Registrace   |   Uwaga lina!

Ledy

Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

Kousek Ráje

Žádne hrdinství, úctyhodné výkony ani nervy rvoucí dramata. Vlastně jen obyčejný zážitek. Ale každý máme to své poprvé...

Je tomu víc jak rok co jsem si ošahal skálu. Vápno, buližník, žula, skalky, šutráky a všelijaké kvaky jenž nestály za půl věty. Celou tu dobu jsem toužil zakusit co že je ten náš píseček zač. Co pískař to šílenec, první kruh proklatě vysoko a další pověsti jen vzbuzovali mou zvědavost. Jenže nebylo s kým nebo bylo ale pršelo.

Už to vypadalo že mi ani letos není souzeno. Aspoň, že se konečně podívám do nějaké oblasti za hranicemi. V plánu byl týden v Arcu. To bych však nesměl pár dní před odjezdem navštívit Skalák.

Přítelkyně ortodoxní nelezec a nejistič se až v Sedmihorkách dověděla, že jsem si vzal sedák a lezečky. Co kdyby náhodou že? Věžička Stojan mě jaksi neuspokojila. Hlava se mi při procházkách kroutila, loudal jsem se.

N.c. na Stojan

Poslední den jsem se vetřel mezi jeden lezecký pár. Na druhém stoupám Chrastíkovou VI na Kavčí. Můj dík patří Zdeňkovi a Zuzce. Nejenže díky nim stojím na své první veži ale hlavně vidím jak správně dobírat aby se šetřila skála a další rady.

Do Arca se mi chce čím dál tím míň. Toužím konečně něco zažít, ne jen navštívit venkovní posilovnu. Ne prostě do Arca nepojedu! Spolulezci se to nelíbí ale trvám na svém. Počasí mi přeje.

Ještě rychle nakoupit nějaké smyčky a hurá směr Skalák. Sháním průvodce. Čtu jak se Komenský nestal horolezcem, přání od Rakoncaje k prožití neopakovatelných chvil a historii. Hlavu z průvodce mi vytáhne až věž ke které míříme, stará známa Kavčí. Spolulezec nemá tolik odhodlání a tak je mi po zbytek pobytu druholezcem. Nejprve snadno slézáme Chrastíkovu.

Chrastíkova na Kavčí

V průvodci hledám jen hvězdičkové cesty. Nastupuji do Maturitní VIIb, pod prvním trousím nějaké skoro zbytečné smyčky. Dochází mi, že jsem si vzal málo karabin. Všude plno možností kam něco dát ale musím šetřit. Zbaběle si pomůžu stoupnutím na první kruh ale dál už to jde. Jen u dobíráku nemám nic něž osmu a jednu HMS. Vše dobře dopadá ale už je pozdě, koupák nás přijímá s otevřenou náručí.

Vstáváme mezi prvními a míříme k Bráně. Volba padne na variantu Schuckovy cesty za VI . Hvězdičku si zaslouží. Poučen včerejškem jsem oběšen jak vánoční stromeček. Každá smyce vlastní karabina. A možností založit je tak akorát.

Schuckova na Bránu

Následuje první a poslední nehvězdičková cesta. N.c. na Galeon. Dvakrát musím nalézt a slézt než začnu věřit, že se noha udrží v mělké spárce.

N.c. na Galeon VI

Následující Lengáčova VIIb na Bránu by si zasloužila hvězdy dvě. Pod prvním nacházím hodiny a dobrý uzel o něco výše. Dál se mi to už zdá skoro přejištěné. Přes poledne se schováme na koupák.

Osměleni se rozhodujeme pro Egyptskou hranu VIIb na Sfingu. Pod nástupem potkáváme místní znalce. Úctyhodný věk a kotníkové lezečky jako z muzea ve mě budí respekt. Dostáváme cenné rady, volíme na doporučení variantu za VII a po čase chytáme poslední paprsky na vrcholu. Ani jednomu z nás se nechce dolů.

Hlava Sfingy z Mravenčí věže

Chci si vyhlídnout cestu na další den. Nakonec dobloudíme k Ottově věži. Údolní cesta mě uchvacuje, je jasno.

Na druhý den ráno Ottovu věž chvíli hledáme. Fotím sluncem prozáření okno neznámé věže.

Rána ve Skaláku jsou krásná ostatně jako jakákoli jiná doba

K rozlezu si ještě vybíráme Údolní cestu VI na Trio. Ve stěně i později se mi zdála těžší než tvrdí průvodce nicméně hvězdičku má právem. Asi chybí technika. Druholezec musí kousek vyručkovat ale zanedlouho stojíme oba na vršku. Jenže ouha, slaňák a knížka je kapánek vedle. Ještě pořád nejsme zvyklí na přepady mezi vršky a dolezy ke slaňákům. Po chvilce šaškování slaňujeme a scházíme naboso svahem plným šišek.

Údolní cesta na Trio VI, 2 kruhy

Následuje Údolní cesta VII na Ottovu  kterou prvovystoupil legendární Smitko. Trochu nejistý nastupuji, první kruh je přece jen v úctyhodné výšce. Hrot a uzel mě uklidní. Od prvního kruhu to je za odměnu, užívám si každý krok. Slunce které se opřelo do stěny nevnímám.

Údolní cesta na Ottovu VII, 2 kruhy

Na vrcholku se podivuji že taková věž nemá knížku. Tu uvidím až od slaňáku. Je vidět, že zdejší správci dělají svou práci s láskou. Samo pouzdro je dílo samo o sobě.

Vrcholová knížka v cestě na Ottovu VII

Obdivuji okolní věže. Ale rychle zpět, osvěžit se na koupák.

Anebo z vrcholku Ottovy

Rád bych zkusil ještě Úzkou spáru VII na Ottovu ale druholezec by si s ní asi neporadil. Volba tedy padne na Východní hranu VIIb na Mravenčí. Přibližně v pěti metrech nevím co dál, slézám, promýšlím. Napodruhé se mi podaří založit uzlík a postupuji vzhůru. Až u včelího hnízda si vzpomenu, že mě před ním minulý den varovali. Dlouho váhám s postupem, ale nakonec dosahuji prvního kruhu. Následuje vypečený traverz po jemných chytech s hrozícím kyvadlem. U druhého a třetího dobírám a záhy jsme nahoře.

Traverz mezi 1. a 2. kruhem v cestě Východní hrana VIIb na Mravenčí věž

Poslední den máme vzletné plány. Vyptáváme se na Starou cestu na Taktovku. Den začínáme v Jeschkeho stěně VII na Kapelníka. Nejprve se ztrácím u velkých hodin. Jdu přímo a vynechávám 2. kruh. V popisu tuto možnost zmiňují. Možná to byl strach, ale v tom mělkém žlábku se mi to zdálo velmi těžké. Traverz nelze netrefit ale od 4. kruhu to už poplést jde. Místo vlevo koutem nahoru se dostávám kličkováním na zářez těsně pod vrcholem. Nevím jak dlouho jsem to pak zkoušel vlevo, vpravo, přímo, spárkou... Nakonec pomůže dlouhý traverz vlevo. Po třech hodinách na přímém slunci dosahujeme vrcholu. Není síla ani vytáhnout foťák. Taktovka se stává snem.

Jsem na konci sil. Fyzických i psychických. Nikdo mi neřekl jak založit smyčku. Co je potřeba mít. Měl jsem jen štěstí, že jsem nespadl? Při úmorné cestě vlakem si říkám že mi to na dlouhou dobu stačilo. O den později když teď píšu bych však nejraději byl zase ve skalách.

Rád bych poděkoval svému druholezci, páru co mě vzal na mou první věž, dobrákovi co vrátil smyčky co jsem vytrousil na koupák, lidem z koupáku, správcům, autorům výborně zpracovaného průvodce a dalším bez kterých bych to vše nezažil.

Čtyři sluncem prozářené dny budou patřit k těm nezapomenutelným.

Hore zdar!

Bláža   [úpravy] 14:43 21.08.2012Tisk

Krásný15:07:34 21.08.2012
...jednoduchý článek a přece je z něj cítit, jak jsi se do písku zbláznil a užíval lezení. Úplně jsi mi připomněl, jak jsme takhle pobíhali po Skaláku před lety s bráchou a tebou popsané cesty poprvé přelézali...Díky
Honzányodpovědět

Mluvíš mi ze srdce15:19:28 21.08.2012
Přesně to samé jsem cítil tento víkend kdyz jsem se poprvé podíval s lanem do ádru a na křižák. Díky za článek;-)
aladinodpovědět

Správná cesta15:32:09 21.08.2012
Další, co našel tu správnou cestu!!! Hezkej článek!
jirkaodpovědět

supr15:35:42 21.08.2012
Pěkný, jen škoda že nějak nejsou fotky. A na první vejlet do skaláku celkem úctyhodný výstupy, na nějaký sem si ještě netrouf ani po několika letech lezení ve skaláku....
P.odpovědět

pěkný15:39:34 21.08.2012
ale abychom nepřechválili: ne Smítko, ale Smítka. dále ne Jeshke, ale Jeschke, podobně Schuck. Vodhánělovi se přezdívalo Lengáč. až polezeš na Dračí zub, je to Kauschka, nikoli Kauschke.
 Re: pěkný15:49:41 21.08.2012
snad jsem to opravil vše, děkuji
 Re: pěkný16:03:35 21.08.2012
Ó nikoliv, správně je Josef Smitko. Už jsme to ověřovali a opravovali v databázi osobností horolezců na SO;) Každopádně je tam třeba ještě mnoho oprav, tak se můžete zapojit. ...víte někdo kde by se dalo zjistit, kdy se narodil Bauše?
 martanodpovědět
  Re: pěkný18:36:53 21.08.2012
1898 tot vse co jsem zjistil
   Re: pěkný02:49:07 22.08.2012
Zajímavé, zapomněl jsem ještě na data úmrtí a místa. Je k tomu nějaký zdroj?
martanodpovědět
    Re: pěkný21:54:12 22.08.2012
Asi to byl opravdu Smítka, u Jandíka na HI se objevil článek s vrcholkou od něj.
Michalodpovědět
 Re: pěkný18:41:38 21.08.2012
Láďa Vodháněl měl přezdívku "Fifan"Lengáč byl jejich kamarád.Myslím že zahynul při nehodě,na kole, v centru Turnova
P.odpovědět
  Re: pěkný18:49:23 21.08.2012
mea culpa! za trest si neotevřu dvanáctistupňového lahváče, ale jen jedenáctku. a vzhledem k článku svijany.

s tím smítkem-smítkou je to zajímavé, to jsem netušil.
   Re: pěkný19:28:26 21.08.2012
S tím Fifanem je to jasné.O Lengáčovi, jak projel výlohou,nám vypravoval starý Chroust.O Smítkovi toto: - zažil jsem ještě osobně pár jeho "zinkových" vrcholovek a sám sebe vždy psal J.Smítka,ale rodný list jsem neviděl.Článek je pěkný a plný nadšení a když mu to zůstane tak se ty "němce" jistě snadno z vrcholovek a průvodců naučí.Pívo si dej klidně dvanáctku a pochval ho.Na poprvé "dobrý".
P.Š.odpovědět
    Re: pěkný19:39:32 21.08.2012
šak chválím! nejen nadšení ale i poměrně důstojné výkony - na to že byl poprvé na písku velmi úctyhodné.
mě podobná radost pomalu začíná s dětmi. pravda, zatím to je takové kvákání na dvojkách, ale ty rozzářený voči při otevření knížky...
     Re: pěkný20:36:56 21.08.2012
To je paráda že je to baví. Z toho mam strach - že je to nebude bavit.
honzaodpovědět

superčlánek18:28:00 21.08.2012
...mluvíš mi z duše! Nádherný!
Lukodpovědět

hezký18:31:30 21.08.2012
Pěkný čtivý článek,díky.Tyhle nadšený začátky jsou nejlepší,nejsem tady asi sám,co si vzpomněl na vlastní :-)
koníkodpovědět

parádní článek22:13:20 21.08.2012
radost číst, radost lézt... šikula, přeji mnoho dalších příjemných chvil na(ve) s(S)kalách(ku) :-)
petraodpovědět

Paráda08:59:21 22.08.2012
Moc pěkný počtení - přeju hodně dalších pěknejch věží a víkendů na písečku. Fakt jsem vzpomínal jaký to bylo když jsem začínal :)
FERYodpovědět

Přístup10:39:51 22.08.2012
Jo, tohle se mi líbí... ten přístup. Má to srdce, nejen článek, ale i lezení.
 Climbodpovědět

dobre ty.12:02:16 22.08.2012
ahoj Adame, tak si pročítám ty články tady na lezci a tedle mě uchvátil. Možná proto že sem byl jeho součástí, ale spíš obdivuju to jak krásně si dokázal podat své první zažitky v tom našem krásném skaláku. Sem rád že sem ti do toho tvého (piskařského) života dopomohl, a že sem ti zrovna já mohl ukázat, že ve většině případů jde lézt a  dobírat bez toho, aby se brousila skála.Jen nebýt linej a prodloužit jistící body a jistící stanoviště.(pokud je to třeba). Jinak moc gratuluju ke všem tvým famózním výstupům. A budu rád když se ozveš až k nám budeš mít zase namířeno. do tý doby se opatruj a ať ti to leze. ahoj...
Zdenčánodpovědět

nádhera15:54:05 22.08.2012
Tos napsal moc hezky. A upřímně, seš frajer, napoprvé ve Skaláku a samé pěkné a ne zrovna lehké cesty!

Pritelkyne13:52:31 24.08.2012
Clanek zajimavy. Jeste by stalo za to pridat odstavecek z perspektivy pritelkyne, ortodoxni nelezkyne a nejisticky. Jestli pak i ta si tak pekne uzila volno ve skalach;-)
 Re: Pritelkyne15:08:35 24.08.2012
to zrejme muselo dojit k metamorfoze divky do stadia nadsene lezkyne a jisticky, kdyz dala takove pro zacatecnika dost tezke cesty... i na druhym konci lana :)) treba nam k tomu neco rekne do diskuse :)
  Re: Pritelkyne15:34:05 24.08.2012
Nejprv jsem tam byl s prítelkyní na rekreaci, romantika a tak. Coz me primelo zmenit plany a misto Arca tam jet znova, tentokrat s druholezcem. Metamorfoza se nekonala i kdyz bych se za ni nehneval :)

the spirit....09:50:44 27.08.2012
...of Skalák just entered you!! congrats. Savana!
janekodpovědět

Zazatky jsou krasny03:18:31 01.09.2012
Diky za clanek, jsem na ctvrt roku v Americe a pri cteni clanku uz se nemuzu dockat az se vratim a pujdu na pisek. Diky za zlepseni nalady a hodne stesti pri dalsim lezeni
Zdenekodpovědět
 Re: Zazatky jsou krasny06:57:51 04.09.2012
Ahoj, diky a jsi v Americe za lezenim? Jezdim ted po narodnich parcich, mam jistice ale ne spolulezce. Yosemite, Indian Creek atp. Kdyztak napis na mail. Kazdopadne mej se, smej se!

přezdívky16:23:56 12.09.2012
Fifan je Vodháněl, Kujan - janků a třeba Bedluchovi - Jedličkovi a´t se v tom vyznáte
wendyodpovědět

Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos
Od Hradu Dále 7+ Velká

Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: posuv opletu lana uprostřed |

Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer | Re: Manažer | Re: Manažer | Mnohoobchod |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (122)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (9)
Zemřel Pit Schubert (3)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Tanap - nový návštěvní řád (2)

Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |