Patxi přelézá La Ramblu

Po dvou včerejších pokusech se Patxi Usobiaga zapisuje mezi lezce, kteří dokázali vylézt jednu z nejobtížnějších cest na světě - La Ramblu.

Je to teprve pátý přelez. Před ním ji dokázali přelézt jen Ramón Julián, Edu Marín, Chris Sharma a Andreas Bindhamer. Patxi potřeboval však o něco méně pokusů na její dokončení.


La Rambla 9a+

foto by © Lore Agirrezabal




La Rambla 9a+

foto by © Lore Agirrezabal


Je evidentně ve skvělé formě a po celkovém vítězství ve svěťáku je skutečně našlápnutý. O tom svědčí i přelez ve dvou pokusech a dvou hodinách další cesty do které se pustil Estado Crítico (8c+ nebo 9a).

Patxi má z cest samozřejmě velkou radost a tvrdí, že obě cesty jsou úžasné linie.
V oblasti zůstává další tři dni a tak se mu možná podaří přelézt ještě další prásky.

Lezec.cz   [úpravy] 21:35 27.11.2007

Komentáře

     
...nové příspěvkyNový komentář 

 Ramon07:23:18 28.11.2007
som zvedavy, kedy sa tentokrat ozve Ramon, ze ide zas o nejaky zlahceny prelez... :p
tah-sha-tungaodpovědět 
 Re: Ramon10:13:26 28.11.2007
:-D
odpovědět 
 Re: Ramon11:12:11 28.11.2007
pocuj, tašunka, otazka pre teba: ako to, ze v usa si bachol 5.12volaco a na slovensku lezies patky-sestky? si mal nejaky uraz, ci co? alebo ta klasifikacia tam bola hodne prestrelena?
odpovědět 
  Re: Ramon12:35:57 28.11.2007
1) nauc sa citat
2) nauc sa podpisat
3) nauc sa citat, part II (je to Canada, nie USA)
4) klasifikacia tam rozhodne nie je prestrelena a konkretne v tejto oblasti je, podla mojho nazoru, taka, ako ma byt (cize 7 je naozaj 7, etc.), nie ako napr. v Krase (nic v zlom, Kras mam rad, ale vieme, ako to tam funguje...)
5) na Slovensku (asi mas na mysli hlavne dobu PO navrate z CAN) je rozdiel ten, ze v tych oblastiach nie som 2 mesiace vkuse, ale iba den, max. 3 (co je pripad Kalamarky), takze trochu trva, kym sa clovek rozlezie na inom materiale. v tej oblasti som liezol cca 2 mesiace vkuse a tu cestu som dal tesne pred koncom pobytu. okrem toho El Nino je moja najtazsia cesta a ako vidis jedina takeho hodnotenia. a myslim si, ze mi sadla (som vysoky, mam relativne slusnu silu vzhladom na vahu) - je to cca 30st. previs, cca 15-18m, dlhe precahy, 3 dobre miesta na oddych a moralovy boulder na konci pred poslednym istenim. okrem toho, dal som ju az na 6. pokus, co je myslim vcelku dost
staci?
tah-sha-tungaodpovědět 
   Re: Ramon16:13:32 28.11.2007
A jaké je to v Krase??? Mě to tam připadá lehké.
Petisodpovědět 
    Re: Ramon17:01:45 28.11.2007
checheche, si mu to Petis natrel, vinetuovi ;-)
odpovědět 
     Re: Ramon17:49:59 28.11.2007
Tak Petis, potom nevím proč v Krase nemáš vylezené těžší cesty než jinde a jak to, že nejlehčí devítku v Krase jsi nedal na OS ( což jednu máš, ale ne u nás ), jsi pěkná máčka :-)).
Vlkodpovědět 
      Re: Ramon20:20:50 28.11.2007
:-))))) Vlku, Tobě dá někdo jednou přes hubu :-))) Dost riskuješ :-))
Iljaodpovědět 
       Re: Ramon20:25:01 28.11.2007
ja bych dal pres hubu tomu indianovi...jenom tak, preventivne.
odpovědět 
        Re: Ramon07:49:58 29.11.2007
kludne, nie je problem. moj e-mail je v dennicku, fpoho sa dohodneme...
tah-sha-tungaodpovědět 
       Re: Ramon07:48:54 29.11.2007
no, nezda sa mi...
tah-sha-tungaodpovědět 
      Re: Ramon22:11:49 28.11.2007
Cau Vlku, vidim ze se chytl spravny clovek :) Proto jsem tam nedal ani ty usmevacky. To vis ze to byla prdel :) Tesim se na topinku a par piv v hospudce na Holstejne ;) Doufam ze bude brzo teplo a poleze se minimalne od unora. Jinak vazne: Prijde mi to tak jak to ma byt (ta obtiznost) - akuraaat.
Petisodpovědět 
       Re: Ramon07:56:34 29.11.2007
obtiaznost zavisi od autora cesty. ano, ono to plati vsade na svete, ale v Krase je to o cosi viac subjektivnejsie, ako inde (napr. niektore cesty od Petra Dumpika, niektore od Pavla Weissera). ako ja chapem, ze niekto lezie 10, tak uz mozno nevidi velky rozdiel medzi 6+ a 7+, ale to sa potom tazko vysvetluje niekomu, kto dava na RP max. 6/6+. netvrdim, ze klasifikacia v Krase je zla, je len, svojim sposobom, specificka a miestami nevyrovnana. to sa mi napr. v SR, na Chriboch, a ani v tej CAN nestalo...
tah-sha-tungaodpovědět 
        Re: Ramon20:16:48 29.11.2007
A kde jsi v te kanade lez?? Ono se tam par tech krasu taky najde, zejmena na vychode!!
jirkaodpovědět 
         Re: Ramon21:45:07 29.11.2007
Luskville - je to mala zulova oblast severne od Ottawy (z downtownu cca 30-35km)
tah-sha-tungaodpovědět 
        Jsem zvědav na vaše názory:-)10:32:35 01.12.2007
V chřibech je vyrovnaná klasa???
No to nevím jestli je úplně pravda, dva příklady za všechny"
Kozel, direttka (spára a převis za 8-)
O metr vedle Gorilí samec (převis o moc těžší, aspoň podle mě i toho co se jak často leze když tam jsem a klasa též 8- :-))

Skály pod Barborkou,
Varianta kůrovec (tuším že se to tak jmenuje, je to hned vedle zase ten metr od "Jesus hand", klasifikace 8, jeden těžký krok jinak nic, celkem příjemný OS flasch)
Jesus hand, o metr v levo, taky za osm a nebyl jsem to schopnáý nacvičit ani na druhém.

Možná se mi to zdá, ale příjde mi že v čr je klasifikace u nás není nejoběktivnějším měřítkem.
Jsem zvědav na názory jinách:-)
Andy
Andyodpovědět 
         Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)16:26:42 01.12.2007
pod Barborkou som nebol, takze nemozem hodnotit.

ku Kozlovi - Gorili samec podla mna za 8- nie je. je to lahsie, ved su to secko mega madla...btw, uzasna cesta inak :} (takze ak je tazsi ako Direttka, tak sa na nu tesim (lebo som ju este neliezol))
tah-sha-tungaodpovědět 
          Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)16:41:58 01.12.2007
tak ked je G.S. lahsi ako 8-, preco si si v dennicku neupravil klasifikaciu podla svojho citenia, indian?
In-chu-chunaodpovědět 
           Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)20:39:06 01.12.2007
lehčí než 8-,hm, tak to jsem zvědavý co řekneš na direttku, to bude tak 7:-)
Andyodpovědět 
            Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)22:45:39 01.12.2007
to som zvedavy aj ja. a napr. Marjanka - sice, neda sa to hodnotit objektivne, lebo je to iny typ lezenia - mi prisla porovnatelna so Samcom
tah-sha-tungaodpovědět 
           Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)22:44:51 01.12.2007
lebo si nemyslim, ze som natolko skuseny lezec, aby som vedel byt v tomto smere objektivny - tzn. vzdy sa riadim sprievodcom. napr. keby som mal menit klasifikaciu, Gorili samec by mal u mna o dost nizsiu klasu ako Cerna sipka na Bajerovej skale (a priblizne rovnaku ako Bila sipka (ktoru by som zo 6+ kludne dvihol na 7- az 7))
tah-sha-tungaodpovědět 
            Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)11:21:42 03.12.2007
tašunka, menej ohnivej vody by si mal pit. v jednom komentari pises, ze klasa v danej oblasti je taka, aka ma byt (7 je naozaj 7) a v dalsom pises, ze nie si natolko skuseny lezec, aby si vedel byt v tomto smere (klasifikacia ciest) objektivny...tak co z toho si mam vybrat?
in-chu-chunaodpovědět 
             Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)17:03:43 03.12.2007
pisal som, ze nie som na tolko skuseny lezec, aby som si mohol dovolit klasifikaciu menit podla seba... (ano, nie je to tam napisane polopate, ale necakal som, ze sa tu bude slovickarit...pardon, mea culpa)
tah-sha-tungaodpovědět 
              Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)15:31:17 04.12.2007
co to skusas, tašunka? pri inych cestach si nemal problem "menit klasifikaciu podla seba" (btw, nic nemenis, iba si ju zapises tak, ako to citis ty), konkretne "feryho cesta, bothova spara, antigravitacia ...", napospol vsetko lahke cesty. ale hop, pride rychly prelez "8-" a zrazu nemas dostatok skusenosti? aj ked sa ti to zdalo o hodne lahsie, vsetko same madlo? nie si ty nahodou dennickar a bod-honic?
ps. a co ta 8 na flash? tiez lahka madlovacka?
in-chu-chunaodpovědět 
               Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)18:36:17 04.12.2007
tu klasifikaciu v dennicku som zmenil prave podla kniznych sprievodcov, ktorych beriem ako to, comu sa da verit (narozdiel od zadavatelov na lezca, ktori castokrat orig. sprievodcov z oblasti v zivote v ruke nedrzali...a zda sa, ze patris medzi nich)

co sa tyka 8- flash (Vrat cos vzal), cesta mi prisla sice tazka, ale s tym, ze som istil a zaroven kukal na kamarata, ktory to liezol predo mnou, bola lezitelna na flash (ak rozumies, co flash znamena, tak asi chapes, do akej miery to vie pomoct...ale teraz som si nie celkom isty)
tah-sha-tungaodpovědět 
         Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)21:23:17 01.12.2007
Varianta Kůrovec byla již nedlouho po vydání průvodce shozena na 7. Barborka má podle mě celkem nevyrovnanou klasifikaci :-)),jinak ke Gorilímu samci, klasa celkem sedí, akorát dost lidí to mezi prvním a druhým, kde je to nejtěžší a rozhodně to nejsou madla, odrbává Mazáckou místo, aby šli stěnkou, pak jim to přijde příjemnější.
Vlkodpovědět 
          Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)22:47:37 01.12.2007
ako prve beries ten kruh este v kolmej casti stienky kusok vlavo od spary?
tah-sha-tungaodpovědět 
           Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)08:55:32 02.12.2007
Ano, první jištění je společné s Mazáckou ( to je ten kroužek ), ke druhému se nalézá ze stěnky zpod převisu a ne zprava v úrovni převisu, jak jsem to viděl u mnohých. Jinak Mariánka je lehčí než tebou zmiňovaný GS, rozdíl je v tom, že v ní narozdíl od něj musíš umět lézt, to znamená, že hrubá síla je ti k ničemu, prostě ji neushybuješ jako GS.Je to krásné technické ladění, u dnešních rychlokvašek velmi neoblíbené :-)).
Vlkodpovědět 
            Re: Jsem zvědav na vaše názory:-)09:07:31 02.12.2007
aha, ok, uz chapem, ako s tym GS. budem sa tam musiet ist pozriet.

ano, tak tak - Marjanka je o technike, treba ustat par mikrostupov a ide to :} (pekna inak..)
tah-sha-tungaodpovědět 
       Re: Ramon21:17:00 01.12.2007
Petis, však já vím, že to byla od tebe sranda, to jsem pochopil, proto ty moje usměváčky, jinak sezona v Krase ještě neskončila, dnes byly na Vaňousech velmi dobré podmínky :-)).
Vlkodpovědět 
        Re: Ramon09:42:46 02.12.2007
Ty blaho, vy jste draci ;) No my co to mame kousek dale uz asi letos nepojedem... Spis uvazuju nejakej Ospik, ale i s tim vaham... :) Uvidime. Kazdopadne o vikendu na MejCupu ;) Tesim se na lezeni i nejvetsi podivanou!
Petisodpovědět