LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Dobrej horolezec udělá s kruhem 4 metry. Skočí, přitáhne, sedne, stoupne a odrazí se.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Pískaři jsou zpět!
Nová kniha Medaile na chvíli o olympijském příběhu Adama Ondry
Nová kniha Lékaři na horách: neviditelní hrdinové

Závody
SP skialpy Cortina d’Ampezzo ITA (06.04)
SP Šanghaj (09.04)
SP Wujiang (12.04)

Žebříček
Cesty:
32.Kolomazník 10403
33.H2 10370
34.Svoboda 10347
Bouldry:
32.Pelikán 8925
33.Hronek 8903
34.Kohout 8875
Hory:
9.Šuraba 5368
10.Zaoral 5329
11.Švihálek 5320

Výsledky
AIX ÁDR BOULDER SESSION (09.03)
2. ČP v bouldrech Praha (02.03)
ČP v bouldrech Praha (17.02)

Deníčky
5517 lezců
1086737 cest
Nové přelezy:
Ztopořená 9/9+
El Tractor 7c+
Panel 7C
Maloskalsk 7C
To Pal Nio 7b
Gaia 8b
Smutná Lid 7C
Bandita 7C
Tropicana 5.12d
Neuropatol XIa/XIb

Stěny
V 16 - Plzeň
Rock 'n' Wall - Plzeň
Boulder Bar - Praha 7

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Masarykova - Brno
Rock Point OC Olympia - Brno
Outdoor Centrum Rock Point Poříčí - Praha 1

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Diskuse

Vložení přispěvku 
 Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Ahoj.
Chtel jsem si koupit kevlarovou odsedku ale bylo mi receno, ze je to jeste horsi vec nez Dynema.
Videl jste nekdo nejake trhaci testy?
Nazor?
Diky.
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Cau, kup si odsedku z dynamickeho kusu lana. Prodavaj to vsude a pokud chces usetrit, tak muzes koup
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
tohle bych zrouna nechal koňovi. řešil bych nepříliš velkou cyklickou odolnost kevlaru ve smyslu ohý
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Nasel jsem ted diskusi na mountainproject a vypada to ze u aramidu/kevlaru je jeste horsi prusvich u
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika11.03.2017
Uzel u dyneemy je taky problém. Je to daný kombinací nízký teploty tání (asi 130C) a malýho průměru
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Zdar, takže :
1.To co se tváří v obchodech jako "kevlarka" je ve skutečnosti Dynema
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Blbost. Kevlarka rozhodně neni dynema kulatého průřezu. Zkoušel jsi to někdy tavit? bejt jádro dynem
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
A zkoušel si někdy sříhat pravý Kevlar (aramid)? Kdyby jo tak bys věděl že prakticky nožem ani nužka
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Jenže to je tažná pevnost, těch pár vláken tlustých pár setin milimetr dobrýma nůžkama přepižláš, ne
     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Hele my sme stříhali aramidové vystuže (podotýkám že čistý Kevlar, tkanina) a to se stříhá mezi dvěm
      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika11.03.2017
Napiš značku a model. Napíšu ti zcela přesně z čeho je co a kolik tam toho je. Pokud to bude standar
       Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika13.03.2017
Mammut Pro Cord, 8mm
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
ty asi dva dráty co mám na propichování hodin, a asi nesprávně tomu říkám kevlarka, mají oplet úplně
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Vynecham diskuzi kevlar/ dyneema - obe jsou na odsedku naprosto nevhodne.
Odsedku uvaz ze sla
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
jsi snad ingot že tě zajímá tlumení v uzlu? nejsi. tedy předpokládám. některá moudra kdysi vytištěná
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika11.03.2017
Myslim si, že při pádu do odsedky (= krátkej, ale tvrdej) se tlumení v uzlu může docela významně upl
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika11.03.2017
mňo, to je další rozšířený omyl. Uzel má být dotažen. Pokud neni, ano dochází k utažení a pohlcení n
     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika12.03.2017
Nevim jak ty, ale ja jsem ještě nikdy tak dobře uzel nedotahl, jako když jsem do lana spadl...
      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika12.03.2017
Uzel se ti obyčejnými odsedy před slaněním dotáhne tak, že potom pohltí leda tak velký kulový. To by
       Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
s tou poslední větou plně souhlasím. v diskusích a zažité praxi je spousta balastu, který sice vznik
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika11.03.2017
mňo, to je další rozšířený omyl. Uzel má být dotažen. Pokud neni, ano dochází k utažení a pohlcení n
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
No dobrá, tak při metrovým pádu se špagát natáhne o 5 cm a v těch dvou uzlech se to posune o 5mm. Be
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
ty ingote to máš blbý, to uznávám a nezávidím ti, my z masa a kostí jsme na tom lépe, páč dřív než d
     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
Spadnul jsi nekdy do statiky z metru? Jak ses pri tom vynaskladani bucku citil? A jaky to bylo v por
      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
anebo takhle: spadl jsi někdy z metrový vejšky na parkety rovnou na prdel? já jo. jednou dokonce ze
       Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
Pokud si mam vybrat mezi padem prdeli na parkety nebo do perin, jednoznacne volim periny. Ale kazdem
        Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
snad naposled. sem si furt říkal, že stačí napovídat. zkusím ji jednodušeji: různým aspektům problém
         Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika14.03.2017
A nebylo napovidano spis tobe?
         Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
Hele, to přirovnání z metru na prdel na parkety sedí. Já teda když něco podobnýho hrozí, tak si přes
          Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
no, ty si nedáš žíněnku na podlahu, ty si spíš dáš pod parkety kročejovou izolaci.
ale nechme
           Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
Tolik textu a tak malo informaci.. Do odsedky se umyslne nepada, to ale nic nemeni na tom, ze pad do
            Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
tak jinak. dynamické lano, parametry viz e-šop na lezci, třeba sr gym, 37% protažení, 7,9 kN síla. 1
             Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
pozn.: předpokládáme-li lineární pracovní diagram lana, což samozřejmě není přesně. rovněž tak uzly
              Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
Presne.

Metrova odsedka z lanovice, byt 1/2 a nejakym tim uzlem dotazenym na doraz (p
               Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
Vl. Procházka a kol., Horolezectví, Olympia Praha 1990, 1. přeprac. vydání, str. 143-145. cit zkrác.
                Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
Spočtených 1.46kJ odpovídá pádu 85kg tělesa z asi 1.7m. To neni nula nic. Ve skutečnosti bude pohlc
                 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
Ještě jeden úhel pohledu: řekněme, že při pádu do odsedky vznikne přetížení 4g. To je při 85kg lezci
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
fajn. díky. tedy kvantifikujeme. pokrok.
                   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
čili trojčlenka je mocná zbraň. předpokládám, že všichni diskutující si ten blbý a jednoduchý, přibl
                    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika15.03.2017
To asi plati hlavne pro tebe, coz? Nebo mas pocit, ze tve vyplody "kvantifikuji"? :)
                     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
máš jméno?
                      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Ano, jméno mám. Jak to ale souvisí s pohlcováním energie odsedkou netuším.
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Přetížení 4g :-D, si se posral? Ty vole to to budeš trhat přivázaný za kosmickou loď :-D...
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Metrová expreska se protáhne o 16 cm? To máš gumovou,ne?
                   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Jo, protáhne, i o víc - dynamická průtažnost ca 35%
Právě proto to je oproti statice dost ro
                    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Testoval bych i padovy faktor 1 - takove to blbnuti kolem standu, kde trocha nepozornosti, unava apo
                    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
z historie vím o jednom jediném zdokumentovaném případu přetržení odsedky, a to je tím schubertem zm
                     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Chce to domluvit test + pečení prasete, tipuju že metodici budou pro :D Jen je třeba utajit to před
                     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Proc se vzdy tyto debaty zacnou pretacet jen do roviny "zabije se == spatne", "nezabi
                      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
ale samozřejmě existuje teké něco mezi tím. čili škála zabije se nebo zmrzačí = špatně, potluče se =
             Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Tomuto výpočtu moc nerozumím a nechápu, co nám má říci pro srovnání dynamika vs statika...
<
              Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
no podívej se. buďto nějak tušíš že základoškolsky práce je síla krát dráha, nebo tušíš středoškolsk
               Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Draha (prodlouzenim lana) uz je ale nulova z definice razove sily..
                Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
ne, nemá. díky.
                 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
Ty jsi srandista. Asi bych zacal zjistenim si, co udava razova sila ;)
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika16.03.2017
začni, napiš mi to.

 Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Ahoj.
Chtel jsem si koupit kevlarovou odsedku ale bylo mi receno, ze je to jeste horsi vec nez Dynema.
Videl jste nekdo nejake trhaci testy?
Nazor?
Diky.
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Tady nikdy, ale opravdu nikdy nic podobnýho nebylo. Kup si beal kokotinu a pak si to na ní třeba hoď
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika10.03.2017
Videl jsem tu uz i vtipnejsi komentare ale dik. Vedlo me to k tomu rozkliknout clanek co ma v nazvu

 Sokoliky+Rudawy: J stěnky na TR09.03.2017
Berg Heil, chystám se v půli dubna na Sokoliky, ev. Rudawy Janowickie. Potřeboval bych pár tipů na lehké jižní stěnky, ideálně s možností lézt na rybu. Díky za radu
 Re: Sokoliky+Rudawy: J stěnky na TR10.03.2017
Filipe je tam toho dost.Není problém s lezením na rybu.Můžeš se stavit v LT,půjčím ti průvodce.
  Re: Sokoliky+Rudawy: J stěnky na TR10.03.2017
Ahoj, využiju vlákno k dotazu:
na Rudawy je tento průvodce: https://goo.gl/AH8JuR ?
A

 Lezení LBC, JBC09.03.2017
Ahoj, jsme tři (2 holky a kluk - úrovnostně různě) a hledáme k sobě někoho do čtveřice na lezení zima stěna, léto venku, nebo jak vyjde počasí. Lezeme 2-3x týdně na šutru, nebo na makaku, cesty 5-8 dle sil a nálady :) Máš-li zájem piš: oadik@seznam.cz

 Letošní Padání?09.03.2017
Nevíte, kde bude letošní Padání? Z fotek na webu tipuji Mlýňák. Říká se, že na Žihli prudí zelení. Nevíte někdo něco?
 Re: Letošní Padání?09.03.2017
Na Žihli se potloukali nějaký lidi z životního prostředí. Prý dokumentují stav. Parťák je tam viděl
  Re: Letošní Padání?09.03.2017
Vzdyt tam stejne az na par sutru skoro nikdo nejezdi... Tragedie by se nestala ani pro lezeckou komu
 Re: Letošní Padání?09.03.2017
Myslíš sekání, teda pardon, ať jsme politicky korektní, kartáčování?
  Re: Letošní Padání?09.03.2017
Koleduješ si o soud! Každý přece ví, koho myslíš - a za to jsou dva roky natvrdo!
   Re: Letošní Padání?09.03.2017
2 roky natvrdo a trestem je datlování Jandíkovi do databáze :-D
   Re: Letošní Padání?09.03.2017
Zalez do Jeskyne agente.
  Re: Letošní Padání?09.03.2017
Toto jsou vymyšlená a jasnými fakty nepodložená tvrzení o vysekávání nových chytů majzlíkem. Bez fak
 Re: Letošní Padání?09.03.2017
Na Mlýňáku?! To snad ne! Vždyť už tam padání jednou bylo a dojebali to tam, že to bylo rozdupaný jak
 Re: Letošní Padání?09.03.2017
a proč se ptáš? ty bys tam jel? je tady vůbec někdo, kdo by měl eště chuť se takový akce zúčastnit?
  Re: Letošní Padání?09.03.2017
Třeba já. Vždy jsem tam potkal kamarády, které jsem dlouho neviděl, vždycky jsem si pěkně zalezl a u
   Re: Letošní Padání?09.03.2017
Mechem zarusta 80% sutru, kde se delala posledni padani. Nejlepsi oblasti tam jsou uplne jine nez tr
    Re: Letošní Padání?10.03.2017
Vždyť právě proto můžete Rešíkovi děkovat, že si to vůbec můžete přelézt při padání a následné 1-2 r
     Re: Letošní Padání?10.03.2017
A jaký to má pak smysl, když to nikdo neleze a balvany opět obrostou mechem?
      Re: Letošní Padání?12.03.2017
Proto si neutírám zadek.Jakej by to mělo smysl,když si ho zítra zase zaseru!:-)))
       Re: Letošní Padání?12.03.2017
Vylucovani je prirozena a nutna potreba. Kartacovani sutru, odlamovani lokru, vysekani vegetace v ob
        Re: Letošní Padání?13.03.2017
Uklízet doma po sobě pohozený ponožky taky nutná potřeba není a přece do mě furt stará reje!Kolikrát
         Re: Letošní Padání?13.03.2017
Pro koho lepsi? Pro tech par lidi, co tam pojede? Pro ostatni? Pro prirodu? Pro zver?
          Re: Letošní Padání?13.03.2017
Pro bouldristu určitě!:-)))
           Re: Letošní Padání?13.03.2017
Ja sebe za boulderistu povazuju a zadne pozitivum na tom neshledavam. Naopak si casto odvezu pocit p
            Re: Letošní Padání?14.03.2017
"Každý den bez kartáčování lze považovat za promarněný"-pravil čistič bot!:-)))
             Re: Letošní Padání?14.03.2017
Tak raději zůstaň u kartáčování bot a taky se někdy na tu Žihli zajeď podívat :-)))
       Re: Letošní Padání?14.03.2017
Sračky jako sračky, to sedí. Hajzl papír na prdel a mech na "vykartáčované" chyty.
     Re: Letošní Padání?10.03.2017
Nemusime nutne lezt na kazdy hnus.. Je to pak vcelku zbytecna expanze cloveka do prirody.

 Dodavkou do Rakouska08.03.2017
Ahojte,
z oficiálních zdrojů sem celej tumpachovej, protože se všude píše něco jiného a tak poprosím jestli má někdo praktickou zkušenost s těma jejich ekozonama z průjezdu Rakouska v dodávce. Diks a zdar
 Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
Nejdřív mám prodaj starý herky, a teď delaj jaký jsou ekologové. Hodnoty EU v akci.
  Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
To nekdo nuti ty nase autobazary jezdit do Nemecka (z Rakouska se moc aut nedovazi) a kupovat tam st
   Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
nesvepravni jedinci by nemeli mit pristup na net, a pokud ano tak jen k prohlizeni.

t
    Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
Jiste, jedine ojetiny jsou ty na ktere odkazuje ten pritroubly anti EU prispevek :-O
     Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
To není proti EU, ale proti nesmyslum z dílny EU
   Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
ano mas pravdu. Sousedovi prodán kovovyrobu a pak si začnu stěžovat na to ze me obtěžuje jeho podnik
    Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
A ktery vyrobce automibilu je ten zlosyn na ktereho miri tva analogie?
 Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
Jezdím po Rakousku Citroenem Jumpym, cestou potkávám mraky všemožnejch dodávek, dvakrát mě stavili f
  Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
je-li v techničáku dodávka deklarována jako osobní auto a plní-li příslušné euro, potom je dodávka z
  Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
Jumpy je ale asi ještě malý vozítko ne? Co mas v TP? Já mám Vivaro a tam to na osobák neukecam:/
   Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
Nevím, vysoký je to metr devadesát a dlouhý pět metrů deset nebo dvacet. Diskuse je tedy asi jen o t
    Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
Tak jasně že nezáleží, kdo ho má delšího, v tomhle případě:) záleží co je v TP a tam ja mám N1 coz j
     Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
Precti si jeste v TP jakou to ma emisni normu...
    Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
České blbosti s DPH rakouské policajty nezajímají.
     Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
T
     Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
T
     Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
T
     Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
T
 Re: Dodavkou do Rakouska09.03.2017
pokud máš euro2 a starší, nemůžeš do nízkoemisních zón
https://tinyurl.com/h2wbm8j
  Re: Dodavkou do Rakouska10.03.2017
ale jen u vozidel nad 3,5 t ne?

 Buď fit - stav sněhu08.03.2017
Ahoj, víte prosím někdo stav sněhu na cestě Buď fit ve Špindlerově Mlýně? Dá se tam jít na lyžích?
Díky moc a zdravím
 Re: Buď fit - stav sněhu08.03.2017
V sobotu na skialpech pohoda. Vzhledem k výšce asi 900 m. n. m. a momentálnímu počasí by to mělo být
  Re: Buď fit - stav sněhu08.03.2017
Díky moc, jdeme tam dnes
Zdravím Peky
   Re: Buď fit - stav sněhu08.03.2017
diky za informaci
   Re: Buď fit - stav sněhu08.03.2017
A nemel by jsi radeji uz drtit v Adru???

 Nálezy Roviště, minulá sobota07.03.2017
Ahoj, našel jsem minulou sobotu na Rovišti černé termo triko s dlouhým rukávem a cvičící gumu.

 spacak pro dite06.03.2017
Doporucte prosim spacak dite stare 1-2 roky, idealne neco, co vydrzi, rostouciho. Jak jste to resili? Klasicky rostouci Boll nebo jsou jeste nejake jine moznosti? Nechaval si nekdo treba sit perak? Nebo existuje nejakej perak v nabidce pro takhle maly det
 Re: spacak pro dite06.03.2017
Když svůj spací pytel přetáhneš v půli zpátky, získáš skvělý dětský rostoucí spacák (s dvojitým zate
  Re: spacak pro dite06.03.2017
Nebo když rozstřihneš svůj starý spacák, tak máš najednou dva spacáky pro děti do cca 7 let. I když
   Re: spacak pro dite06.03.2017
ok, diky obema za radu, ale ja nemam jinej spacak nez ten jeden, takze bych stejne porizovala novej
    Re: spacak pro dite06.03.2017
Navic kubo, to vyzaduje sici zrucnost, tu jaksi postradam, jsem zena v domacnosti teprve rok, chapej
     Re: spacak pro dite06.03.2017
Týjofka, já nekouknul na podpis. Promiň. Tys ty spacáky přece viděla v akci :-)
    Re: spacak pro dite06.03.2017
Ja pro dite taky pouzival cca do 3 let nejaky svuj v pulce prevazany smyckou, pripadne zatizeny neja
 Re: spacak pro dite07.03.2017
My jsme používali fusak do kočáru a deku. Dcera v tom spala ve čtyřech měsících stejně dobře venku v
  Re: spacak pro dite08.03.2017
ok, jinak. Nemam opravdu zadnej starej spacak, mam jen jeden pro sebe. Myslite, ze se vyplati koupit
   Re: spacak pro dite08.03.2017
Pro dcerku jsem od jejích prvních roků používal dospělý spacák.
   Re: spacak pro dite08.03.2017
Asi bych koupil velkej spacák a přeložil ho. Bude to teplejší,než dětskej spacáček a poroste podle p
    Re: spacak pro dite08.03.2017
lacinej dospělej spacák stojí v supráči pár stokorun. to je lacinějc než fusak na mimibazaru. dvacet
     Re: spacak pro dite08.03.2017
Tak me prave prijde blby, aby matka spala v peri a dite v nejakym suntu ze suprace. Ja jsem vetsinu
      Re: spacak pro dite08.03.2017
ale ok, asi jste me presvedcili, koupim neco dospelyho. V nejhorsim v tom, s tezkym srdcem, bude spa
       Re: spacak pro dite09.03.2017
hele, ty si ňáká extremistka, né? předpokládám, že řešíš maximálně dvacet letních nocí ročně, žádný
       Re: spacak pro dite09.03.2017
Nezmrzne, kdyžtak dovnitř nacpeš deku nebo svojí bundu a přitulíš se :-)
        Re: spacak pro dite09.03.2017
Hlavně dětem není zima.
         Re: spacak pro dite09.03.2017
A když je, tak maj modrý rty... Na něj v noci posvítíš, když nebude modrej celej, je OK! :-)

 metolius eco ball zkušenosti06.03.2017
zdar, jaký máte zkušenosti s "magem" metolius eco ball? běžný mg nepoužívám protože se z něj dusím, tak chci zkusit alternativu. co je vevnitř? má to efekt, nevysušuje a nepraská kůže?
 Re: metolius eco ball zkušenosti06.03.2017
zdar, kopoil jsem to na pisek, trochu to vysusi, moc ale ne. kuze z toho nepraska, ale celkově nic m
  Re: metolius eco ball zkušenosti06.03.2017
Použití na písek je diskutabilní, stopy to trochu zanechává (míň než mágo), a neni znamý složení, co
 Re: metolius eco ball zkušenosti06.03.2017
Nebrat, nefunguje a je v tom nějaká hnusná chemie. Jiná hnusná chemie je i v samotném mágu metolius,
  Re: metolius eco ball zkušenosti06.03.2017
Eco ball nevim, ale je fakt, ze mago od Metolia mne prijde hodne dobry :)) zjevne dobry chemikari..
  Re: metolius eco ball zkušenosti08.03.2017
Mg je věc zvyku. Znám spoustu lidí co vychvalují Camp a haní Ocún. Já naopak používám Ocún k velké s
   Re: metolius eco ball zkušenosti08.03.2017
Ono je dobrý si hlídat, kde to vyrábí. Camp byl svého času nejlepší mágo, pro mě. Pak ho začali vaři
  Re: metolius eco ball zkušenosti10.03.2017
Jak říkáš. Mně Metolius žádné problémy nedělá a přijde mně aktuálně jako nejlepší mágo na trhu. Kupu
 Re: metolius eco ball zkušenosti07.03.2017
Čus. Používám eco ball už rok a jsem navýsost spokojený. Skálu to barví opravdu minimálně, spotřebuj
 Re: metolius eco ball zkušenosti10.03.2017
Zkus Camp Liquid chalk 125ml. Z popisu: Magnézium, které dlouho vydrží na rukách a vy tak nemusíte t

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   1477   1478   1479   1480   1481   1482   1483   1484   1485   1486   1487   1488   1489   1490   1491   1492   1493   1494   1495   1496   1497   1498   1499   1500   1501   1502   1503   1504   1505   1506   1507   1508   1509   1510   1511   1512   1513   1514   1515   1516   1517   1518   1519   1520   1521   1522   1523   1524   1525   1526   1527   1528   1529   1530   1531   1532   1533   1534   1535   1536   1537   1538   1539   1540   1541   1542   1543   1544   1545   1546   1547   1548   1549   1550   1551   1552   1553   1554   1555   1556   1557   1558   1559   1560   1561   1562   1563   1564   1565   1566   1567   1568   1569   1570   1571   1572   1573   1574   1575   1576   1577   1578   1579   1580   1581   1582   1583   1584   1585   1586   1587   1588   1589   1590   1591   1592   1593   1594   1595   1596   1597   1598   1599   1600   1601   1602   1603   1604   1605   1606   1607   1608   1609   1610   1611   1612   1613   1614   1615   1616   1617   1618   1619   1620   1621   1622   1623   1624   1625   1626   1627   1628   1629   1630   1631   1632   1633   1634   1635   1636   1637   1638   1639   1640   1641   1642   1643   1644   1645   1646   1647   1648   1649   1650   1651   1652   1653   1654   1655   1656   1657   1658   1659   1660   1661   1662   1663   1664   1665   1666   1667   1668   1669   1670   1671   1672   1673   1674   1675   1676   1677   1678   1679   1680   1681   1682   1683   1684   1685   1686   1687   1688   1689   1690   1691   1692   1693   1694   1695   1696   1697   1698   1699   1700   1701   1702   1703   1704   1705   1706   1707   1708   1709   1710   1711   1712   1713   1714   1715   1716   1717   1718   1719   1720   1721   1722   1723   1724   1725   1726   1727   1728   1729   1730   1731   1732   1733   1734   1735   1736   1737   1738   1739   1740   1741   1742   1743   1744   1745   1746   1747   1748   1749   1750   1751   1752   1753   1754   1755   1756   1757   1758   1759   1760   1761   1762   1763   1764   1765   1766   1767   1768   1769   1770   1771   1772   1773   1774   1775   1776   1777   1778   1779   1780   1781   1782   1783   1784   1785   1786   1787   1788   1789   1790   1791   1792   1793   1794   1795   1796   1797   1798   1799   1800   1801   1802   1803   1804   1805   1806   1807   1808   1809   1810   1811   1812   1813   1814   1815   1816   1817   1818   1819   1820   1821   1822   1823   1824   1825   1826   1827   1828   1829   1830   1831   1832   1833   1834   1835   1836   1837   1838   1839   1840   1841   1842   1843   1844   1845   1846   1847   1848   1849   1850   1851   1852   1853   1854   1855   1856   1857   1858   1859   1860   1861   1862   1863   1864   1865   1866   1867   1868   1869   1870   1871   1872   1873   1874   1875   1876   1877   1878   1879   1880   1881   1882   1883   1884   1885   1886   1887   1888   1889   1890   1891   1892   1893   1894   1895   1896   1897   1898   1899   1900   1901   1902   1903   1904   1905   1906   1907   1908   1909   1910   1911   1912   1913   1914   1915   1916   1917   1918   1919   1920   1921   1922   1923   1924   1925   1926   1927   1928   1929   1930   1931   1932   1933   1934   1935   1936   1937   1938   1939   1940   1941   1942   1943   1944   1945   1946   1947   1948   1949   1950   1951   1952   1953   1954   1955   1956   1957   1958   1959   1960   1961   1962   1963   1964   1965   1966   1967   1968   1969   1970   1971   1972   1973   1974   1975   1976   1977   1978   1979   1980   1981   1982   1983   1984   1985   1986   1987   1988   1989   1990   1991   1992   1993   1994   1995   1996   1997   1998   1999   2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017   2018   2019   2020   2021   2022   2023   2024   2025   2026   2027   2028   2029   2030   2031   2032   2033   2034   2035   2036   2037   2038   2039   2040   2041   2042   2043   2044   2045   2046   2047   2048   2049   2050   2051   2052   2053   2054   2055   2056   2057   2058   2059   2060   2061   2062   2063   2064   2065   2066   2067   2068   2069   2070   2071   2072   2073   2074   2075   2076   2077   2078   2079   2080   2081   2082   2083   2084   2085   2086   2087   2088   2089   2090   2091   2092   2093   2094   2095   2096   2097   2098   2099   2100   2101   2102   2103   2104   2105   2106   2107   2108   2109   2110   2111   2112   2113   2114   2115   2116   2117   2118   2119   2120   2121   2122   2123   2124   2125   2126   2127   2128   2129   2130   2131   2132   2133   2134   2135   2136   2137   2138   2139   2140   2141   2142   2143   2144   2145   2146   2147   2148   2149   2150   2151   2152   2153   2154   2155   2156   2157   2158   2159   2160   2161   2162   2163   2164   2165   2166   2167   2168   2169   2170   2171   2172   2173   2174   2175   2176   2177   2178   2179   2180   2181   2182   2183   2184   2185   2186   2187   2188   2189   2190   2191   2192   2193   2194   2195   2196   2197   2198   2199   2200   2201   2202   2203   2204   2205   2206   2207   2208   2209   2210   2211   2212   2213   2214   2215   2216   2217   2218   2219   2220   2221   2222   2223   2224   2225   2226   2227   2228   2229   2230   2231   2232   >>>  
 
     
...nové příspěvky
 Aramid vs. Dynema vs. klasika
Ahoj.
Chtel jsem si koupit kevlarovou odsedku ale bylo mi receno, ze je to jeste horsi vec nez Dynema.
Videl jste nekdo nejake trhaci testy?
Nazor?
Diky.
Pepa11:09:20 10.03.2017
odpovědět 
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Cau, kup si odsedku z dynamickeho kusu lana. Prodavaj to vsude a pokud chces usetrit, tak muzes koupit tu z Decathlonu od Simondu, mam ji a je OK. Je to asi nejlepsi varianta, pokud ti teda nejde o par gramu navic. Nevim jak kevlarka, ale dynemu bych nebral. Kamos videl nejake testovani abalakovych hodin v ledu, ve kterych byla procvakla dynema. Hazeli do toho dvojkove pady (ale nevim jak dlouhe) a vzdycky rupla ta dynema a hodiny OK :) A podle me se proste obcas muze stat, ze do odsedky hodis kratky, ale dvojkovy pad (obzvlast na pisku, kdy je slanak dost naprd umisteny, respektive naprd pro tebe, dobre pro ochranu skaly).
Radek11:57:18 10.03.2017
odpovědět 
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
tohle bych zrouna nechal koňovi. řešil bych nepříliš velkou cyklickou odolnost kevlaru ve smyslu ohýbání tam a zpět.
Lukas B.12:16:49 10.03.2017
odpovědět 
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Nasel jsem ted diskusi na mountainproject a vypada to ze u aramidu/kevlaru je jeste horsi prusvich uzel, az -60%.
https://goo.gl/TBzt3v
Pepa12:28:07 10.03.2017
odpovědět 
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Uzel u dyneemy je taky problém. Je to daný kombinací nízký teploty tání (asi 130C) a malýho průměru - v uzlu vznikne vysokej tlak, zahřeje se a dyneema se brzo utaví. No a liška mezi šitou dyneemou a poutkem sedáku je taky uzel. I když konkrétně tuhle kombinaci jsem nikde testovanou neviděl.
 janeks15:00:47 11.03.2017
odpovědět 
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Zdar, takže :
1.To co se tváří v obchodech jako "kevlarka" je ve skutečnosti Dynema kulatého průřezu. Araidová příměs je maximálně v opletu, snižuje opotřebení.

2.Dynema má problém v uzlu především ve svazování, jsou tam tyto problémy:

a)malý součinitel tření (PE).

b)malá styčná plocha v uzlu. Logicky menší
deformace a pohlcení síly při utažení. Navíc vznikají kritická napětí v ohybu blížící se pádu přes namý rádius (ostrou hranu).

3.Dynamické vs statické zatížení lanovice vs dynema popř PAD. Nedávno se totu řešilo, článek o zkouškách od hasičů.

Nejefektivnější pořád asi zustává uřízlá lanovice a buď strojně sešitá (dynalopy a ostatní ptákoviny) nebo klasicky s uzlem. Záleží zamozřejmě na co to chceš.

Jako odsedka lze samozřejmně použít i Dynema pokud se člověk normálně jistí ještě přes lano a odsedku používá jen na odsednutí. Pokud chceš občas boulderovat kolem kruho , nýtu atd. nebo tak asi bude lepší ta lnovice.
Zaviš13:15:45 10.03.2017
odpovědět 
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Blbost. Kevlarka rozhodně neni dynema kulatého průřezu. Zkoušel jsi to někdy tavit? bejt jádro dynema tak se ti rozteče, ale ono ani nekápne ;)
d.14:27:50 10.03.2017
odpovědět 
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
A zkoušel si někdy sříhat pravý Kevlar (aramid)? Kdyby jo tak bys věděl že prakticky nožem ani nužkama nemáš šanci...(pevnost kolem 3000 MPa);-), vždy je to jen příměs opletu, jádro je dost podobné jádru lana...Aramid to není ;-)
14:34:07 10.03.2017
odpovědět 
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Jenže to je tažná pevnost, těch pár vláken tlustých pár setin milimetr dobrýma nůžkama přepižláš, nebo přeřežeš.
14:51:35 10.03.2017
odpovědět 
     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Hele my sme stříhali aramidové vystuže (podotýkám že čistý Kevlar, tkanina) a to se stříhá mezi dvěma papundekly, které jsou stáhle velkou silou k sobě a teptve potom to prostřihneš a to byl kevlar tlustý ani ne 0,5mm. Nehledě na to že tam byli speciální střižné nástroje TK(řádově větší pevnost než kalený nůž), celkem brutální střižná síla atd. Takže bych si nedělal iluze o tom že je to čistý Kevlar (v těch smycích). ;-) ale o tom můžeme leda tak diskutovat to je vše. Nosnost to má, obchodní název taky nějaký, asi to něco obsahuje a to je vše, složení ani technologii od nikoho nezjistíš. A také nezjistíš z čeho je to jádro a z čeho je oplet a kde ten Kevlar vlastně je. Takže mějte se fanfarově.
15:05:55 10.03.2017
odpovědět 
      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Napiš značku a model. Napíšu ti zcela přesně z čeho je co a kolik tam toho je. Pokud to bude standardní výrobce dostupný běžně v ČR.
10:50:28 11.03.2017
odpovědět 
       Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Mammut Pro Cord, 8mm
marek14:58:26 13.03.2017
odpovědět 
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
ty asi dva dráty co mám na propichování hodin, a asi nesprávně tomu říkám kevlarka, mají oplet úplně obyčejnej a jádro takový pichlavý netavitelný material.
Lukas B.14:55:13 10.03.2017
odpovědět 
 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Vynecham diskuzi kevlar/ dyneema - obe jsou na odsedku naprosto nevhodne.
Odsedku uvaz ze slabyho dynamickyho lana (pulka nebo dvojce ca 8mm), nebo si kup to samy sesity "s certifikatem"
Uzel ma vyhodu ze si delku doladis presne jak chces, taky je levnejsi - dva metry spagatu z metraze (nebo zbytkovy metraze z Lanexu), taky vychazi lip pri dynamickem zatizeni nez site verze (zjednodusene uzel tlumi, siti ne)
16:09:17 10.03.2017
odpovědět 
  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
jsi snad ingot že tě zajímá tlumení v uzlu? nejsi. tedy předpokládám. některá moudra kdysi vytištěná na papíře či naklofaná do diskusí mají přes svou zjevnou nesmyslnost prachsakra tuhej kořínek.
nocméně nic proti kusu lana či "vobyčejného plocháče".
Lukas B.23:13:34 10.03.2017
odpovědět 
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Myslim si, že při pádu do odsedky (= krátkej, ale tvrdej) se tlumení v uzlu může docela významně uplatnit.
 janeks14:52:40 11.03.2017
odpovědět 
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
mňo, to je další rozšířený omyl. Uzel má být dotažen. Pokud neni, ano dochází k utažení a pohlcení nějaké té pádové energie, ale pod značným zatížením vzniká teplo a to lana nemají moc rádi, že ano. Další problém je že se ti uzel stáhne jen v jednom místě a dost to snižuje celkovou nosnost v uzlu, né že by už samotný dobře utažený uzle nesnižoval
d.20:22:45 11.03.2017
odpovědět 
     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Nevim jak ty, ale ja jsem ještě nikdy tak dobře uzel nedotahl, jako když jsem do lana spadl...
08:20:09 12.03.2017
odpovědět 
      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Uzel se ti obyčejnými odsedy před slaněním dotáhne tak, že potom pohltí leda tak velký kulový. To bys ho musel furt rozvazovat a zase svazovat. A mezitím nechat odsedku tzv. "odpočinout". To určitě dělat nebudeš.
Prosím všechny začátečníky, ať metodický diskuze zde na lezci berou s rezervou. Nedotažanej uzel, to snad nikoho nenapadne!
Esus19:16:06 12.03.2017
odpovědět 
       Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
s tou poslední větou plně souhlasím. v diskusích a zažité praxi je spousta balastu, který sice vznikl z chvályhodné snahy aplikovat v lezecké praxi naivně pojatou základoškolskou fyziku, ale to je tak zhruba všechno, co se o tom dá říci dobrého. často se řeší problémy, které jsou na úrovni diskusí jestli klíštětem otážet po či proti směru hodinových ručiček.
Lukas B.10:52:37 14.03.2017
odpovědět 
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
mňo, to je další rozšířený omyl. Uzel má být dotažen. Pokud neni, ano dochází k utažení a pohlcení nějaké té pádové energie, ale pod značným zatížením vzniká teplo a to lana nemají moc rádi, že ano. Další problém je že se ti uzel stáhne jen v jednom místě a dost to snižuje celkovou nosnost v uzlu, né že by už samotný dobře utažený uzle nesnižoval
d.20:22:50 11.03.2017
odpovědět 
   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
No dobrá, tak při metrovým pádu se špagát natáhne o 5 cm a v těch dvou uzlech se to posune o 5mm. Beru uzel dotaženej nekolika tisíci odsednutími.
= o 10% menší rázová síla než šití a to mi až tak zanedbatelný rozdíl nepřijde.
Vobyčejnej plocháč bych do toho netahal, do něj se padat nesmí.
Odsedka je statická a neni na padání, ale pokud smekneš při nalejzání do slaňáku nebo zapomeneš odcvaknout, nadlezeš a smekneš, tak máš metrovej pád jak fík... Proto odsedku určitě z dynamiky a radši uzel, 1. kvůli vyladění délky 2. zdvojení navazovacího oka, 3. levnější než šitá značková a až 4. lepší parametry při pádu (může nastat ca metrovej pád s faktorem 2)
já ingot13:05:09 14.03.2017
odpovědět 
    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
ty ingote to máš blbý, to uznávám a nezávidím ti, my z masa a kostí jsme na tom lépe, páč dřív než do nějakého pofidérního uzlu a dynamického lana nám při metrovém pádosedu ty džauly naskákají do masa na stehnech, do sádla na bůčku, do plotýnek a do sleziny. (jo, a taky mám vodsedku s uzlem, páč nějakej blbej šitej plocháč na liščák mi dělá na sedáku bordel, kterej nemám rád)
Lukas B.13:12:37 14.03.2017
odpovědět 
     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Spadnul jsi nekdy do statiky z metru? Jak ses pri tom vynaskladani bucku citil? A jaky to bylo v porovnani s padem do dynamiky?
Tvaris jako bys presne vedel. Kolik teda pohlti metrova dynamicka odsedka a kolik zbyde na telo a jak je v porovnani s statickou smyci?
16:28:36 14.03.2017
odpovědět 
      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
anebo takhle: spadl jsi někdy z metrový vejšky na parkety rovnou na prdel? já jo. jednou dokonce ze štaflí. příjemný to Pravda nebylo ani trochu, prdel celá modrá, zážitek ten si rád odepřu, ale neumřel jsem (to by ostatně byly plný hřbitovy baskeťáků, házenkářů, gymnastek a bůhví koho ještě). I do tý vodsedky jsem kdysi mladickou nerozvážností spadl, záda mě bolely asi tejden - ale ten vobyčejnej plocháč jsem fakt nepřetrhl. ingoti, ti to holt maj jinak, ty prorazej parkety nebo přetrhnou plocháč.
Lukas B.17:12:55 14.03.2017
odpovědět 
       Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Pokud si mam vybrat mezi padem prdeli na parkety nebo do perin, jednoznacne volim periny. Ale kazdemu podle sveho gusta..
17:26:08 14.03.2017
odpovědět 
        Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
snad naposled. sem si furt říkal, že stačí napovídat. zkusím ji jednodušeji: různým aspektům problému, který řešíme, je také nutno přiřadit nějakou přiměřenou váhu. jinak se zesměšníme tím, že pacientovi se zástavou srdce začneme usilovně čistit zuby.
Lukas B.20:15:57 14.03.2017
odpovědět 
         Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
A nebylo napovidano spis tobe?
22:06:40 14.03.2017
odpovědět 
         Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Hele, to přirovnání z metru na prdel na parkety sedí. Já teda když něco podobnýho hrozí, tak si přes parkety dám žíněnku už předem. Pak mě nebude týden bolet modrá prdel. Někdo na to přijde až po spadnutí, někdo si to dá hned. Při pádu do statický odsedky ti taky velice snadno místo týdenního bolení může vyběhnout plotýnka a máš pakárnu na furt. Naprosto zbytečně, jen proto že to byla statika plocháč. Jedna věc je obložit se vatou a vyloučit všechny rizika, druhá věc je známý riziko řešit "v pohodě to se mi nestane". Dynamika X statika - váží to stejně, stojí to stejně, váže se to stejně = nevidim důvod proč mít statiku. Sice je jen na sezení, ale nadlezeš, smekneš a máš prdel na parketách. Stehna a bůček ti to neztlumí, pač sedák je opřenej o pánev a hned nad tim obratle + plotýnky.
02:22:38 15.03.2017
odpovědět 
          Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
no, ty si nedáš žíněnku na podlahu, ty si spíš dáš pod parkety kročejovou izolaci.
ale nechme toho. do odsedky se především nepadá. to potom chlapíček přijede autem, cestou to valí do zatáček, předjíždí přes horizonty, bez helmy a prsáku leze rozlámanou cestu kde cestou založí dva vklíněnce, ale vodsedku má novou, pěknou, dynamickou.
Lukas B.07:40:47 15.03.2017
odpovědět 
           Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Tolik textu a tak malo informaci.. Do odsedky se umyslne nepada, to ale nic nemeni na tom, ze pad do ni se muze prihodit velmi snadno. Cim exponovanejsi teren, tim snaze se to stat muze. Ja osobne si dam zinenku i na parkety pod kterymi je krocejova izolace. To tve ostatni povidani je takova srandicka, kterou muzes pouzit temer na uplne kazdou situaci.. A souhlas s ja, vyhrezla plotynka je pekny opruz. A uz jsem videl i zlomenou panev pri padu na "prdel" z mensi vysky nez jeden metr.. Nic o co by clovek stal. Kazdy prostredek, kterej absorbuje nejakou tu energii, kterou by normalne pohlcovalo telo, je fajn. Obzvlast kdyz nepredsavuje jakoukoliv zatez navic.

Jinak k cemu vlastne slouzi si vytvorit nejaky zaver, ktery vlastne nikdo netvrdi, vkladat ho vsem do ust a pak tu radoby ucene o tomto virtualnim nazoru mentorovat a pritom se uzkostlive vyhybat jakymkoliv konrektnejsim informacim?
urv.09:02:48 15.03.2017
odpovědět 
            Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
tak jinak. dynamické lano, parametry viz e-šop na lezci, třeba sr gym, 37% protažení, 7,9 kN síla. 1 metr lana takhle pohltí 0,37*7,9/2=1,46 kJ. spadne-li 85 kg vysoký z necelých dvou metrů (factor jak na pádostroji) a je-li ingot, má to tam plusminus přesně.
Lukas B.14:23:22 15.03.2017
odpovědět 
             Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
pozn.: předpokládáme-li lineární pracovní diagram lana, což samozřejmě není přesně. rovněž tak uzly předpokládáme dotažené. výsledek je, že plotýnky jsou i u dynamického lana docela mordovaný. kdo chce fakt bezpečí, nechť používá jako odsedku pracovní nebo feratistický tlumič pádu.
Lukas B.14:28:48 15.03.2017
odpovědět 
              Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Presne.

Metrova odsedka z lanovice, byt 1/2 a nejakym tim uzlem dotazenym na doraz (pochybuju ze to nekdo bude prevazovat po kazdym odsedu) utlumi pad o nula nic. To nula nic sice bude vyssi nez u statiky, ale stejne bude jeji tlumici faktor bezvyznamny zlomek toho co pohlti telo+sedak+jistici bod.

Jediny k cemu je to v praxi dobry, ze kdyz hodis extremni dardu, rekneme lezec s postavou kostlivce v 10let starym sedaku hodi faktor 2 do jedno nytoveho standu s jednou karabli v previsle stene, tak ta mrtvola zustane viset a nebudou ji muset seskrabovat ze sutru pod stenou.
17:02:34 15.03.2017
odpovědět 
               Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Vl. Procházka a kol., Horolezectví, Olympia Praha 1990, 1. přeprac. vydání, str. 143-145. cit zkrác.): nejméně energie pohltí tření lano/karabina, zatažení uzlů, deformace smyček, vklíněnců, skob a karabin, dohromady 1%. deformační práce těla padajícího a jistícího 20-55%. lano 40-80%. čím kratší pád, tím víc pohltí tělo oproti lanu.

jo, můžeme namítat že je to 30 let staré a že lana jsou úplně jiná. jiná jo, ale ne úplně. a newtonovská fyzika nám chodí furt stejně.
Lukas B.18:20:04 15.03.2017
odpovědět 
                Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Spočtených 1.46kJ odpovídá pádu 85kg tělesa z asi 1.7m. To neni nula nic. Ve skutečnosti bude pohlcená energie menší, protože nebude dosažená maximální rázová síla, ale i tak nebude zanedbatelná.
Procházka určitě nepíše o dvojkovém pádu do metrové odsedky.
JanekS19:26:22 15.03.2017
odpovědět 
                 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Ještě jeden úhel pohledu: řekněme, že při pádu do odsedky vznikne přetížení 4g. To je při 85kg lezci 3.4kN - asi 43% výše uvažované maximální rázové síly. Odsedka se pak protéhne o 100*0.37*0.43=16cm. To se určitě počítá.
JanekS19:38:05 15.03.2017
odpovědět 
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
fajn. díky. tedy kvantifikujeme. pokrok.
Lukas B.21:38:13 15.03.2017
odpovědět 
                   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
čili trojčlenka je mocná zbraň. předpokládám, že všichni diskutující si ten blbý a jednoduchý, přibližný a nepřesný, řády zachovávající spočet na úrovni třetí třídy základní školy v duchu provedli drive, než se do diskuse pustili. nebo ne?
Lukas B.22:39:27 15.03.2017
odpovědět 
                    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
To asi plati hlavne pro tebe, coz? Nebo mas pocit, ze tve vyplody "kvantifikuji"? :)
23:08:09 15.03.2017
odpovědět 
                     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
máš jméno?
Lukas B.07:30:11 16.03.2017
odpovědět 
                      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Ano, jméno mám. Jak to ale souvisí s pohlcováním energie odsedkou netuším.
09:24:39 16.03.2017
odpovědět 
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Přetížení 4g :-D, si se posral? Ty vole to to budeš trhat přivázaný za kosmickou loď :-D...
10:19:19 16.03.2017
odpovědět 
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Metrová expreska se protáhne o 16 cm? To máš gumovou,ne?
10:25:28 16.03.2017
odpovědět 
                   Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Jo, protáhne, i o víc - dynamická průtažnost ca 35%
Právě proto to je oproti statice dost rozdíl. Lukas ať si jí udělá klidně z oCelovýho lanka :D
Zbývá domluvit se s metodikama, otestovat prase a změřit rázovou sílu s dynamikou vázanou, dynamikou šitou, statikou plocháčem, deneemou a porovnat.. Můj skromný laický odhad je že pro metrovej pád s faktorem 2 (zapomenu vycvaknot odsedku z nejtu, nadlezu a při škubnutí mi ujedou nohy) bude rázová síla u dynamiky polovíční oproti statice..
A ještě bych rozlišil rázovou sílu na bederní pateř a na to okolo. Tam to bude odsedka zapruží o 15 cm, svaly a sádlo kolem pánve 3 cm. Na plotýnku tlačí horní půlka těla. Počítat to nebudu :D
Beztak to i Lukasovi začne hlodat a příští vodsedku si uváže z 8mm dvojčete ;)
11:46:10 16.03.2017
odpovědět 
                    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Testoval bych i padovy faktor 1 - takove to blbnuti kolem standu, kde trocha nepozornosti, unava apod. muze snadno prejit v pad.
12:20:32 16.03.2017
odpovědět 
                    Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
z historie vím o jednom jediném zdokumentovaném případu přetržení odsedky, a to je tím schubertem zmíněný sasík (na šestce repce). není mi znám případ, kdy se odsedka nepřervala a padač zemřel nebo byl odkázán na vozík (možná jsou jich spousty, budu vděčen za informaci a chytím se za nos).
naproti tomu stovky lidí jsou v pánu, bo si cvakli slaňovátko jinam než měli, blbě se navázali, vyrval se s nimi štand, ve zkratu se vycvakli, nemluvě o těch co spadli až na zem (a většina při sestupu v chodeckém terénu kde se stejně nikdy nikdo nejistí) a těch co se při pádu trefili hlavou či zády do stěny, uškrtili se, sklapli bez prsáku atakdále. to z zasazení do kontextu.

samozřejmě experiment s prasaty (s vice prasaty, aby to bylo statisticky vyhodnotitelné, a s živými prasaty, bo svalový tonus padajícího praseta bude mít rozhodně vliv) by odpověděl nejlépe na otázku, jaký je poměr pohlcené energie tělem ku lanu (i ten procházka jistě vycházel z nějakých údajů kdesi publikovaných, čertví však jestli se to dá ještě dohledat a jestli to bylo na základě nějakých seriozních experiment nebo kvalifikovaným odhadem). I jedno jediné mrtvé vykuchané spadlé prase s dynamometrem by bylo lepší než tuna teoretických keců, o tom žádná. rád zaplatím čtvrtinu prasete přiměřené jateční váhy.
Lukas B.12:58:02 16.03.2017
odpovědět 
                     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Chce to domluvit test + pečení prasete, tipuju že metodici budou pro :D Jen je třeba utajit to před sluníčkovýma ochráncema zvířat, aby to prase nesežrali policajti!
14:32:59 16.03.2017
odpovědět 
                     Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Proc se vzdy tyto debaty zacnou pretacet jen do roviny "zabije se == spatne", "nezabije se == vyborne"? Jakoby neexistovalo nic mezitim..
16:40:57 16.03.2017
odpovědět 
                      Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
ale samozřejmě existuje teké něco mezi tím. čili škála zabije se nebo zmrzačí = špatně, potluče se = trochu špatně a zdráv a vesel = dobře. ale je potřeba zvolit nějakou rozumnou míru bezpečnosti a neblbnout jak na francouzském lešení. jsem přesvědčenej (ale možná se mýlím), že drtivá většina nehod se stává zkratem, nepozorností a blbostí a nikoli špatným materiálem a většina fatálních nehod lezců se stává v chodeckém terénu a za volantem. nemůžeme to přehánět tak, že na zlatý stezce českýho ráje natlučeme do hlíny po třech metrech jistící voka.
Lukas B.16:51:05 16.03.2017
odpovědět 
             Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Tomuto výpočtu moc nerozumím a nechápu, co nám má říci pro srovnání dynamika vs statika...

Rázová síla udávaná výrobci je síla, která při "normovaném" pádu působí v okamžiku zachycení pádu na 80 kg lezce. Tedy je to síla až po protažení lana, které (to protažení) už část energie pohltilo. Energii kterou způsobí rázová síla pak pohltí tělo lezce např. tím, že se deformuje. Pro srovnání se statikou by bylo nutné zjistit jaká by byla rázová síla při stejném normopádu (faktor 1.77, 80 kg). Rozdíl mezi těmito silama pak určí energii, kterou namísto těla (u statiky) pohltila dynamická odsedka.

Když už děláš takto jednoduchý výpočet, měl by ses spíš dívat kolik z kinetické energie na začátku prodlužování lana, pohltí prodloužení lana o 37 cm. Pro mě osobně to není zanedbatelná část a může safra ulevit zádům a dalším částem těla v případě pádu.
19:03:22 16.03.2017
odpovědět 
              Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
no podívej se. buďto nějak tušíš že základoškolsky práce je síla krát dráha, nebo tušíš středoškolsky co je to integrovat sílu po dráze a že je to zase ta práce, nebo pohlcená energie nebo jak tomu máme říkat, integrujeme ňůtny po metrech a máme džauly. a že pro zjedodušení bereme funkci protažení x síla jako lineární (ono je to spíš takové esíčko) a bereme to jako plochu trojúhelníka pod čárou. nebo moc nemá smysl diskutovat.
Lukas B.19:55:47 16.03.2017
odpovědět 
               Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Draha (prodlouzenim lana) uz je ale nulova z definice razove sily..
20:04:46 16.03.2017
odpovědět 
                Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
ne, nemá. díky.
Lukas B.20:41:54 16.03.2017
odpovědět 
                 Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
Ty jsi srandista. Asi bych zacal zjistenim si, co udava razova sila ;)
20:55:26 16.03.2017
odpovědět 
                  Re: Aramid vs. Dynema vs. klasika
začni, napiš mi to.
Lukas B.21:00:05 16.03.2017
odpovědět 

Reklama:
 Foto dne:
Amalfi
Panorama Positano
 Databáze cest:
Všechny cesty (173436)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Llegar Y Besar El Santo 7a Chulilla
Paluis 5c Olba
Schwabentraum 7b Bolulla
Ke Sort Ke Senk! 7b Jérica
Manolis 5c Leonidio
Nově komentované:
Černá Perla XIIa Labské Údolí - Pravý Břeh
Tanta Guasa 6c Jérica
Bella Duracella 6b Leonidio
Super Bibe 6b+ Leonidio
Gaia 8b Kalymnos

 Nově v diskusi:
Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | Re: vkládání fotek u cest | vkládání fotek u cest | Re: Ach to lezeni na top rope | Re: Podmínky v Tatrách | Podmínky v Tatrách | Re: posuv opletu lana uprostřed | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco | Re: nehmotné kulturní dědictví unesco |

 Nové komentáře:
Černá Perla | Koleno od Kozy | Re: Údržba skal - správci | Re: není | Re: Údržba skal - správci | Re: Manažer | Re: zprávy z lyžařaského svazu | Re: Manažer | není | Re: Manažer |

 Kde to vře:
Nadcházející valná hromada ČHS má být 13. dubna 2024 v Praze (123)
Vstříc lepším zítřkům. A nebo ne? (104)
Mauritánie – únor 2024 (19)
Žádost o zařazení na program Valné hromady ČHS 2024 (16)
Video: Adam Ondra dává na flash boulder za 8B(+) ve Švédsku (10)
Refresher: ČHS zveřejnil sexistický inzerát, musel se omluvit (8)
Olympijské sporty se nově rozšíří o skialpinismus (5)
Zemřel Pit Schubert (3)
Saské pískovcové lezení je na seznamu kulturního dědictví UNESCO (2)
Video: Adam Ondra radí, jak při lezení používat koleno (2)

 Nově v inzerci:
Prodám nevyužitý matroš. | Bunda Arcteryx Alpha GTX Pro | Skialp set Lusti 177 + Dynafit + Colltex | Prodám nevyužitý matroš. | Švýcarská dálniční známka 2024 | Čelovka PETZL ACTIK CORE 350 lm + Pouzdro NOCTILIGHT | Různé: VÝŠKOVÉ PRÁCE NASTÁLO V PRAZE 320- 480 Kč/hod 59 000 až 7 | Dětský sedák Simond - celotělový | Trip spanelsko | Péřovka North Face |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 123 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 130 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 134 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 116 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.