráníci minimálně na Boru taky nic nedodržovali
odpovědět 
 Re: jako odteď budou všichni pravidla dodržovat?10:27:46 19.12.2017
Co konkretne Stranici na Boru nedodrzovali? Vzdalenost jisteni? :D
odpovědět 
  Re: jako odteď budou všichni pravidla dodržovat?11:03:35 19.12.2017
zákaz vstupu do ochranneho pasma vodniho zdroje - napriklad?
odpovědět 
   Re: jako odteď budou všichni pravidla dodržovat?11:09:58 19.12.2017
No jo, sám jsem tam onehdá potkal. Fuj!
odpovědět 
 Re: jako odteď budou všichni pravidla dodržovat?13:20:47 19.12.2017
Cesty jsou to skvělý, pravidla pokulhávají za dobou..
le big zloba macodpovědět 

 Je to dobrý počin11:23:20 19.12.2017
Nesdílím negativní pocity některých zdejších diskutérů nad B-KODEXEM. Podle mého, je dobře, že něco takového vzniklo, a že se o tom mluví (a vlastně i diskutuje a to i negativně). Je to jen kodex, zásada slušného chování. Jinak se chováte na lezecké pařbě, jinak na firemním večírku a jinak na reprezentačním plese. Vždy se tak nějak přizpůsobujete situaci a okolnostem. Nemusí to však nikdy znamenat, že byste nevěděli, jak se chovat slušně. Jen na té pařbě Vám asi projde i to, co by možná nesnesl firemní večírek a určitě neakceptoval ten ples. Podobně to vnímám s kodexem - je třeba se nějak chovat. Každý, kdo chce, kdo je soudný, dokáže v sobě zhodnotit, co je a není vhodné v té, které situaci, na té, které lokalitě a kodex by mu při tom (v případě, že si nebude jistý) mohl pomoct. Jasně, někteří, co to sepsali, mají sami máslo na hlavě, ale po pravdě - opravdu jsme všichni čistí jako právě zakoupené magnézium? Skuteně se nikdo z těch, co to jen odsuzují nikdy nedopustil ničeho, co by mohlo být vnímáno jako minimálně nevhodné (z hlediska lezení - a do toho počítám i to okolo, takže i to, jak se člověk chová k přírodě (lokalitě), kde leze) nebo na hraně? Kdo jsi bez viny, hoď kamenem. Nebo ještě lépe, pohni boulderem. Nemá smysl se vracet do minulosti - to už nevrátíme. Zkusme pozitivně hledět do budoucnosti a věřit, že nám všem jde skutečně jen o to, abychom mohli lézt a měli kde lézt. Myslím, že se vždycky snažím chovat tak, abych měl nakonec svědomí čisté, ale vím, že i já jsem určitě párkrát šlápnul vedle (a ne, nesekal jsem chyty, ani nevykopával šutry z hlíny). Tož tak.
teaČRodpovědět 
 Re: Je to dobrý počin12:37:51 19.12.2017
Ale ty jsi asi nepochopil podstatu některých komentů. Nekritizuje se kodex jako takový, ale některé části obsahu, které se snaží řešit věci, které jsou již dávno ošetřené. Jako například pohyb mimo dovolené oblasti, zákaz vjezdu, odstraňování půdného pokryvu, parkování... Jinými slovy - 3/4 kodexu se dají shrnout slovy "Dodržuj platné vyhlášky a zákony." Nebo jiné věci, než jen vyjmenované, se dodržovat nemusí? Pokud chceš vše takto exaktně vyjmenovávat, tak co třeba cesta na bouldery? Nemělo by někde v kodexu být, že se po cestě mají dodržovat pravidla silničního provozu nebo nepřekračovat rychlost? A co hromadná doprava? Nemělo by v kodexu být, že když jedeš bouldrovat, máš zaplatit jízdné a nejezdit načerno? A mimochodem, proč v kodexu chybí třeba zmínka o přespávání? To se s boulderingem slučuje, že bulderista smí rozhodit bivak a stany kdekoliv?
odpovědět 
  Re: Je to dobrý počin17:49:08 19.12.2017
myslíš, že si dal někdo tu práci něco vytvářet, přestože je to, jak říkáš ošetřené, a všichni to dodržují...? to by asi nebylo co řešit... a rozčilovat se, že si někdo dovolil někam zahrnout a zopakovat již řečené a ošetřené? Nabízí se to rčení o potrefené huse... V pravidlech silničního provozu je taky napsána spousta věcí, která poměrně často slyšíme opakovat všude možně. To je jeden příklad z mnoha. Takže prskat tady nad tím, že to někdo sepsal, spíš poukazuje na existenci problému, který byl, asi i pořád je a obávám se, že i bude trvat dál, dokud se většina s těmi pravidly neztotožní...
exlezecodpovědět 
   Re: Je to dobrý počin18:02:23 19.12.2017
Špatný úhel pohledu - nevadí mi pravidla, ale vadí mi, jak se místo činnosti směřující k zajištění jejich kontroly a vymahatelnosti generují další papíry k ničemu.

Celé to vede k doměnce, že autoři nemají na srdci dodržování vypsaných pravidel, ale že jen alibisticky potřebovali papír, kterým se nyní mohou ohánět a všude dokazovat, jak jsou féroví a čestní. Prostě jen papír pro ochranáře. V reále vše bude jinat a to i u konání autorů a podporovatelů.
odpovědět 

 Myslí to upřímně12:30:26 19.12.2017
Hlavně, že to Kartáč myslel upřímně a sám se B-kodexem nyní řídí...
1url.cz/dtX3J
Ale třeba je ten kouř od nějakých rybářů.
odpovědět 
 Re: Myslí to upřímně12:45:14 19.12.2017
Což o to, Resch porušil a dokonce veřejně prezentoval porušení hned několika bodů z tohoto kodexu. To ale nemusí znamenat, že teď má k tomu přístup stále stejný.
xodpovědět 
  Re: Myslí to upřímně13:09:30 19.12.2017
Je tam datum...
odpovědět 
   Re: Myslí to upřímně14:05:56 19.12.2017
Tak to už pak nezbývá nic jiného než: Co si dokázal ty, že tu takto kritizuješ? Petr to dělá pro lidi. Až dokážeš alespoň zlomek toho co Petr, pak milý anonyme, si taky budeš moci dělat ohníček v lese. Jinak jen prokazuješ ignorantství a neúctu k lezení.
;)
xodpovědět 
    Re: Myslí to upřímně14:51:26 19.12.2017
Až dokážeš, tak si budeš moci dělat.... ??? To jako že pravidla a zákony neplatí pro všechny stejně, ale jednotlivci si mohou vybírat, co budou nebo nebudou dodržovat, podle toho, jaké mají v té které kominutě zásluhy? To si snad nemyslel vážně, že ne?
odpovědět 
     Re: Myslí to upřímně14:55:18 19.12.2017
Přesně tak!
xodpovědět 
      Re: Myslí to upřímně12:22:43 20.12.2017
troll :)
odpovědět 

 Pravidla21:40:47 23.12.2017
Ahoj
Lezu normálně s lanem ale občas se k nějakým bouldrum nachomitnu a baví mě. Trochu sem čekal ze v těch pravidlech bude něco i o tom co znamenají podtržené šipky a další pravidla co sou bouldristum asi samozrejmý. Plus treba jak to mají bouldristi s projektama - taky existuje něco jako nějaká doba kdy je projekt "zavřeny" a pak "otevřeny"?
Neznalek
odpovědět 

 Foto dne:
Amalfi
Panorama Positano
 Databáze cest:
Všechny cesty (173435)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Paluis 5c Olba
Schwabentraum 7b Bolulla
Ke Sort Ke Senk! 7b Jérica
Manolis 5c Leonidio
Juliett Ext 5c Leonidio
Nově komentované:
Tanta Guasa 6c Jérica
Bella Duracella 6b Leonidio
Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos
Od Hradu Dále 7+ Velká

 Nově v diskusi:
Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

 Nové komentáře:
Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

 Kde to vře:
Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Vstříc lepším zítřkům. A nebo ne? (106)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Video: Adam Ondra dává na flash boulder za 8B(+) ve Švédsku (10)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)
Olympijské sporty se nově rozšíří o skialpinismus (5)
Zemřel Pit Schubert (3)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Tanap - nový návštěvní řád (2)

 Nově v inzerci:
Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 121 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 128 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 134 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 112 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.