Registrace   |   Horolezci, horolezkyně, horolezčata, nelezte na skálu, co je hodně špičatá...

Ledy

LANEX eshop - Bolatice
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1

18x 4000

Inspirace pro lovce čtyřtisícovek.

Dávno tomu, co jsem při pohledu na mapu Monte Rosy a přilehlých vrcholů, přišel na nápad (nikterak originální), uskutečnit přechod od Kl. Matterhornu na Nordend.

Dva předchozí pokusy nevyšly kvůli počasí a jiným okolnostem, až letos se zadařilo a od 18. do 23. září jsme s Pavlem prošli celý hřeben.

Kvůli "aklimatizaci" plánujeme cestou přespat na Furka Pass, sílící sněžení nás vyhání a jedeme radši dál až do Randy(tady, je levnější parkování nez v Täschi). Ráno vláček do Zermattu, pak lanovka na Kl. Matterhorn a naše aklimatizace začíná v 3883m.n.m., takže funíme už při oblékání sedáku a maček.

Na ledovci Verra

Hledání cesty ledovcem Verra,  zasypaným předchozím sněžením, nám ke konci zpestřuje mlha a vstup do bivaku Rossi e Volante je nakonec poslední akce dne. Zhoršující se počasí nás odradí od odpoledního plánovaného přechodu masivu Breithorn a večer s nadějí, že zítra bude líp, usínáme. Ráno je vcelku hezky a tak stoupáme na první čtyřku - Roccia Nera, pak následují Breithornzwillinge OstBreithorn Ost, za kterým míjíme možný sestup a jdeme dál, ve zhoršujícím se počasí, po skalnatém hřebeni. Více méně to je trojka s jedním těžším úsekem, lezení nám zpestřuje zasněžená skála, vítr a mlha. V těchto podmínkách dolezeme na Breithorn Zentral, z kterého pokračujeme na Breithorn West.

Nejtěžší úsek na Breithornu

Další úseky na hřebenu

Hlavní problém nastává při sestupu, počasí přitvrzuje a viditelnost je stěží na 20 metrů - začíná bloudění, dostáváme se do trhlin a séraků které bychom neměli při sestupu normálkou z Breithornu potkat. Začíná být jasné, že jsme v háji a jediná rozumná varianta je nouzový bivak. Samozřejmě ráno, když vystrčíme hlavu ze záhrabu, zjistíme, že jsme cca 400m od horní stanice lanovky! No, co už naděláme? Vyrazíme zpět na bivak, kde nás čeká jídlo, pití a teplý spacák.

Naše "díra"

Po malém šlofíku ještě vyběhneme na Pollux, čímž si zkrátíme zítřejší přechod. Následující den nás tak čeká Castor, Liskamm WestLiskamm Ost. Je to kus cesty zpestřený chůzí po hřebenu ostrém jako břitva nad strmými stěnami a jako bonus, zasněžený skalný úsek mezi oběma vrcholy Liskammu. Těžké batohy situaci nevylepšují a tak jsme rádi, když stojíme v sedle Lysjoch a vidíme před sebou bivak Balmenhorn. Bohužel, asi kilometrová pláň je zafoukaná sněhem do kolen s bořící se krustou. Odměnou nám je lok výborného rumu,  který neznámý dobrodinec nechal na bivaku s přáním, aby si zadal každý, kdo se tam objeví.

Pohled z Polluxu na Breithorn

Monte Rosa, Lyskamm a Castor z Polluxu

Vrchol Castoru, vlevo Lyskamm

Na hřebenu Lyskammu

V pátek jsou nejprve na řadě Piramide VincentPunta Giordani-, lezení sice rozbitou skálou, ale je to konečně bez sněhu a dají se sundat mačky. Po návratu stejnou cestou ještě následují menší vrcholky Corno NeroLudwigshöhe.

Lezení na Piramide Vincent od Punta Giordani

Pak se vracíme pro věci do bivaku a přes Parrotspitze dojdeme na Signalkuppe, kde stojí nejvýše položená chata v Alpách- Regina Magherita s krásným winterraumem. Následující den se má počasí odpoledne kazit, ráno tedy za svítání vyrážíme na poslední část hřebene. První je Zumsteinspitze, po něm nejvyšší vrchol Švýcarska Dufourspitze s pěkným plotnovým lezením pod vrcholem, z něj slaňujeme do sedla Silbersattel, odkud následuje výstup na osmnáctý vrchol v pořadí Nordend.

Dufourspitze

Plotny pod vrcholem Dufourspitze

Singnalkuppe, Zumsteinspitze a Duforspitze z Nordendu

Sestup ledovcem Grenz je zkomplikován sněhem, který zahladil všechny stopy a tak hledáme cestu mezi trhlinami. Podaří se nám najít místo kterým se dá prostoupit ledovcový zlom a už vcelku bez problémů dojdeme na "kosmickou" chatu Monte Rosa. Od ní pokračujeme dlouhým traverzem pod Gornergatem na zastávku zubačky, která nám uteče doslova před nosem. Hodinu do odjezdu další využíváme na sestup do následující stanice, pak už konečně zubačka, vláček do Randy a vytoužené PIVO v autě! To nám chutnalo obzvlášť, protože poslední půlden jsme byli bez vody a žízeň byla veliká!

Trhlina v hradbách

Ledovec Grenz

PIVO!!

Celkově by to mělo být cca 45 km, 5km převýšení a 18 čtyřtisícovek. Často to je lezení po exponovaných, ostrých firnových hřebenech nad strmými stěnami, kde případný pád se nedoporučuje. K tomu převěje, přechod ledovců a několik skalních úseků. Vybavení obvyklé na ledovec + nějaké smyčky, friendy a expresky. Bylo pár míst, kde by se hodil i druhý cepín, ale jeden postačuje a hůlky jsme taky využili. Dobrá je kratší pravá noha, téměř stále se chodí levým úbočím a ke konci už mne to fakt nebavilo. Dobré boty jsou základ, Pavel bude ještě nějakou dobu chodit v sandálech, má na patách slušné puchýře a i nějaký ten nehet sleze - to ale bude asi spíš důsledek nouzového bivaku. S dobrou kondicí, aklimatizací a dobrých podmínkách, by se to dalo dát za čtyři dny (my jsme dva dny ztratili kvůli počasí a neplánovanému bivaku). Jo, a pokud by se někdo podivoval, proč jsme šli Breithorn v opačném směru, dali jsme na rady, že prý je to takhle logičtější a hezčí lezení- bylo!
Peter

Vrcholové foto

Trasa, vrcholy a bivaky

Peter   [úpravy] 14:02 21.10.2017Tisk

Nedovařeno15:41:33 21.10.2017
zveřejněn polotovar -text s mnoha vsuvkami "zde bude obrázek MRč.X". Možná řešení pro čtenáře - počkat si, až bude polotovar dovařen - byť chybí informace, kdy tam obrázky budou, nebo - na článek se už vykašlat a nevracet se  k němu.
HSNodpovědět
 Re: Nedovařeno19:50:29 21.10.2017
článek zmizel, byl asi vrácen zpět do kuchyně
  Re: Nedovařeno11:17:27 22.10.2017
Fotky doplněny, díky moc za super článek!
 Standaodpovědět

dik...14:37:27 22.10.2017
Jednak dekuji za clanek a druhak za to, ze jste mi dnes spravili naladu. Muset bivakovat cestou z Breithornu ke Klein Matterhornu, to je docela zasek. :)

Ty spacaky byly potreba, nebo jsou v bivacich deky?
jx zeroodpovědět
 Re: dik...09:22:42 23.10.2017
A opet stejna pripominka k redakci.

Proc jsou v souvisejicich clancich clanky o Matterhornu, kdyz pres nej to vubec nevede? (Asi proto, ze v redakci jsou sami skalkari a uspech je, ze trefili dokonce spravnou cast Svycarska, obcas jsou schopni dat odkaz z Francie nebo z Rakouska.)

Povazuji temer za povinnost uvest odkaz na starsi clanek zde na Lezci od JaFrenkyhoKristynky (mezera):

http://www.lezec.cz/ clanky.php?key=7116
  Re: dik...09:23:06 23.10.2017
Sorry, vypadl mi "podpis".
jx zeroodpovědět
   Re: dik...09:43:44 23.10.2017
Jo, myslel jsem to jako oblast. Odkaz doplním, díky!
 Standaodpovědět
 Re: dik...10:02:26 23.10.2017
Theodulo, Volante, Quintino Sella, Giordano, Margherita: deky všude, na Quintinu Selle dříví, někde byly i nějaký plynový bomby.
honzaodpovědět

Pěkné15:18:57 23.10.2017
Moc pěkné. Příjemné počtení a pokoukání. Když se řekne horolezectví, představím si právě toto. Tuto oblast mám velmi rád, škoda že je tak daleko...takže tam vzládnu zajet tak 1x do roka. Hmm. Snad jsem z článku a diskuze pochopil dobře, že jste spacáky netáhli, jen jidlo?
Pták ohnívákodpovědět

Re:18:15:44 23.10.2017
Jak už napsal Honza- deky jsou všude, ale já radši spím ve svém spacáku(toho 3/4 kila unesu). Takže spacáky jsme měli sebou a navíc pro jistotu i stan. Jednak kvůli obavě z nedostatku místa v bivacích(je to lotérie) a celkově, kdybychom se  někde zasekli. Což se nakonec stalo, ale stan byl v bivaku :-)!
Peterodpovědět

Gratulujem23:37:15 24.10.2017
Super článok aj fotky, dobrá inšpirácia a určite ste si to užili :)
Petraodpovědět

Bella Duracella 6b Leonidio
Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos

Lano Beal Karma 9.8mm | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

Re: Údržba skal - správci | Černá Perla | Koleno od Kozy | Re: Údržba skal - správci | Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není |

Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (124)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (8)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Zemřel Pit Schubert (2)
Video: Adam Ondra radí, jak při lezení používat koleno (2)

Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |