LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Paráda, už budu u kruhu! Ale proč je od kruhu vždycky bouldr?
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Ledy
 Skialpy
Knihy
Vyšel průvodce Adršpach I.
Nová dětská kniha o světové top lezkyni Janje Garnbret
Pískaři jsou zpět!

Závody
SP Salt Lake City (03.05)
Olympijská kvalifikace Šanghaj (16.05)
ČP obtížnost Praha (18.05)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12356
3.Trojan 12271
Bouldry:
1.Stráník 11106
2.Volf 11103
3.Stráník 10775
Hory:
1.Groš 8102
2.Punčochář 6736
3.Černý 6536

Výsledky
EP boulder Klagenfurt (26.04)
ČP obtížnost Brno (20.04)
SP Wujiang (12.04)

Deníčky
5556 lezců
1097683 cest
Nové přelezy:
Šílený Tan XIa
Vyšší Prin Xa
Lauschgift Xa
Celer Xb
Vodní Svět Xb
Vychytralý Xa
La Bomba Xc
Bezzubý Yu Xa
V Číně Jed XIa
Hardcore Xc

Stěny
Big Wall - Praha 9 - Vysočany
Lezecká stěna Kbely - Praha 9 – Kbely
SAUNA - Plzeň

Prodejny
Outdoor Centrum Rock Point Perštýn - Praha 1
Rock Point OC Olympia - Brno
Lezec-shop.cz - Štěchovice

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Diskuse

Vložení přispěvku 
 Odstrašující příklad11.09.2008
Jak to vypadá, když se vydá do skal někdo totálně neznalý pod vedením totálního nýmanda a ještě se to mediálně proflákne, se můžete podívat zde: http:// impulsovi.impuls.cz /ales-horolezcem/article.html?id=221374 (odkaz je třeba sjednotit)


 Spaní na Hrubici10.09.2008
Zdarec, kde spáváte když lezete v Sedmihorkách? Dá se domluvit spaní na Koupáku třeba pod stanem? Ten obrovský komerční kemp je mi totiž dost nesympatický... Mějte se...
 Re: Spaní na Hrubici11.09.2008
nebyval to problem, ale letos je pry novy najemce v hospode. Zkratka se zeptej. Ale vis co? Na Hrubi
 Re: Spaní na Hrubici11.09.2008
Ten nesympaticky kemp je oproti tomu Prachovskemu Rajska zahrada. Nezazil jsem ho v plne sezone ale
 Re: Spaní na Hrubici11.09.2008
Komercni kemp je ti nesympaticky? Chlapecku, kolik ti je let? 15? Chapej ze na tehle planete nejsi s
  Re: Spaní na Hrubici11.09.2008
kemp je naprosto v pohodě....
  Re: Spaní na Hrubici11.09.2008
A kolik let je Tobě ťulínku?Ještě kalený z dob Husáka asi.Kdyby tisícovka lidí spala v lese tak je t
   Re: Spaní na Hrubici12.09.2008
Spát v lese umí více lidí, podstatné je to že v CHKO Český ráj není dovoleno spát mimo kempy a můžeš

 nejlepsi MG ???10.09.2008
misto hadani zda MG ano ci ne, bych se radeji zeptal s jakou znackou MG mate nejlepsi zkusenosti? jestli mezi tim je nakej rozdil. co se mich zkusenosti tyce tak mi pripada docela dost velkej rozdim mezi tekutym maglem od ocunu a od beala (beal ohodne lep
 Re: nejlepsi MG ???10.09.2008
Ahoj... Já používám práškový mágo od Black Diamond. Zatim jsem nemel potřebu měnit... Naprosto vyhov
  Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
pytel od ocunu se sypanym, tekuty beal.
 Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
...ja obecně jakékoliv "kostkové" mágo, neb prášek je fučcobydup a kostka mi déle vydrží..
  Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
mammut je tez dobrej
 Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
mammut forever :)
  Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
Camp forever :-)
 Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
CAMP
  Re: nejlepsi MG ???11.09.2008
Já dělám to co mě naučil kamoš...natřít si ruce tekutym,ponořit do suchýho a řízek je na světě....kd
 Re: nejlepsi MG ???12.09.2008
hlavně už aby někdo zkusil to mágo obarvit a bude po většině problémů. Vysokošokoláci chemičáci může
  Re: nejlepsi MG ???15.09.2008
bla-bla-bla-bla-bla. a jaka je podle tebe nejlepsi znacka maga?

 Frankenjura10.09.2008
Zdravím. Mám jenom pár otázeček. Jsou ve Frankenjuře nějaké vícedélky? Popřípadě jak to tam je s jištěním? A kolik tam v průměru stojí nocleh?
Díky za každou odpověď ;)
 Re: Frankenjura10.09.2008
V Jure je clovek rad, kdyz leze muze lezt celodelky a ne jen pul ci ctvrt delky ;).

H
 Re: Frankenjura11.09.2008
kdyz jakakoli, tak jakakoli. Urcite vicedelky jsou. Ńarazil jsem na to na netu. Ale jsou to spis sam
 Re: Frankenjura11.09.2008
Jsou tam maximálně dvou délkové cesty s tím, že to nejsou plné délky. Maximálně tam najdete tak 40-
  Re: Frankenjura11.09.2008
Ne ne, na Heinrichsgrotte jsou 2 vicedelkove cesty, jedna z nich dokonce 5ti-delkova! 7-,7,6+,5+,8-:
   Re: Frankenjura11.09.2008
Díky moc za info a rady. Pořád se nemůžeme rozhodnout kam vyrazit. Ale nakonec to asi bude Paklenice

 POZOR! Psi v horách10.09.2008
Ahoj, jedu na Pirin a Rilu a chci se zeptat, jak se zbavujete pasteveckých psů, kteří se vás právě rozhodli roztrhat. Podotýkám, že mě zajímá, jak reaguje člověk, který je sám (či samička) a nemůže se tudíž schovat za svého kolegu, jehož tímto psům nabízí
 Re: POZOR! Psi v horách10.09.2008
No asi zustat stat, otacet se celem k tomu nejnebezpecnejsimu a zkusit ze zeme alespon 'jako' zvedno
  Re: POZOR! Psi v horách10.09.2008
To jo, čekat na baču je někdy pět věčností:) Ale co na poloninách, kde je jen tráva?
   Re: POZOR! Psi v horách10.09.2008
Ja jsem to jednou zkusil i na uplne rovne pisecne plazi a cokli na to skocili :-)) Holt stesti.
    Re: POZOR! Psi v horách10.09.2008
Nosit s sebou pořádnou hůl. Takovou jakou nosí bača.
     Re: POZOR! Psi v horách10.09.2008
Loni jsem měl sebou petardy, ale po 5 dnech navlhly. Zvolil jsem útěk do kopřiv :o(((
Jinak
      Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Stejne jak na medvedy.. plynovku slepej slepej ostrej....
 Re: POZOR! Psi v horách10.09.2008
Dobrý jsou trekové hole, můžeš s nima odrážet dva psy najednou. Navíc tak snadno neprasknou jako kla
 Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
kameny, v ruznych velikostech.. moji slecnu na Rile letos jeden hafan pokousal, byla to nestastna na
 Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Špatná zpráva: V příručkách pro anglické elitní jednotky se praví, že chlap s nožem má šanci se psu
  Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Tyvole, tos nás teda uklidnil! Ale přece s sebou nebudem furt tahat brokovnici! Nazdar! (Hodný pes,
  Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
A mas to hned od vrchniho vlkodlaka :-) Znam jednu divku, ta ma dukaty.... neeee, jenom si umi omota
  Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Já se setkal v životě jen s jednim psem, kde byl fakt problém. Ale toho jeho pán, blb všech blbů, cv
  Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Uff. ať je to komplet. Nebezpečnej je pes na vodítku, uvázanej. Ten nemá kam ustupovat, musí bojovat
   Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
I já mám z nedávna zkušenost se psem, vlastně s jeho tmavou siluetou. Večer, tma, jdu s miminkem, kt
    Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
To je presne ono. Krom toho, ze tam ten pes nemel takhle pobihat... atd.
On se dost mozna tak
    ..11.09.2008
Ten pes by mozna vypravel neco podobnyho, Jak v parku potkal nekoho, ten byl takovej divnej, citil,
     Re: ..11.09.2008
nás kdysi v Rumunsku (na Paringu) taková smečka oříšků (asi 10 kousků, ale malých) napadla a obklíči
     Re: ..11.09.2008
Ovsem psu pokousanych clovekem je dost malo (nepocitam Tveho kamarada vychovatele).
      Re: ..11.09.2008
Jo, toho svýho J.P. koušu furt, diščiplína holt (pm)uší bejt. :-)
     Re: ..11.09.2008
Dagu, zasmala jsem se Tvemu dodatku...asi jsme meli oba rozstresena "kolena" :), myslim to
      Re: ..11.09.2008
:-) No, je to fabulace, ale mozna se fakt bal vic nez ty. :-))))
 Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Na Rilu i na Pirin jezdím poměrně často a ze psů rozhodně strach mít nemusíš. S Rumunskem nesrovnate
  Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
přesně tak, šance, že tě tam pokouše pes, je zhruba o dva řády nižší, než ve stromovce, a většinou s
 Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Rusáci by možná měli chlastat míň vodky, aby měli lepší mušku - http://www.youtube.com/watch?v=W66Uq
 Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Ještě něco z naší psí mluvy:
Odhalené, vyceněné zuby spíš vzadu v koutku, šikmé oči a ušiska
  Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Ja vím Dagu, že to asi nebude to co bys navrhoval, ale slyšel jsem taky o tom mt v kapse tekovej ten
   Re: POZOR! Psi v horách11.09.2008
Nevim o tom skoro nic, jen ze to je a na jake bazi to je. Ale je tu jedna vec. pokud to ten pes nemu
   ...11.09.2008
Já o tom ještě tak přemýšlím. Pokud je to pes spíš vytrašenej, kterej cení zuby, ale uši má dozadu a
    Re: ...12.09.2008
Sám mám doma psa, tak vim jak se pesani chovaj..Naše fenka vořecha má šíleně vyvynutej smysl pro hlí
     Re: ...12.09.2008
To je fakt dost blbej zazitek. Tam nahore v diskusi, jak to popisujes, pises ze to bylo asi tim, ze
      Re: ...12.09.2008
Joojo, vim, ze se orientuji hlavne cuchem.. ale preci jen nemuseli nase pachy tolik znat...tezko to
       Re: ...12.09.2008
Jo jasne, upozorneni je to fakt dobry. Ono fakt tezko rict proc vas najedou zaradili mezi nepratele
        Re: ...12.09.2008
Dobrej napad:) ale povesit to spis treba na outdoorforum.., tady to zel bude za chvili v propadlisti
         Re: ...12.09.2008
Jo, tak bych to udelal.
         Re: ...12.09.2008
http://www.artemisterra.com/utok_psem.htm

V textu je kapitola jak se branit utoku.
    Re: ...12.09.2008
Silnej slzák sice psa ani člověka (ani medvěda) nejspíš nezastaví, ale oslepí a odrovná mu na chvíli
     Re: ...12.09.2008
Ono to určitě někdy může pomoct. Spíš se mi zdá, že ta situace, kdy se zrovna tohle hodí a je potřeb
     Re: ...12.09.2008
Ono s tim cepinem. pokud to ten pes prezil, tak si pamatuje: Tahle vec, to jsou nebezpecni lide.
      Re: ...12.09.2008
Tak zlý to zase nebylo. Pejska ale kousnutí do železa bolí evidentně úplně stejně jako človeka. A zu

 jak začít,10.09.2008
Ahojík všem.Po nějaké době jsem tady zase zavítala, abych se podívala jestli přibyli nějaké komentáře a byla jsem docela vykulená, jak se to rozrostlo a rozvinulo ve vášnivou debatu:D.Jinak ta 73 letá Bára nejsem já.Někdo se pod mym jmenem vydával.Ostatně
 Re: jak začít,10.09.2008
hehe, myslim, ze se kuci uz docela vystrileli
"padeej do horoskoly!" "neee, za
 Re: jak začít,10.09.2008
jako ostravacka mas asi nejbliz nasledujici variantu http://horoskola.webnode.com/o-horoskole/
  Re: jak začít,10.09.2008
A ještě bych doporučil podívat se na stránky ČHS (www.horosvaz.cz), jestli není srovnatelně blízko n

 Mongolsko10.09.2008
Ahoj.nemůžete mi někdo prosím poradit nějakou slušnou cestu,kudy se dostat s náklaďákem z Česka do Mongolska.Díky moc
 Re: Mongolsko10.09.2008
Pred par lety to jeli nejaky borci s vejtraskou.. ...nebo je tam dovezla zeleznice... zkus googlit

 pěkné cesty v Tarách09.09.2008
Zdarec, chtěl bych s přítelkyní vyrazit do Tater. Ona jěště horský lezení nezkoušela,tak bych ocenil typ na nějaké hezké cesty obtížnosti 4 - 6, s vyborhákovanými štandy, a ne přilíš krkolomným sestupem, s délkou do 400 m. Snad to není příliš náročné, sta
 Re: pěkné cesty v Tarách09.09.2008
Typ nebo spíše tip?
 Re: pěkné cesty v Tarách09.09.2008
Tak třeba Térynka: Šádek na Baraní rohy 4 (většina štandů na solidních skobách, zbytek dojistit), K
  Re: pěkné cesty v Tarách09.09.2008
Ze by weberovka byla pro nekoho kdo jeste v horach nelezl ?
   Re: pěkné cesty v Tarách09.09.2008
Ony pětky-šestky určitě nejsou pro ty, kdo v horách ještě nelezli. Myslím, že přiměřené jsou trojkov
    Re: pěkné cesty v Tarách09.09.2008
:} ...cakal som, ze mu niekto z fleku napise, nech ide do Hollentalu, prip. podobnej oblasti
     Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
No, tady ses kamaráde trošku ťal vedle, když myslíš, že nelze v tatrách najít štandy mit Borhaken :)
      Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Ona záslužnost je dost diskutabilní z dlouhodobého pohledu. Vlado Tatarka se na své dílo může už dív
       Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Turku, ty ses zrovna vratil z budoucnosti, ze znas nahled budouci lezecke generace na vrtace? Navic
        Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Petříčku! 1) Napřed jsem doporučil pár cest, které znám. To snad oceníš, ne? Teprve pak jsem polemiz
         Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Kubo, měl bys publikovat nějaký článek na zahraničních webech a vysvětlit autorům moderních cest, kt
          Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Nýtovači v Yosemitech si taky mysleli, jací nejsou borci. Arentinci co stříleli převisy si taky mysl
           Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Kubo sorry, píšu tady jako anonym a ty se podepisuješ... to je pekny, ale to je tak všechno. Srovnav
            Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
1) Článek jsem kdysi četl. 2) Pár těch cest, co přejistil Tatarka, jsem lezl, některé ještě v původn
             Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Tak akoze sory, ale ked pre teba stratili nejake cesty "atmosferu" tym ze tam dal niekto p
              Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Předpokládám, že druhá část Tvého příspěvku je jen frenetické zvolání a rétorické cvičení v jednom -
               Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Tvoj predpoklad je mylny - skutocne nechapem, preco vobec niekto lezie, ked mu dokaze narusit jeho z
                Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
1) Vlastní jištění může být spolehlivé stejně jako borháky. Jenom chce více času, zkušeností a fanta
                 Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
1) sam si teraz odporujes. Potom totiz je rozdiel len v tom case.
2) riziko podstupujes ci ta
                  Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
1) Obrovský rozdíl je v tom, jak musíš při lezení myslet. 2) Psychická a fyzická rovnováha je základ
                   Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
To mas samo pravdu, ale imho lepene standy to rovnovahu tolik neporusuji. Furt pak lezes celou delku
                    Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Navyse borhak sa dava tam, kde je prihodne miesto na stand, ale nie su tam dobre moznosti cosi poria
                     Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
No dobře. V plotnách to ještě chápu, i když nesouhlasím, ale copak na Weberovce (komín odspoda až na
                      Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Hokejka je zrovna iny pripad...nevyborkakoval ju V.T. ale P.J. a hlavnym ucelom nebol plezir ale moz
                       Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Asi myslíš Weberovku...
                        Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
jasne, sorry
                      Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Borhaky su aj kvoli tomu ze v tych cestach je dost premavka a ked jedna dvojka caka na druhu aby zru
                       Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Výše jsem psal o fyzické a psychické složce lezení. Takže s Tebou nemohu souhlasit. (Podobně se vyja
                        Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
No ved aj na tom zostupe ich mozes obist... :)))
                     Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Najdem ti v tatrach borhakove standy len kusok od dokonalych prirodzenych moznosti. Nie som proti BH
                      Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
vid hore (ano napr. J rebro Volia veza, ale to je cesta pre zaciatocnikov, casto tam byva jedna dvoj
                     Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
No borhak se dava leckam. Treba v trojce na Kozi kopku (takova klasicka odpoledni prochazka) jsou na
                      Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
tam chodi horoskola a doplnili to tam zrejme oni - nad brncou dali viacero borhakov na miesta kam ch
                       Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ano, cesta bez borháku měla vyšší hodnotu. I když je to "jenom" trojka. Jako nováček jsem
                       Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
To byla odpoved na to, ze jsou jen v mistech, kde se jinak neda. Coz tohle je takovy hodne vyrazny p
                        Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
tak treba trochu aj rozlisovat co je cvicny teren, a co moze na pociatku 21. storocia v ramci lezeni
                         Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
necvakat... viz v jine odpovedi. Ta cesta je jina. slackline se zabradlim je taky jiny, i kdyz se ho
                         Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Tohle není debata o Zlatém cepínu, ale o normálních cestách pro normální lidi. Dobrodružství každý p
                          Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ked tam borhak je, tak mas volbu, ci ho cvaknes alebo nie. Ked tam brohak nie je, tak volbu nemas. A
                           Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Myslel jsem, že taková stupidita byla již vyřešená v mnoha předchozích diskusích tady na Lezci. Takž
                            Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Mas pravdu, nejaka stupidita sa tu skutocne vyskytuje. Len dufam, ze teda aj na skalkach lezies po v
                             Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ano, i na skalkach po vlastnim. Prijde ti to divny, no tak jo, tak se tim netrap. :-)
                             Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ano, na mnoha skalkách lezu po vlastním jištění. A dost mi vadí, že v některých oblastech je vedle j
      Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Horacku, niektore cesty sice sa skutocne pysia borhakovymi standami, ale druha vec je taky stand naj
       Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
No, hoši, nechtěl bych vyvolávat nějakou při, ale nedá mi to neeagovat. Je to blbost, co jste napsal
        Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Respektujem tvoj nazor, ale prosim ta, aj si niekedy liezol v tatrach, alebo v horach? To totiz nie
         Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Milý M. - vyjadřuješ se kultivovaně, tak Ti odpovím (s Turkem ať se už za mě hádají jiní, zklamal mě
         Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
to co nějaký hovado předvedlo na hřebenu na ošarpance v nástupovém komínu, to je k zblití. Je to za
        Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Nojo, kdyz v ceste co znam narazim ma borhaky, jsem otravenej. Pokud zrovna neleje a nechci utect, t
         Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
chyba je len tam, ze to "vzruseni" asi hladas v notoricky znamych cestach. Chod nieco co s
          Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
protože už jsem na těch horách taky něco polozil, musím se k této super debatě taky vyjádřit! tak po
           Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Dovolím si dvě poznámky. Jednou souhlasím, jednou nesouhlasím. 1) Rozdělovat lehčí a těžší cesty ohl
            Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
ved kto chce tadial zostupuje, hlavne ked sa chces pozriet aj na vrcholy batizaku. Ale uz som tam kv
             Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
mily M., ked chces liezt v horach, musis trochu aj potrenovat chodzu a lezenie, aby si nechodil vrav
              Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
No som mohol cakat ze nejaky geront ma tu zacne poucovat kolko desiatok metrov on zamlada domocil :D
               Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
no neviem, neviem, ci by si za tym gerontom vladal ...
                Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Myslim ze bez problemov, ale keby aj nie, o tom to nema byt. Horolezectvo nie je nahanacka, aspon pr
         Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ja se notoricky znamym cestam vyhybal vzdycky. Ale pokud chci neco lehkeho a nechci moc daleko z Brn
          Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Mozno si ty o nieco prisiel, ale mnozstvo ludi tym moznost v tatrach liezt ziskalo. Dokazom su prave
           Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
OK, maji co chteji. Ale nesouhlasim, ze reseni je necvakat. Ta cesta je proste jina. Mnoho lidi to
            Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ja teda pre pocit stiahnuteho zvieraca neleziem. Nastastie mi este funguje normalne.
           Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Proč množství lidí získalo možnost lézt v Tatrách zasazením pár borháků? To dřív nemohli? Někdo jim
            Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Preco sa robis ze to nechapes? Jednoducho sa citia bezpecnejsie, nepovazuju sa za az takych extra le
             Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Aha, takže jim to nikdo nezakázal. Jednoduše jsou trochu líní, trochu bázliví, trochu horolezecky ne
              Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Vsichni ostatni? Skor bude ten pomer naopak, skor mozno len ty to tak vidis, a ta vacsina s borhakmi
               Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Mily M.,
co uz s tebou? Akakolvek odpoved je zbytocna. Zda sa, ze v tejto diskusii si povestn
                Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Dosli argumenty, tak musis pokracovat vyrazmi ktore treba vyhviezdickovat? Neviem ale preco, ved na
                 Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
argumenty boli, su a budu ......

keepwild! clean climbing! klettern ohne spuren!
                  Re: pěkné cesty v Tarách16.09.2008
to si nasiel v nejakom hudy katalogu? :D
               Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Co to meleš? Co sem taháš výkonnost? Co si bereš do úst Prahu? Co to má společného s Tatarkovými bor
                Re: pěkné cesty v Tarách16.09.2008
vse se vsim souvisi ako sa niekedy hovori.
              Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
výstižně napsané!
           Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Ona logicky vlastne ani ferata nevadi, tu oferatovanou cestu lze lezt take tak, ze necvkam ty draty,
            Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
...oder wie ernst ist eine Route?

Im Zusammenhang mit der Sanierungs-Diskussion haben
            Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
su to cesty pre uctievateľov kvalitných, osadených nitov, pre ktorých je dieškovsko-kollerovsko-seka
             Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Je to tak. Jsou to cesty pro ne.
A nejsou to cesty pro ty, pro ktery to neni je recnicky obra
         Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Der Verband der Südtiroler Berg- und Skiführer spricht sich – im Gegensatz zum internationalen Trend
          Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008

Einführung der E(rnsthaftigkeits)-Bewertung von alpinen Kletterrouten

Der &qu
    Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Ja v horach lezu celkem casto...ale prítelka se dost bojí, tak jí to nechci znechutit.A nevim co je
 Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
cokoli z jihu na širokou (jeden nebo druhej motyka, hudský-mašek), ostrý štít, cokoli z jihu na čern
  Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
zkus to kolem popradskýho plesa, dejte si štáflovku na voliu vežu (5-, 180m, borháky na štandech), p
 Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Zdarec, nenech se rozhodit místy zbytečnými komentáři jdoucími na samé jádro lezcova etického princi
  Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
z popradskeho je to pod voliu vezu "nekonecny"? To je v tastrach este jeden z tych kratsic
   Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Ahojte, nechce se mi zakládat další vlíkno, ale poradili byste mi, co lézt v Tatrách tak do IV (na s
    Re: pěkné cesty v Tarách10.09.2008
Tohle je prastaré doporučení ČHS (vymaž mezery) www.ho rydoly.cz /vypsat.php?id=745
    Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
myslím si, že tobě by mohly padnout žeruchovky nad "brnčálkou" (chata pri zelenom plese).
    Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Ako prvy kontakt s tatrami kazdemu odporucam tieto tri cesty: Zabi kon vychodny hreben III, juzne re
     Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
na tatry.nfo.sk je rubrika tatranska klasika - http://www.tatry.nfo.sk/klasika/
myslim, ze ta
   Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
joooo prostě dlouhý, nekonečný, namáhavý, s pocením, fůj:)
 Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
diky vsem co dali uzitecny tip:)
  Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
i my ti děkujem za vyvolání této diskuze - že jsme se mohli tak pěkně pohádat. Pozdravuj v tatrách a
   Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Chlapi promiňte, já nechal minulý týden na Volovce friend. Kdo chce ať ho necvaká, už se to nestane
    Re: pěkné cesty v Tarách11.09.2008
Kde presne? (Abych vedel, co nelezt, samozrejme...)
   Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
Len tam nezmrzni, na tento vikend hlasia v tatroch snezenie.
    Re: pěkné cesty v Tarách12.09.2008
oprava - pardon omyl, nie cez vikend, az v priebehu buduceho tyzdna.

 poradte-vicedelky-rax alpen09.09.2008
Poradte prosim. Jedeme na par dni do raxu castecne na feraty a castecne bych chtel do delsi steny. Vetsi steny tam vubec neznam. Moc me nelaka hollental, chtel bych kompaktni lezeni, sportovne odjisteny kolem 8. S nemcinou na bergsteig jsem si bohuzel vub
 Re: poradte-vicedelky-rax alpen09.09.2008
Pekny a obtiznejsi cesty jsou ve sporovni oblasti Adlitzgraben, je to kousek od hollentalu.ale jsou
  Re: poradte-vicedelky-rax alpen09.09.2008
jj semac samo znam. tentokrat bych chtel neco delsiho (klidne kolem 10 dylek) v kompaktni skale a te
 Re: poradte-vicedelky-rax alpen10.09.2008
kompaktne viacdlzkove dobre odistene cesty obtiaznosti okolo 8 mas v holentali na stadlwande a blech

 ell chorro09.09.2008
ahojte,poradte mi kde stáhnout průvodce na chorro
 Re: ell chorro09.09.2008
Napiš mail a pošlu Ti ho. Je ale trošku starší. Nejlepší je stejně si ho aktuální koupit tam. Ten no
  Re: ell chorro10.09.2008
díky moc,můj email je krutybrut@seznam.cz
   Re: ell chorro10.09.2008
Jestli to neni ten z corron.com, rad bych ho taky skouknul ( mail níže ). Dík. Pro rejpaly: Stejně s
    Re: ell chorro10.09.2008
rendo čus, za měsíc v chorru,jena
     Re: ell chorro10.09.2008
Až tam budete tak každopadně kupte spíš Andalusii než El Chorro. Je levnější, aktuálnější a řek bych

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   1477   1478   1479   1480   1481   1482   1483   1484   1485   1486   1487   1488   1489   1490   1491   1492   1493   1494   1495   1496   1497   1498   1499   1500   1501   1502   1503   1504   1505   1506   1507   1508   1509   1510   1511   1512   1513   1514   1515   1516   1517   1518   1519   1520   1521   1522   1523   1524   1525   1526   1527   1528   1529   1530   1531   1532   1533   1534   1535   1536   1537   1538   1539   1540   1541   1542   1543   1544   1545   1546   1547   1548   1549   1550   1551   1552   1553   1554   1555   1556   1557   1558   1559   1560   1561   1562   1563   1564   1565   1566   1567   1568   1569   1570   1571   1572   1573   1574   1575   1576   1577   1578   1579   1580   1581   1582   1583   1584   1585   1586   1587   1588   1589   1590   1591   1592   1593   1594   1595   1596   1597   1598   1599   1600   1601   1602   1603   1604   1605   1606   1607   1608   1609   1610   1611   1612   1613   1614   1615   1616   1617   1618   1619   1620   1621   1622   1623   1624   1625   1626   1627   1628   1629   1630   1631   1632   1633   1634   1635   1636   1637   1638   1639   1640   1641   1642   1643   1644   1645   1646   1647   1648   1649   1650   1651   1652   1653   1654   1655   1656   1657   1658   1659   1660   1661   1662   1663   1664   1665   1666   1667   1668   1669   1670   1671   1672   1673   1674   1675   1676   1677   1678   1679   1680   1681   1682   1683   1684   1685   1686   1687   1688   1689   1690   1691   1692   1693   1694   1695   1696   1697   1698   1699   1700   1701   1702   1703   1704   1705   1706   1707   1708   1709   1710   1711   1712   1713   1714   1715   1716   1717   1718   1719   1720   1721   1722   1723   1724   1725   1726   1727   1728   1729   1730   1731   1732   1733   1734   1735   1736   1737   1738   1739   1740   1741   1742   1743   1744   1745   1746   1747   1748   1749   1750   1751   1752   1753   1754   1755   1756   1757   1758   1759   1760   1761   1762   1763   1764   1765   1766   1767   1768   1769   1770   1771   1772   1773   1774   1775   1776   1777   1778   1779   1780   1781   1782   1783   1784   1785   1786   1787   1788   1789   1790   1791   1792   1793   1794   1795   1796   1797   1798   1799   1800   1801   1802   1803   1804   1805   1806   1807   1808   1809   1810   1811   1812   1813   1814   1815   1816   1817   1818   1819   1820   1821   1822   1823   1824   1825   1826   1827   1828   1829   1830   1831   1832   1833   1834   1835   1836   1837   1838   1839   1840   1841   1842   1843   1844   1845   1846   1847   1848   1849   1850   1851   1852   1853   1854   1855   1856   1857   1858   1859   1860   1861   1862   1863   1864   1865   1866   1867   1868   1869   1870   1871   1872   1873   1874   1875   1876   1877   1878   1879   1880   1881   1882   1883   1884   1885   1886   1887   1888   1889   1890   1891   1892   1893   1894   1895   1896   1897   1898   1899   1900   1901   1902   1903   1904   1905   1906   1907   1908   1909   1910   1911   1912   1913   1914   1915   1916   1917   1918   1919   1920   1921   1922   1923   1924   1925   1926   1927   1928   1929   1930   1931   1932   1933   1934   1935   1936   1937   1938   1939   1940   1941   1942   1943   1944   1945   1946   1947   1948   1949   1950   1951   1952   1953   1954   1955   1956   1957   1958   1959   1960   1961   1962   1963   1964   1965   1966   1967   1968   1969   1970   1971   1972   1973   1974   1975   1976   1977   1978   1979   1980   1981   1982   1983   1984   1985   1986   1987   1988   1989   1990   1991   1992   1993   1994   1995   1996   1997   1998   1999   2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017   2018   2019   2020   2021   2022   2023   2024   2025   2026   2027   2028   2029   2030   2031   2032   2033   2034   2035   2036   2037   2038   2039   2040   2041   2042   2043   2044   2045   2046   2047   2048   2049   2050   2051   2052   2053   2054   2055   2056   2057   2058   2059   2060   2061   2062   2063   2064   2065   2066   2067   2068   2069   2070   2071   2072   2073   2074   2075   2076   2077   2078   2079   2080   2081   2082   2083   2084   2085   2086   2087   2088   2089   2090   2091   2092   2093   2094   2095   2096   2097   2098   2099   2100   2101   2102   2103   2104   2105   2106   2107   2108   2109   2110   2111   2112   2113   2114   2115   2116   2117   2118   2119   2120   2121   2122   2123   2124   2125   2126   2127   2128   2129   2130   2131   2132   2133   2134   2135   2136   2137   2138   2139   2140   2141   2142   2143   2144   2145   2146   2147   2148   2149   2150   2151   2152   2153   2154   2155   2156   2157   2158   2159   2160   2161   2162   2163   2164   2165   2166   2167   2168   2169   2170   2171   2172   2173   2174   2175   2176   2177   2178   2179   2180   2181   2182   2183   2184   2185   2186   2187   2188   2189   2190   2191   2192   2193   2194   2195   2196   2197   2198   2199   2200   2201   2202   2203   2204   2205   2206   2207   2208   2209   2210   2211   2212   2213   2214   2215   2216   2217   2218   2219   2220   2221   2222   2223   2224   2225   2226   2227   2228   2229   2230   2231   2232   2233   >>>  
 
     
...nové příspěvky
 pěkné cesty v Tarách
Zdarec, chtěl bych s přítelkyní vyrazit do Tater. Ona jěště horský lezení nezkoušela,tak bych ocenil typ na nějaké hezké cesty obtížnosti 4 - 6, s vyborhákovanými štandy, a ne přilíš krkolomným sestupem, s délkou do 400 m. Snad to není příliš náročné, stačí aspoň ty štandy:) Díky všem zkušeným tatrancům za typ.
Leošák20:40:12 09.09.2008
odpovědět 
 Re: pěkné cesty v Tarách
Typ nebo spíše tip?
češtinář20:58:40 09.09.2008
odpovědět 
 Re: pěkné cesty v Tarách
Tak třeba Térynka: Šádek na Baraní rohy 4 (většina štandů na solidních skobách, zbytek dojistit), K Slnku na Malý Ledový 5 (borhákové štandy jsou poněkud stranou od štandů na skobách), Korosadowicz na Žltou stenu 5 (z mnoha skob se dá vybrat dobré, ale také je nutné dojištovat). Nebo Brnčalka: Weberovka na Malý Kežmarák 6 (dlouhá klasika). Nebo Zbojnička: Spišských vůdců na Ostrý 4 (spíš lehčí, sestup slaněním), Motyka na Širokou vežu 5 (rébus: najdi nástup). Atd...
Kuba Turek21:04:18 09.09.2008
odpovědět 
  Re: pěkné cesty v Tarách
Ze by weberovka byla pro nekoho kdo jeste v horach nelezl ?
Richard21:10:44 09.09.2008
odpovědět 
   Re: pěkné cesty v Tarách
Ony pětky-šestky určitě nejsou pro ty, kdo v horách ještě nelezli. Myslím, že přiměřené jsou trojkové hřebeny a pilíře. Ale když si o ně řekl... Už fakt, že někdo vyžaduje v Tatrách borhákové štandy, je tristní.
Kuba Turek21:34:16 09.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
:} ...cakal som, ze mu niekto z fleku napise, nech ide do Hollentalu, prip. podobnej oblasti
tah-sha-tunga21:42:54 09.09.2008
odpovědět 
     Re: pěkné cesty v Tarách
No, tady ses kamaráde trošku ťal vedle, když myslíš, že nelze v tatrách najít štandy mit Borhaken :) Trošku pokory, než začneš někoho posílat do holentalu. Před pár lety se přejistilo (štandy a i několika postupovými borháky) několik pěkných cest v ruzných dolinách. Ošarpance, Volovka, Ostrva, Hokejka... Co cesta, to perla, byl to velice záslužný projekt Vlada Tatarky. Když si kolega vybere kteroukoliv z těchhle cest, bude určo pochválen. Asi bych do googlu dal "přejištěné cety v tatrách" a ono mu z toho něco určitě vypadne...
Horáček10:33:12 10.09.2008
odpovědět 
      Re: pěkné cesty v Tarách
Ona záslužnost je dost diskutabilní z dlouhodobého pohledu. Vlado Tatarka se na své dílo může už dívat jenom z nebe, ale je jasné, že vývoj lezení dlouhodobě směřuje jinam. K překonávání skalního terénu pouze vlastní silou, vlastním umem a s tím, že se skála nepoškozuje. Vždycky z tohoto směru nějaké generace odbočí, protože se lezci bojí, nemají technické prostředky, zapomenou na kořeny svého sportu a pod.. Následující generace se ale k čistotě zase vrátí. Takové výstřelky byly, když se v Himálaji odstřelovaly převisy, také když se nýtovalo v Alpách, přeskobovávaly se hákovačky v Tatrách a teď jsou to borháky na skalkách a plezír-výstupy ve středních horách. Z pohledu budoucí lezecké generace jsou vrtači barbaři. Kde lze jistit bez poškození skály, tam se nevrtají borháky.
Kuba Turek11:58:50 10.09.2008
odpovědět 
       Re: pěkné cesty v Tarách
Turku, ty ses zrovna vratil z budoucnosti, ze znas nahled budouci lezecke generace na vrtace? Navic srovnavat borhaky na standech (pokud zustanou jenom tam) s odstrelovanim previsu, docela silna kava. Ten clovek navic nic nevyzadoval, pouze se zeptal, takze by to chtelo trochu klidu nez zacnete moralizovat. Zatim je v Tatrach radove vic nezajistenych nez dojistenych cest...
Petricek16:18:21 10.09.2008
odpovědět 
        Re: pěkné cesty v Tarách
Petříčku! 1) Napřed jsem doporučil pár cest, které znám. To snad oceníš, ne? Teprve pak jsem polemizoval s Horáčkem, který tvrdí, že Tatarkovo vrtání v Tatrách bylo záslužné. 2) Myslím, že jsem v minulém příspěvku jasně doložil, že technologické trendy v horolezectví byly vždy následující generací opuštěny a zároveň zesměšněny.
Kuba Turek17:13:27 10.09.2008
odpovědět 
         Re: pěkné cesty v Tarách
Kubo, měl bys publikovat nějaký článek na zahraničních webech a vysvětlit autorům moderních cest, kteří zřejmě zcela pomateni osazují i horské cesty nýtama, že jsou zcela mimo mísu ! a nebo si zajeď vyzkoušet nějakou pěknou odjištěnou horskou cestu z kategore Genussklettern a možná změníš svůj názor, že nejlepší začátky na horách jsou trojkové neodjištěné hřebínky !?
grafolog Horáček17:47:52 10.09.2008
odpovědět 
          Re: pěkné cesty v Tarách
Nýtovači v Yosemitech si taky mysleli, jací nejsou borci. Arentinci co stříleli převisy si taky mysleli, že dělají dobrou věc. Sekáči stupů na saském písku si taky mysleli, že se tak má lézt. Vrtači genussových žebříků na vápně po borhácích si taky myslí, že jdou s duchem doby.
Kuba Turek18:15:28 10.09.2008
odpovědět 
           Re: pěkné cesty v Tarách
Kubo sorry, píšu tady jako anonym a ty se podepisuješ... to je pekny, ale to je tak všechno. Srovnavat projekt prejisteni tatranských cest se sekanim a odstřelovanim , kam jsi diskuzi zavlekl ty, je pičovina. K tomu se nemá cenu vyjadřovat. To "genusskleterei" jsem nakousl já, ale každý asi máme na mysli něco jinýho. Pořád si myslim, ze odjisteni 5-6kové plotny 10 nytama na délku, jak jsem potkal v Rakousku (jinde jsem moc nelez) neni zadna zrudnost, kterou budouci generace odsoudí. Ale vraťme se zpět na začátek a to byly borháky na štandech v Tatrach, resp. projekt V.T. Nemyslím, , že zrovna ty jsi kompetentní, abys tenhle projekt oznacoval za omyl, nebo kritizoval... No, kazdopadne hledal jsem ten původní článek, který vyšel kdysi v čas. Tatry a ejhle, je v archivu na webu Montany (č.3/2000). Celkem rad jsme si ho znova přečet, tobě bych to taky doporučoval. Čus.
Horáček21:29:15 10.09.2008
odpovědět 
            Re: pěkné cesty v Tarách
1) Článek jsem kdysi četl. 2) Pár těch cest, co přejistil Tatarka, jsem lezl, některé ještě v původním stavu. Myslím, že ztratily mnoho ze své atmosféry (např. Weberovka, Hokejka, Kutta). 3) Vyjadřovat se budu k čemukoliv, co uznám za vhodné. 4) Několik rakouských a německých vyborhákovaných pohodovek jsem také lezl, většinou mezi 3-5. Ani to však není směr, kam by horolezectví do budoucna směřovalo. 5) Když jsme u té přesnosti: o genuss (plaisier) jsem se první zmínil v této diskusi já 11:58:50 10.09.2008
Kuba Turek00:19:11 11.09.2008
odpovědět 
             Re: pěkné cesty v Tarách
Tak akoze sory, ale ked pre teba stratili nejake cesty "atmosferu" tym ze tam dal niekto par borhakov aby aspon stand bol bezpecny, tak to neviem co mam pod tou "atmosferou" rozumiet a nechapem, preco sa vobec venujes lezeniu a vyjadrujes k niecomu co ma cosi s nim spolocne...
M.08:02:39 11.09.2008
odpovědět 
              Re: pěkné cesty v Tarách
Předpokládám, že druhá část Tvého příspěvku je jen frenetické zvolání a rétorické cvičení v jednom - odpovím tedy jen na první část. Pod pojmem "atmosféra cesty" myslím něco jako celkový dojem. Už když do cesty nastupuješ a víš, kde jdou borháky, máš v nich pomyslné záchytné body. Nebojíš se, že bys musel vymýšlet štandy, nemáš obavy, že Ti to bude dlouho trvat, nemusíš si lámat hlavu s umístěním štandů. Při lezení nemusíš řešit, jestli délku zkrátíš, nebo prodloužíš, ony ty štandy Ti to přesně určí. Na štandu nemusíš promýšlet možné varianty pádu a jejich zachcení. Když lezeš, snižuje se díky vyborhákovaným štandům nutnost orientace ve stěně - prostě pořád lezeš, až dolezeš ke štandu, cvakneš se a dobereš spolulezce. Tím se Ti také psychicky rozděluje cesta na úseky od štandu ke štandu, kdežto když si musíš sám štandy budovat na vklíněncích, frieendech a smyčkách, lezeš prakticky pořád v menší či větší nejistotě. Za to máš ale bez borháků nahoře větší pocit zadostiučinění a prožil jsi větší dobrodružství. Posledním aspektem je ekologie. Je to jenom drobnost, ale když navrtáš skálu, už nikdy ji nevrátíš do původního stavu. To co se tady utvářelo miliardy let, zničíš jedním vrtnutím. Myslím, že více než v Tatrách je to samozřejmě znát v Severních Vápencových Alpách. Takové okolí Adámka pod Dachsteinem je sice pěkná tělocvična, ale dobrodružství je z přejištěných cest pryč.
Kuba Turek08:43:26 11.09.2008
odpovědět 
               Re: pěkné cesty v Tarách
Tvoj predpoklad je mylny - skutocne nechapem, preco vobec niekto lezie, ked mu dokaze narusit jeho zazitok vyskyt borhaka v stene. Liek je rovnaky ako na skalkach, ked si chces nieco dokazovat, necvakaj ho. Ze tento tvoj podivny pristup "lezenie ako dobrodruzstvo za podmienky absencie spolahliveho istenia" este siris na dalsich, to je smutne. Som mal stastie ze si nemal taky skazonosny vplyv aj na mna, kym som sa lezecky formoval :)

A dalej: "(...) Nebojíš se, že bys musel vymýšlet štandy, nemáš obavy, že Ti to bude dlouho trvat, nemusíš si lámat hlavu s umístěním štandů. Při lezení nemusíš řešit, jestli délku zkrátíš, nebo prodloužíš, ony ty štandy Ti to přesně určí. Na štandu nemusíš promýšlet možné varianty pádu a jejich zachcení. Když lezeš, snižuje se díky vyborhákovaným štandům nutnost orientace ve stěně - prostě pořád lezeš, až dolezeš ke štandu, cvakneš se a dobereš spolulezce."
Toto si nemohol mysliet vazne. Ono totiz zdaleka nie je iste, ci tie standy ponachadzas (prave v kuttovych platniach som bol svedkom velkych problemov s hladanim standu a nasledneho osudoveho zdrzania, ale to je iny pribeh) A dalej, aj ked na nastupe drzis v ruke topo cesty, orientovat sa podla neho v stene nie je ani nahodou take lahke ako sa snazis tvrdit, topo alebo aj slovny opis casto dokaze pomylit viac ako keby si tam bol len s holymi rukami a vlastnym rozumom. Cize ziadna "jistota borhaku" - to len v pripade, ze ta tadial uz niekto prevliekol a cestu poznas zminula.
M.09:14:32 11.09.2008
odpovědět 
                Re: pěkné cesty v Tarách
1) Vlastní jištění může být spolehlivé stejně jako borháky. Jenom chce více času, zkušeností a fantazie. 2) Pokud nechceš podstupovat riziko, jdi na umělou stěnu.
Kuba Turek09:48:50 11.09.2008
odpovědět 
                 Re: pěkné cesty v Tarách
1) sam si teraz odporujes. Potom totiz je rozdiel len v tom case.
2) riziko podstupujes ci tam borhaky su alebo nie su. Ja do hor nechodim liezt pre to riziko, ty mozno ano... Asi sa nepochopime, lebo sa z krasy hor a z lezenia tesim pre nieco uplne ine ako ty. Umelina ma nezaujala.
M.10:11:26 11.09.2008
odpovědět 
                  Re: pěkné cesty v Tarách
1) Obrovský rozdíl je v tom, jak musíš při lezení myslet. 2) Psychická a fyzická rovnováha je základem našeho sportu.
Kuba Turek10:40:47 11.09.2008
odpovědět 
                   Re: pěkné cesty v Tarách
To mas samo pravdu, ale imho lepene standy to rovnovahu tolik neporusuji. Furt pak lezes celou delku po skobach a vlastnim a mas dost moznosti se vybat. Akorat ti nehrozi zriceni ze steny. Chapu ovsem obavu, ze to bude pokracovat, prida se borhacek do tezkych mist, sem tam do delky a mame tu severni vapencovy scheissgenusskleterai. Nicmene v Tatrach mas zatim nekolik malo vystandovanych oproti stovkach ponechanych...
Petricek10:58:37 11.09.2008
odpovědět 
                    Re: pěkné cesty v Tarách
Navyse borhak sa dava tam, kde je prihodne miesto na stand, ale nie su tam dobre moznosti cosi poriadne zalozit. Najdem ti v tatrach viacero pasazi, kde 30 m nedas nic, mozes mat vklinence frendy skoby.
A zrazu to uz je o mysleni, nie atmoske? :D
M.11:10:57 11.09.2008
odpovědět 
                     Re: pěkné cesty v Tarách
No dobře. V plotnách to ještě chápu, i když nesouhlasím, ale copak na Weberovce (komín odspoda až nahoru) nejsou všechny štandy na místech, kde se dá něco dobrého založit? Copak na Hokejce (spárokomín proložený kouty) nebyly štandy jistitelné vklíněnci a friendy? Copak na Štáflovce (položený terén) nejde hodit pár smyček?
Kuba Turek14:06:49 11.09.2008
odpovědět 
                      Re: pěkné cesty v Tarách
Hokejka je zrovna iny pripad...nevyborkakoval ju V.T. ale P.J. a hlavnym ucelom nebol plezir ale moznost bezpecne sa dostat zo steny ked je nemecky rebrik lavinozny.
solo14:31:06 11.09.2008
odpovědět 
                       Re: pěkné cesty v Tarách
Asi myslíš Weberovku...
Kuba Turek14:44:33 11.09.2008
odpovědět 
                        Re: pěkné cesty v Tarách
jasne, sorry
solo12:51:53 12.09.2008
odpovědět 
                      Re: pěkné cesty v Tarách
Borhaky su aj kvoli tomu ze v tych cestach je dost premavka a ked jedna dvojka caka na druhu aby zrusila stand a ona si tam mohla urobit svoj, tak je vhodne urobit tam borhaky co usetri vsetkym cas. A dalej, v tatrach aj prsi obcas, a ked utekas zo steny si za tie standy moc vdacny. No a ked sa prihodi uraz, tiez v takych vypatych situaciach si moc rad ze nemusis robit svoj stand ked si az tak nenavyberas kadial zraneneho spustis, a nemusis trpnut, ci ti vyjde material na vsetky zlanaky.
Opakujem, ked ti to nejak vadi, borhaky necvakaj, potom si mozes do dennicka napisat ze si to dal ako prvodobyvatel :D
M.08:32:21 12.09.2008
odpovědět 
                       Re: pěkné cesty v Tarách
Výše jsem psal o fyzické a psychické složce lezení. Takže s Tebou nemohu souhlasit. (Podobně se vyjadřuje i několik dalších diskutérů.) Pokud předem počítáš s jednoduchým sestupem pomocí borháků, ať už z jakýchkoliv důvodů, je cesta znehodnocená. Prostě je lehčí.
Kuba Turek09:31:35 12.09.2008
odpovědět 
                        Re: pěkné cesty v Tarách
No ved aj na tom zostupe ich mozes obist... :)))
M.10:04:55 12.09.2008
odpovědět 
                     Re: pěkné cesty v Tarách
Najdem ti v tatrach borhakove standy len kusok od dokonalych prirodzenych moznosti. Nie som proti BH na standoch ked davaju zmysel, ale zdaleka nie vsetky take su.
solo14:35:53 11.09.2008
odpovědět 
                      Re: pěkné cesty v Tarách
vid hore (ano napr. J rebro Volia veza, ale to je cesta pre zaciatocnikov, casto tam byva jedna dvojka za druhou, a ked sa ucia fakt by nemali padnut dole cela dvojka uviazana na lane ked sa stand obcas nepodari :))
M.08:35:15 12.09.2008
odpovědět 
                     Re: pěkné cesty v Tarách
No borhak se dava leckam. Treba v trojce na Kozi kopku (takova klasicka odpoledni prochazka) jsou navrtane primo do masivnich hodin.
Dag09:27:06 12.09.2008
odpovědět 
                      Re: pěkné cesty v Tarách
tam chodi horoskola a doplnili to tam zrejme oni - nad brncou dali viacero borhakov na miesta kam chodia s frekventantami. Keby tam ten borhak ako nebol, tak ta 2dlzkova trojka by mala pre teba inu hodnotu - by to bola tzv. vyzva? :))
M.10:06:44 12.09.2008
odpovědět 
                       Re: pěkné cesty v Tarách
Ano, cesta bez borháku měla vyšší hodnotu. I když je to "jenom" trojka. Jako nováček jsem ji v zimě lezl a potom jsem si ji vychutnal o mnoho let později i v létě.
Kuba Turek10:23:01 12.09.2008
odpovědět 
                       Re: pěkné cesty v Tarách
To byla odpoved na to, ze jsou jen v mistech, kde se jinak neda. Coz tohle je takovy hodne vyrazny pripad.
No, jednou byla tahle cesta v ledove glazure a my to lezli bez macek a vyzva to docela byla. :-)
Dag10:23:02 12.09.2008
odpovědět 
                        Re: pěkné cesty v Tarách
tak treba trochu aj rozlisovat co je cvicny teren, a co moze na pociatku 21. storocia v ramci lezenia v horach predstavovat dobrodruzstvo, vyzvu, state-of-the-art... Mam obavy ze za tym ale treba pocestovat trochu inde ako do tatier a do inych obtiaznosti ako III-V. Vsetko pod VIII pod 5000 mnm totiz tazko s trochou sudnosti povazovat za nieco co si dnes moze narokovat na Piolet dOr, a my normalni smrtelnici sme (povacsinou teda, vidim ze su aj vynimky) vdacni ked tie borhaky najdeme a mame sa na co spolahnut, lebo to lezenie v tatrach zdaleka nie je len o robeni standu a teda aj keby na kazdu dlzku bolo dalsich 5 erarnych postupovych isteni nic proti mat nebudem - ked budes z kopca dolu prv nez bez borhakov, mozes ist do dalsej cesty a preliezt ju v case co si usetril. Ak ta to tak nebavi, necvakaj to co ti vadi, ja to cvakam a bavi ma to aj tak.
M.11:26:52 12.09.2008
odpovědět 
                         Re: pěkné cesty v Tarách
necvakat... viz v jine odpovedi. Ta cesta je jina. slackline se zabradlim je taky jiny, i kdyz se ho nechytnes. :-))))
Dag11:43:47 12.09.2008
odpovědět 
                         Re: pěkné cesty v Tarách
Tohle není debata o Zlatém cepínu, ale o normálních cestách pro normální lidi. Dobrodružství každý prožívá jinak a jinde. Ty třeba bivakuješ na Batizáku, já si lezu pětky po vlastním jištění a Dag bruslí v namrzlé trojce. Každému nechej jeho volbu. Tu volbu bych nechal i bez borhákových štandů minimálně tam, kde nikdy nebyly.
Kuba Turek12:11:57 12.09.2008
odpovědět 
                          Re: pěkné cesty v Tarách
Ked tam borhak je, tak mas volbu, ci ho cvaknes alebo nie. Ked tam brohak nie je, tak volbu nemas. Ak ho tam potrebujes, tak tam tym padom nemozes ist.
M.12:58:07 12.09.2008
odpovědět 
                           Re: pěkné cesty v Tarách
Myslel jsem, že taková stupidita byla již vyřešená v mnoha předchozích diskusích tady na Lezci. Takže jen krátce: charakter cesty se zcela mění, když máš možnost cvaknout BH. I kdybys ho necvakal, tak je všechno jinak.
Kuba Turek13:17:10 12.09.2008
odpovědět 
                            Re: pěkné cesty v Tarách
Mas pravdu, nejaka stupidita sa tu skutocne vyskytuje. Len dufam, ze teda aj na skalkach lezies po vlastnom isteni.
M.13:31:39 12.09.2008
odpovědět 
                             Re: pěkné cesty v Tarách
Ano, i na skalkach po vlastnim. Prijde ti to divny, no tak jo, tak se tim netrap. :-)
bv14:02:44 12.09.2008
odpovědět 
                             Re: pěkné cesty v Tarách
Ano, na mnoha skalkách lezu po vlastním jištění. A dost mi vadí, že v některých oblastech je vedle jasných spár s možností výborného zajištění natlučený BH nebo nýt.
Kuba Turek14:08:09 12.09.2008
odpovědět 
      Re: pěkné cesty v Tarách
Horacku, niektore cesty sice sa skutocne pysia borhakovymi standami, ale druha vec je taky stand najst. Ak najdes kazdy, si dobry. My co nie sme taki dobri si so sebou nosime vsetko co treba aby som ten stand urobil aj sam.
M.12:58:42 10.09.2008
odpovědět 
       Re: pěkné cesty v Tarách
No, hoši, nechtěl bych vyvolávat nějakou při, ale nedá mi to neeagovat. Je to blbost, co jste napsali, ikdyž vy zase se mnou nebudete souhlasit, tož vám to vysvětlím: souhlas, v zimě může být problém najít štand pod sněhem. Ale tady se bavíme o létě! A ty cesty jsou podle mýho názoru docela logický, pokud se uhneš ze směru, tak to poměrně brzo zjistíš! A jestli zabloudíš tak to nesouvisíí s tím, jestli jsou borháky na štandech - holt zaštanduje na vlastním , nebo se vrátíš, nebo budeš volat o pomoc, co já vím... Přeci nikdo neříkal, že si nemá brát nic na jištění!! A pro Kubu - pěkný asej, ale taky s prominutím blbost. Nesouhlasím s tím, že ten projekt odjištění je nějak kontroverzní. Proč ? sám výše doporučuješ cesty, kde jak píšeš, je plno skob - to mi teda není jasný, v čem je vyskobovaní cesty šetrnější, než odjištění borhákama? Krom toho,myslím, že mnohem dřív zmizí celý český písky, odlesní se (zbývající) tatranský svahy, než se nějak projeví poškození tatranských cest horolezeckou činností :) A že občas někde odletí lokr, to se mi nezdá relevantní, stejně by spadl...
Horáček17:32:15 10.09.2008
odpovědět 
        Re: pěkné cesty v Tarách
Respektujem tvoj nazor, ale prosim ta, aj si niekedy liezol v tatrach, alebo v horach? To totiz nie je vyborhakovana cesta na skalke, kde mas o 2 metre dalsi pas borhakov. Teren je taky ze casto dovoluje postup roznou liniou a ten stand kludne o 3 metre minies a ani ho nebudes mat moznost vidiet. Niekedy si par metrov od borhaku a proste ho prehliadnes. Niekde ho minut nemozes, inde bez problemov.
A rozdiel skoba-borhak, tak to je snad jasne, na druhej strane zas do skoby nevidis a tak mozes len hadat kolko udrzi, tak by som sa na tie erarne skoby zas tak neodvolaval.
M.08:07:01 11.09.2008
odpovědět 
         Re: pěkné cesty v Tarách
Milý M. - vyjadřuješ se kultivovaně, tak Ti odpovím (s Turkem ať se už za mě hádají jiní, zklamal mě. nebo spíš nezklamal :) A´t si pro mě za mě štanduje na vyrezlé skobce a borháky nechá být, aspoň tam dýl vydrží) . S tím cos napsal výše souhlasím, akorát si myslím, že jsem psal v podstatě to samý jinými slovy. Ale to je jedno. S pozdravem "kdo je připraven, není překvapen" Horáček.-
Horáček15:52:14 11.09.2008
odpovědět 
         Re: pěkné cesty v Tarách
to co nějaký hovado předvedlo na hřebenu na ošarpance v nástupovém komínu, to je k zblití. Je to za tři a krom štandů tam ten vůl vyvrtal i postupové... to určitě není správná cesta. Naprosto souhlasím s Kubou, že cesty jako Weberovka či hokejka ztratily kvalitu hotovými štandy. To, že je to bezbečné je jedna věc, ale jak říkal Kuba, lidi lezou od štandu ke štandu, nezajímají se o počasí, kdykoliv přeci slaní... Prostě není to ono, ale občas je to fajn no.
blb15:56:51 11.09.2008
odpovědět 
        Re: pěkné cesty v Tarách
Nojo, kdyz v ceste co znam narazim ma borhaky, jsem otravenej. Pokud zrovna neleje a nechci utect, to je pak mam rad. :-)
Ale trochu je mi lito, ze dneska uz malokdo zazije ten pocit, co jsem miloval. Lezes do neznama, nevis co bude, jen ze nekudy tudy nekdo uz lezl. Nevis jestli dolezes nekam, kde pujde udelat stand a nebo dojde na "opatne popolez". Bylo to vzrusujici, nekdy i trojka byla zazitek.
Dneska frci jine zazitky. No a co. V posledni dobe jsem lezl mimo cesty a vzruseni si take nasel. :-)
Dag18:58:26 11.09.2008
odpovědět 
         Re: pěkné cesty v Tarách
chyba je len tam, ze to "vzruseni" asi hladas v notoricky znamych cestach. Chod nieco co sa nechodi bezne a zazijes presne co hladas. Takych ciest je v tatrach este milion, kde borhak nehrozi a ani dlho hrozit nebude.
M.08:39:12 12.09.2008
odpovědět 
          Re: pěkné cesty v Tarách
protože už jsem na těch horách taky něco polozil, musím se k této super debatě taky vyjádřit! tak postupně: to co psal kuba turek o zcela rozdílným postupu,taktice a myšlení v cestách s bh-štandy a v cestách bez nich je naprostá pravda, nejde než nesouhlasit, sám bych to nevyjádřil líp (příspěvek z 11.9. 8:43)! Myslím, že kouzlo horskýho lezení částečně spočívá právě v oné nejistotě a v s tím ruku v ruce jdoucím dobrodružství. Další věc ale je, jak vůbec můžeš hodnotit moderní nýtové horské cesty, když pak i přes dobrý odjištění lezeš 3-5 UIAA?! V takové klase jsou ty nýtové žebříky přehnaný, ale sedmičkové, osmičkové nebo i těžší rajbasy v Sev. váp. Alpách by se jinak vůbec nedaly lézt! A dodnes najdeš třeba v okolí Hochkoenigu spoustu klasik, kde potkáš sotva skobku. takže ani rakousko bych ještě úplně neodsuzoval, stačí pohledat cesty... co se týká otázky bh-štandů v tatrách, je jich tam zatím tak málo, že je třeba to hodnotit samostatně cestu od cesty. Např. možnost slanění Weberovkou zachrání v zimně, kdy je žebřík lavinézní, ještě mnoho životů! trojkový komín na ošarpance je skutečně zvěrstvo, na druhou stranu, pro nováčky ideální cesta na ozkoušení, i takových je třeba. a ti, kterým se to nelíbí, mají v tatrách neodjištěných trojkových komínů po kokot! ale třeba bh v cestách na volovce opodstatnění nemají, jsou tam cesty od 5 do 8 UIAA, a ty měli zůstat horským lezcům, kteří na to mají. teď je tam každej hezkej víkend fronta skalkařů, zatímco ostatní štíty zejí prázdnotou... cesty kolem brnčálky se taky hodně přejišťují, hlavně kvůli horoškolám, takže lehké cesty, ok. neodjištěných trojek bude v tatrách vždycky dostatek, každý si může vybrat. ale to že se objevují borháky zbytečně i v těžších cestách košér není. obecně je podle mne bh-štand v tatrách opodstatnitelný jen v otázce bezpečnějšího sestupu, takže štíty, z kterých je sestup problematický, by si asi zasloužily nějakou cestu s bh, jako slaňovací dráhu. pořád tam totiž zbyde ještě i fůra nepřejištěných cest! hore zdar!
švihy09:36:37 12.09.2008
odpovědět 
           Re: pěkné cesty v Tarách
Dovolím si dvě poznámky. Jednou souhlasím, jednou nesouhlasím. 1) Rozdělovat lehčí a těžší cesty ohledně jištění je nesmysl. Před pár lety byla pětková cesta ve Vápencových Alpách brána jako nadprůměrný výkon rekreačního horolezce, dneska je to standard a za pár let to bude rozlézačka. Osmičky dneska leze kdekdo. Takže nýtový žebřík ve dvojce je stejná blbost jako v devítce. Je to stejné jako s maglajzem - někdo má vrchol na trojkách, někdo na desítkách, a přesto se s ním nesmí lézt nikde na česko-saském písku. 2) Slaňovací pista je něco jiného než výstupová trasa. Proti borhákům na místech, kde se slaňuje při sestupu z vrcholu, nemám velké námitky. Myslím, že mají opodstatnějí i na těch trojkách (z hlediska lezeckého, etického i ochrany přírody) - třeba nástup na hřeben Žabího koně a sestup z něho na druhou stranu je vyřešený dobře (sestupují tamtudy všichni ze všech cest). Sestup z Lomničáku ferátou na Jordánku je taky dobrý (sestupuje tudy celá Západní Lomnice a navíc tudy vystupují turisti). Problém už mám ale třeba s Kuttovými plotnami. Kdyby tam nebyly borháky na štandech, sestupovalo by se klasicky přes Batizovské sedlo.
Kuba Turek10:37:51 12.09.2008
odpovědět 
            Re: pěkné cesty v Tarách
ved kto chce tadial zostupuje, hlavne ked sa chces pozriet aj na vrcholy batizaku. Ale uz som tam kvoli tomu aj neplanovane nocoval, a tiez vidavam partie ktore podozrivo skoro schadzaju tadial dole vravoravou schodzou na pokraji sil - cize asi som nebol sam.
M.11:31:15 12.09.2008
odpovědět 
             Re: pěkné cesty v Tarách
mily M., ked chces liezt v horach, musis trochu aj potrenovat chodzu a lezenie, aby si nechodil vravoravou chôdzou. batizak uplne v pohode, ako pokrocilejsi zaciatocnici pred 30 rokmi kuttove platne, vystup na vrchol, zostup do sedla, zjazd po snehu, a este kopec casu na dalsie zabavky
D.13:30:49 12.09.2008
odpovědět 
              Re: pěkné cesty v Tarách
No som mohol cakat ze nejaky geront ma tu zacne poucovat kolko desiatok metrov on zamlada domocil :D
M.13:34:23 12.09.2008
odpovědět 
               Re: pěkné cesty v Tarách
no neviem, neviem, ci by si za tym gerontom vladal ...
D.13:51:21 12.09.2008
odpovědět 
                Re: pěkné cesty v Tarách
Myslim ze bez problemov, ale keby aj nie, o tom to nema byt. Horolezectvo nie je nahanacka, aspon pre mna nie.
M.13:55:10 12.09.2008
odpovědět 
         Re: pěkné cesty v Tarách
Ja se notoricky znamym cestam vyhybal vzdycky. Ale pokud chci neco lehkeho a nechci moc daleko z Brncaly a zajdu na Zeruchy, Kozi, tak tam nevyborhakovnych uz neni nijak moc. No, ted mi napadaji tri.
Spis jsem chtel rict, ze trvanim na odjistenych cetach lide o neco prichazi. V Tatrach borhaku moc neni. Ale z meho pohledu pametnika jich pribyva obrovskym fofrem. A tenhle postup je jen jednosmerny. Pouze pribyvaji a ty "volne" tim padem ubyvaji.
Dag09:10:54 12.09.2008
odpovědět 
          Re: pěkné cesty v Tarách
Mozno si ty o nieco prisiel, ale mnozstvo ludi tym moznost v tatrach liezt ziskalo. Dokazom su prave kazdy pekny vikend "zastupy" (no oni to az take zastupy zas nie su) pod voliou vezou. Kto chce ist inde ma kopu moznosti, ako sa tu spomenulo. A kto chce opakujem nemusi tie borhaky cvakat.
M.10:11:54 12.09.2008
odpovědět 
           Re: pěkné cesty v Tarách
OK, maji co chteji. Ale nesouhlasim, ze reseni je necvakat. Ta cesta je proste jina. Mnoho lidi to tak citi a je to pro ne problem, mnoho to tak zase neciti. Muzeme vrsit argumety, ale je to hlavne ten pocit. Jenom pocit. Jenze pro ty pocity lezeme.
Dag10:26:09 12.09.2008
odpovědět 
            Re: pěkné cesty v Tarách
Ja teda pre pocit stiahnuteho zvieraca neleziem. Nastastie mi este funguje normalne.
M.13:41:57 12.09.2008
odpovědět 
           Re: pěkné cesty v Tarách
Proč množství lidí získalo možnost lézt v Tatrách zasazením pár borháků? To dřív nemohli? Někdo jim zakazoval lézt cesty bez BH?
Kuba Turek10:42:12 12.09.2008
odpovědět 
            Re: pěkné cesty v Tarách
Preco sa robis ze to nechapes? Jednoducho sa citia bezpecnejsie, nepovazuju sa za az takych extra lezcov a teda vitaju ze niekto cestu odistil (teda to je silne slovo - len porobil standy) Dokaz ze to tak funguje je prave ta volia veza.
M.13:00:38 12.09.2008
odpovědět 
             Re: pěkné cesty v Tarách
Aha, takže jim to nikdo nezakázal. Jednoduše jsou trochu líní, trochu bázliví, trochu horolezecky nedovzdělaní. Díky nim tedy přicházejí všichni ostatní o své zážitky. Z hlediska lezecké historie i budoucnosti jsou také trochu směšní. Navrhuji, aby vylezli pár lehčích cest, zakládali jištění a pak se vrhli do těžších. Je to jednoduché, ale chce to chtít.
Kuba Turek13:23:19 12.09.2008
odpovědět 
              Re: pěkné cesty v Tarách
Vsichni ostatni? Skor bude ten pomer naopak, skor mozno len ty to tak vidis, a ta vacsina s borhakmi take eticko-dusevne problemy nema. Skor to totiz bude tak, ze my na Slovensku mame v spravach kazdu chvilu nejaku zachrannu akciu HZS niekedy len so zranenymi, niekedy s obetami na zivotoch, a mame tak nejak prirodzeny respekt pred horami. Vy spoza zapadnej hranice ste naopak u nas povestni tym ze vam take cosi v mnohych pripadoch chyba. V Praze si mozno hrdina ked vylezies nieco za IV a nie je to odistene, a nula, ked tam boli borhaky, u nas to nastastie tak nefunguje.
M.13:40:14 12.09.2008
odpovědět 
               Re: pěkné cesty v Tarách
Mily M.,
co uz s tebou? Akakolvek odpoved je zbytocna. Zda sa, ze v tejto diskusii si povestny tym, ze si ako ten (*****)z toho vtipu o Vodrazkovi a Kocisovi.
D.13:49:12 12.09.2008
odpovědět 
                Re: pěkné cesty v Tarách
Dosli argumenty, tak musis pokracovat vyrazmi ktore treba vyhviezdickovat? Neviem ale preco, ved na teba som nereagoval.
PS ten vtip nepoznam a ani ma to netrapi.
M.13:57:44 12.09.2008
odpovědět 
                 Re: pěkné cesty v Tarách
argumenty boli, su a budu ......

keepwild! clean climbing! klettern ohne spuren!
stop heliskiing! stop off road!
p.s.
***** neznamena nic neslusne, kto si ako prelozi, tak ma :)
D.14:31:42 12.09.2008
odpovědět 
                  Re: pěkné cesty v Tarách
to si nasiel v nejakom hudy katalogu? :D
M.10:25:46 16.09.2008
odpovědět 
               Re: pěkné cesty v Tarách
Co to meleš? Co sem taháš výkonnost? Co si bereš do úst Prahu? Co to má společného s Tatarkovými borháky na trojkách až sedmičkách?
Kuba Turek14:16:14 12.09.2008
odpovědět 
                Re: pěkné cesty v Tarách
vse se vsim souvisi ako sa niekedy hovori.
M.10:27:35 16.09.2008
odpovědět 
              Re: pěkné cesty v Tarách
výstižně napsané!
švihy14:12:46 12.09.2008
odpovědět 
           Re: pěkné cesty v Tarách
Ona logicky vlastne ani ferata nevadi, tu oferatovanou cestu lze lezt take tak, ze necvkam ty draty, lze ji lezt se zakladanim vlastniho. I jako free solo. Ale proste to nejak neni ono.
Navic je tam vic lidi, je to uklouzanejsi.
Od te hole skaly k ferate jsou ty mezistupne (borhaky na standech, borhaky postupove...). Ktere umozni vic lidem tam jit. A nektere lidi to zase vyzene.
Ale necvakat jde opravdu i klasickou feratu. :-)
Dag10:51:48 12.09.2008
odpovědět 
            Re: pěkné cesty v Tarách
...oder wie ernst ist eine Route?

Im Zusammenhang mit der Sanierungs-Diskussion haben sich die Südtiroler Bergführer aufgemacht, einen Schlüssel zur Bewertung der Ernsthaftigkeit alpiner Routen in den Dolomiten zu finden. Ihre grundsätzlichen Überlegungen hierzu sowie die daraus entstandene E-Skala wird auf den nachfolgenden Seiten dokumentiert. Am Beispiel unseres "Kletterführers Dolomiten" (Bergverlag Rother, 1998) wurde eine ganze Reihe von Routen von den Südtirolern mit einer E-Bewertung versehen. Diese nützliche Vorschlagsliste ist als Skizze beigefügt.
D,12:57:35 12.09.2008
odpovědět 
            Re: pěkné cesty v Tarách
su to cesty pre uctievateľov kvalitných, osadených nitov, pre ktorých je dieškovsko-kollerovsko-sekajovská rovnováha medzi fyzickým a psychickým výkonom prázdnym rečníckym obratom.
o tom hovoria aj tie nemecke texty

berg heil!
D.13:00:47 12.09.2008
odpovědět 
             Re: pěkné cesty v Tarách
Je to tak. Jsou to cesty pro ne.
A nejsou to cesty pro ty, pro ktery to neni je recnicky obrat. Nesouhlasim jen s tim, ze cesta muze mit charakter nejitene cesty, zaroven jistene, treba i ferraty, ze jen zalezi na tom, co si vsechno cvaknu, jakej si predvolim lavel.
Dag13:41:24 12.09.2008
odpovědět 
         Re: pěkné cesty v Tarách
Der Verband der Südtiroler Berg- und Skiführer spricht sich – im Gegensatz zum internationalen Trend – gegen weitere Sanierungen klassischer Routen aus. Der Alpenverein Südtirol unterstützt diese Haltung der Bergführer.
Mit dieser Überzeugung stoßen sie – neben Unterstützung und Rückhalt – auch auf viel Ablehnung und Skepsis. Um zum gegenseitigen Verständnis beizutragen und über den aktuellen Stand der Dinge zu informieren, möchten wir hier – im Sinne einer konstruktiven Wertediskussion – den Südtiroler Bergführern die Möglichkeit geben, die Überlegungen und Denkanstöße, welche ihrer Entscheidung vorhergegangen sind, näher zu erläutern.
Den nachfolgenden Text der Südtiroler Bergführer-Gespräche zu diesem Thema möchten wir deshalb ungekürzt wiedergeben.
D.12:52:36 12.09.2008
odpovědět 
          Re: pěkné cesty v Tarách

Einführung der E(rnsthaftigkeits)-Bewertung von alpinen Kletterrouten

Der "Weg durch den Fisch"(IX-) an der Marmolada Südwand ist schon längst nicht mehr das Maß aller Dinge, möchte man meinen, wenn man sämtliche Neuauflagen bzw. Neuerscheinungen von Kletterführern durchblättert. Daß dem nicht so ist, bemerkt man erst dann, wenn man einige Meter oberhalb der letzten Sicherung steht und sich wie gelähmt weder vor, noch zurück wagt. Schließlich kann man es doch viel billiger haben. Ausgerüstet mit 10 Expresschlingen, am späten Vormittag und mit brummendem Schädel gemütlich zum Einstieg der "Skotonata Galactica"(IX+) an der Scotoni Südwestwand wandern, um dort dann eine vermeintlich schwierigere Route hochzuturnen. Falls man den folgenden Griff nicht finden oder was öfter vorkommt nicht halten kann, so bleibt immer noch ein blitzender Bohrhaken, an welchem man sich halten, sichern und hochziehen kann. Die Durchsteigung dieser Route ist nie gefährdet, der Erfolg garantiert. Niemals stellen diese beiden Kletterrouten an den Kletterer dieselben Anforderungen.

Die gängige Schwierigkeitsbewertung nach der UIAA-Skala berücksichtigt nur die klettertechnisch schwierigste Stelle, nicht aber die psychische Anforderung an den Kletterer, welche jedoch eine wesentliche Rolle spielt. Diese Tatsache verfälscht in fataler Weise den wahren Wert einer Kletterroute.

Dadurch verlieren großartige Routen, welche in herkömmlicher Weise, mit geringsten Einsatz von technischen Mitteln und höchsten Einsatz an Kletterkönnen und Eigenverantwortung eröffnet werden, bei denen auch ein kalkulierbares Risiko akzeptiert wird, gewaltig an Wert. Um dies zu ändern, schlagen die Südtiroler Bergführer die Einführung einer E(rnsthaftigkeits)-Bewertung vor, welche die alpinen Kletterrouten ins "rechte" Licht rückt und den moralischen Anspruch der Routen kennzeichnet.
D.12:56:17 12.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
Ja v horach lezu celkem casto...ale prítelka se dost bojí, tak jí to nechci znechutit.A nevim co je na vyborhakovanejch standech tristniho...to je spis pripominka tomu kdo to prejistoval.
Leosak10:35:07 11.09.2008
odpovědět 
 Re: pěkné cesty v Tarách
cokoli z jihu na širokou (jeden nebo druhej motyka, hudský-mašek), ostrý štít, cokoli z jihu na černej štít (kromě komínů), cokoli z jihu na volovku. sice si o slunečném víkendu krapet vystojíš frontu, ale skoro všechno ostatní v tatrách (samozřejmě kromě ošarpanců, západní lomnice a jižního kežmaráku) jsou víceméně lámavé hnusoby.
Lukas B.08:39:34 10.09.2008
odpovědět 
  Re: pěkné cesty v Tarách
zkus to kolem popradskýho plesa, dejte si štáflovku na voliu vežu (5-, 180m, borháky na štandech), potom plška na ošarpance (6-, 120m, bh na štandech). jo a stanislawski s variantou puškáše na voliu vežu (5, 200m, bh na štandech). Myslím, že když holka nikdy v horách nelezla, nebude to takovej šok jak třeba weberovka. Jde o cesty v prosluněných jižních stěnách v super skále, na začátek ideál! druhou možností je brnčálka: na Vých. Žeruchu Kniha (5, 150m, bh na št.), Fehér-Lehotský na Kozí (5, 200m, bh na št.), Puškáš na Černý štít (5+, 200m, bh na št.). Ale myslím, že to Popradský bude vhodnější, ty cesty tam jsou i hezčí. hodně zdaru!
švihy09:38:29 10.09.2008
odpovědět 
 Re: pěkné cesty v Tarách
Zdarec, nenech se rozhodit místy zbytečnými komentáři jdoucími na samé jádro lezcova etického principu. Já tady podobně jako ty žádal info o pěknějch cestách v tatrách letos na začátku léta. Z tipů co přišly jsme nakonec vybrali Štáflovku na Volovku (moc pěkné, lehké) a Puškáše na Ošarpance (RP 7, klíč se dá v klidu háknout, ale taková oddychovka jako Štáflovka to není). Jinak slečnu by ale na rozlez mohl bavit J pilíř na Volovku (III - to je lezeckoturisticky a krajinově vděčné). Druhá věc je ta, že když ji vezmeš na Popradský, odkud se na výše zmíněné cíle chodí, tak tě asi bude proklínat za nástupy a večerní nekonečný sestupy z5 na chatu..
janek13:40:18 10.09.2008
odpovědět 
  Re: pěkné cesty v Tarách
z popradskeho je to pod voliu vezu "nekonecny"? To je v tastrach este jeden z tych kratsich pohodovejsich nastupov...
M.14:17:11 10.09.2008
odpovědět 
   Re: pěkné cesty v Tarách
Ahojte, nechce se mi zakládat další vlíkno, ale poradili byste mi, co lézt v Tatrách tak do IV (na skalkách lezem VI na prvním) a na jakou chatu nejlépe jet (mysleno tak, kde je nejvic fajn cest) ? Po víkendu jedeme se spolulezcem poprvé do Tater, tak nechceme divočit, ale zkušeností je dost...díky
Franta Kretz17:27:53 10.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
Tohle je prastaré doporučení ČHS (vymaž mezery) www.ho rydoly.cz /vypsat.php?id=745
Kuba Turek18:20:34 10.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
myslím si, že tobě by mohly padnout žeruchovky nad "brnčálkou" (chata pri zelenom plese).
kuba novák00:33:37 11.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
Ako prvy kontakt s tatrami kazdemu odporucam tieto tri cesty: Zabi kon vychodny hreben III, juzne rebro na Voli vezu III a hreben Osarpancov III. Idealne aj v tomto poradi. Na prve dve je vyhodny nastup z chaty pod Rysmi, na Osarpance zase z hotela pri Popradskom plese, ale odtial sa da dostat aj k tym prvym dvom. Ked povyliezate toto, mate kopu dalsich moznosti.
M.08:10:24 11.09.2008
odpovědět 
     Re: pěkné cesty v Tarách
na tatry.nfo.sk je rubrika tatranska klasika - http://www.tatry.nfo.sk/klasika/
myslim, ze tam si vyberies.
Filip08:47:44 11.09.2008
odpovědět 
   Re: pěkné cesty v Tarách
joooo prostě dlouhý, nekonečný, namáhavý, s pocením, fůj:)
 janek14:12:43 11.09.2008
odpovědět 
 Re: pěkné cesty v Tarách
diky vsem co dali uzitecny tip:)
leosak10:52:17 11.09.2008
odpovědět 
  Re: pěkné cesty v Tarách
i my ti děkujem za vyvolání této diskuze - že jsme se mohli tak pěkně pohádat. Pozdravuj v tatrách a až dojedeš, zase něco napiš :)
Horáček15:38:52 11.09.2008
odpovědět 
   Re: pěkné cesty v Tarách
Chlapi promiňte, já nechal minulý týden na Volovce friend. Kdo chce ať ho necvaká, už se to nestane
Hex16:52:08 11.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
Kde presne? (Abych vedel, co nelezt, samozrejme...)
Petricek17:30:31 11.09.2008
odpovědět 
   Re: pěkné cesty v Tarách
Len tam nezmrzni, na tento vikend hlasia v tatroch snezenie.
M.13:59:21 12.09.2008
odpovědět 
    Re: pěkné cesty v Tarách
oprava - pardon omyl, nie cez vikend, az v priebehu buduceho tyzdna.
M.14:02:42 12.09.2008
odpovědět 

Reklama:
 Foto dne:

Padani dnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (174575)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Groupé Tot 6A Fontainebleau
Idéalement 6A Fontainebleau
Agile Talon 6A Fontainebleau
Les Sabots Neufs 6A+ Fontainebleau
Alter Weg II Bielatal
Nově komentované:
Diplodokus 5B Viklany
Rafinovaný Cukrík 6B Viklany
Strýko Vojto 9- Porúbka
Kulantní Řešení Xa Drábské Světničky
Kulantní Řešení Xa Drábské Světničky

 Nově v diskusi:
Re: Požádejte o naléhavou půjčku ještě dnes. | Požádejte o naléhavou půjčku ještě dnes. | Re: NABÍZÍM VŠECHNY TYPY PŮJČEK | Re: Lezení v lokalitě Prosečnice-Lom Doubí | Re: Lezení v lokalitě Prosečnice-Lom Doubí | Lezení v lokalitě Prosečnice-Lom Doubí | anketu vytvářel hotentot? | Re: Training protokol 7b - 8a | Re: Ztráta klíčů | Re: Ztráta klíčů |

 Nové komentáře:
Re: 500 stran | Re: 500 stran | Re: Obsah? | Re: 500 stran | 500 stran | Re: Obsah? | Re: Obsah? | Re: Obsah? | Re: Obsah? | Obsah? |

 Kde to vře:
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu ČHS (96)
Adam Ondra a Ela Adamovská k přípravě na olympijskou kvalifikaci (43)
Boulder Na pláni (31)
Lezení na 2 významých stěnách v Srbsku u Berouna zřejmě skončí (21)
Foto: Karabinou propíchnutá dlaň ruky lezce při pádu (17)
Valná hromada ČHS 2024 (13)
Vyšel průvodce Adršpach I. (11)
ZykyCup (9)
Nová dětská kniha o světové top lezkyni Janje Garnbret (9)
Film Adama Ondry o Bon Voyage 9a po vlastním jištění (E12) (8)

 Nově v inzerci:
Osprey Variant 37 + 10 | Rokytnice/J. St-Pá | Bor bouldering průvodce | Lezečky OCÚN JETT LU, vel. 38 | Ahoj | Statická a dynamická lana | parťačku na skály | Arcteryx GTX-proshell | Arco, Val di mello-Versante sud | Boty scarpa |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 550 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 560 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 598 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 539 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.