LEZEC  OBCHOD  DISKUSE  INZERCE  ANKETY  ODKAZY  PRŮVODCE  MAPY  FOTKY  VIDEO 

 jméno

 heslo 

 Registrace   |   Trénink dělá mistry.
Hledání cesty

Hledání na Lezci

 Metodika
 Trénink
 Oblasti
 Reportáže
Knihy
Vyšel průvodce Adršpach I.
Nová dětská kniha o světové top lezkyni Janje Garnbret
Pískaři jsou zpět!

Závody
SP Salt Lake City (03.05)
Olympijská kvalifikace Šanghaj (16.05)
ČP obtížnost Praha (18.05)

Žebříček
Cesty:
1.Ondra 13491
2.Šindel 12356
3.Trojan 12271
Bouldry:
1.Stráník 11106
2.Volf 11103
3.Stráník 10775
Hory:
1.Groš 8102
2.Punčochář 6736
3.Černý 6536

Výsledky
EP boulder Klagenfurt (26.04)
ČP obtížnost Brno (20.04)
SP Wujiang (12.04)

Deníčky
5556 lezců
1097721 cest
Nové přelezy:
Geser 7C
Šílený Tan XIa
Vyšší Prin Xa
Lauschgift Xa
Celer Xb
Vodní Svět Xb
Vychytralý Xa
La Bomba Xc
Bezzubý Yu Xa
V Číně Jed XIa

Stěny
Bouldrovka Praha - Lužiny - Praha 5 - Lužiny
321 Boulder Club - Brno
Boulder bar Točna - Jihlava

Prodejny
SAMBAR sport Kladno - Kladno - Kročehlavy
HUDYsport - Zlín
Mapis - mapové informační středisko - Praha 5

Kontakt
REDAKCE:
standalezec.cz
ŠÉFREDAKTOR:
jirkaslezec.cz
INZERCE:
standalezec.cz
IT:
hoplezec.cz

Diskuse

Vložení přispěvku 
 hardware04.06.2008
ake mate skusenosti so znackou Rockempire?
 Re: hardware04.06.2008
Jaké máš zkušenosti se singing rock? Firmy jsou dost podobné. Její vývoj vždycky směřoval cestou zle
  Re: hardware04.06.2008
jsou prakticky stejne se sedaky fy Singing rock. az neuveritelne podobne..
   Re: hardware04.06.2008
no hlavně bych tipnul že většinu věcí si rockempire nikde nevyrábí, ale nechává si to Hudy dělat na
    Re: hardware04.06.2008
popravde jednou jsem videl v Hudaci bundu na chlup stejna jako od fy Schwarzkopf (nyni HighPoint) je
     Re: hardware05.06.2008
Rock Empire je obchodna znacka patriaca Hudy Sportu, v ekonomii sa tomu hovori private brand - rovna
      Re: hardware05.06.2008
vyborne to som chcel vediet pretoze potrebujem na vikend hlavne nejake fiendy a na okoli nic ine nez
       Re: hardware06.06.2008
Friendy a vklinence pro RE dela KOUBA, je to proste kouba, jen s "vyrazenym" re misto koub

 Lano04.06.2008
Mám jeden (asi stupidní) dotaz. Když je u lana dvojitého nebo polovičního lana uvedena délka, tak je to délka každého pramene, nebo obou pramenů dohromady? Díky moc
 Re: Lano04.06.2008
kazdej zvlast
 Re: Lano04.06.2008
Poloviční neznamená balené napůl, ale že k sobě potřebuje ještě stejného kamaráda, druhé dvojče :)
  Re: Lano04.06.2008
To mi bylo jasné, že název není odvozený ze způsobu balení...
   Re: Lano04.06.2008
Promin nechal jsem se unést. Samozřejmě délka lana uvedená na obalu je plná délka lana. Nikoliv jen
    Re: Lano05.06.2008
Je to délka 1/4 jedné z těch dvou polovin polovičního či dvojitého lana :-8
     Re: Lano05.06.2008
Ty woe, to aby sis vzal do krámu až to pudeš kupovat kalkulačku a sešit na rovnice.

 takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
Takto by to melo vypadat v Moravskem krase pod kazdou cestou: http://www.a6.cz/msfoto/gallery/main.php

Jo a v novem pruvodci ocislovat jednotlive cesty hvezdickami (podle toho, jak jsou hodnoceny), uvest ke kazde ceste kratkou legendu (tedy
 Re: takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
Sorry, slo mi o foto dne (dnes) a ne o to, kam Vas odkaz hodi.
  Re: takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
Jistě, čas od času se vyskytnou podobní ú...,ještě by bylo vhodné vytečkovat třeba červeně chyty a m
   Re: takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
Ten prispevek chapu jako zaslouzene ironicky. Za vecne debaty, zda se v te ci one ceste smi nebo nes
    Re: ne v Krase, ale jinak!!!04.06.2008
no buďte rádi, že zůstalo pouze u mg teček, nebo občas bílých čar, u nás na severu jsem se někde set
     Re: ne v Krase, ale jinak!!!04.06.2008
No u nás jsou ty čárečky v notoricky lezených sedmičkách, osmičkách :-)), tak to vyjde na stejno, pr
    Re: ne v Krase, ale jinak!!!04.06.2008
no buďte rádi, že zůstalo pouze u mg teček, nebo občas bílých čar, u nás na severu jsem se někde set
 Re: takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
http://www.a6. cz/msfoto/gallery/ main.php?g2_itemId =35916&g2_enter Album=0

by t
  Re: takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
Za ty řetězy stejně jednou někdo dostane pořádně přes držku...
   Re: takto v Krase a ne jinak!!!04.06.2008
Však by taky zasloužil...

 Nález ve Sloupu04.06.2008
Zdravim, kdo včera ve Sloupu nechal jistou jist... pomů..., nechť se ozve a podaří-li se mu ji popsat tak mu může být navrácena :-) - tel. 605432205

 LS Mantis04.06.2008
ahoj vsichni,
nemate nekdo zkusenost s lezeckami mantis od la sportivy? dik
 Re: LS Mantis04.06.2008
Ahoj, mám je tři měsíce a zatím bohužel néé taková bomba jak jsem čekala. Na umělce byly dobrý, ale
  Re: LS Mantis04.06.2008
to pomalu ani neni la sportiva..pripadaj mi jak cvičky na překližku a nic vic...to si za ty prachy r
   Re: LS Mantis18.06.2008
Nestrašte, teď jsem si je koupil, ještě jsem je nestačil moc prolízt, ale zdají se docela good. Je t
    Re: LS Mantis18.06.2008
no, tak tos mozna udelal chybku...pokud vim a co jsem slysel, jedna se opravdu o nepovedeny model, c
     Re: LS Mantis07.09.2008
Já byl na rajbasu na Helfštýně a lezlo se s nima v pohodě. A na stěně mi taky přijdou fajn. Asi je t
      Re: LS Mantis07.09.2008
model do težších cest to rozhodne neni...to co rikas ty že do rajbaku kde stojis na treni nebo na pr
       Re: LS Mantis10.09.2008
Ja ale nenapsal ze jsem s nima stal na mega vstupech, ale i na malinkejch a kdyz tu nohu zvladnes za

 Co jste lezli naposled?04.06.2008
CO jste lezli naposled zajímavého v Alpách?
(zajímá mě, kam češi jezdí:)
 Re: Co jste lezli naposled?04.06.2008
Lezl někdo i u nás v Lichtensteinsku?

 Wildspitze04.06.2008
Ahoj, prosím vás nevíte někdo, co je pravdy na tom, že na Wildspitze se smí jen s průvodcem? Pokud byste měli ňáké další informace či zkušenosti z této hory, budu rád. děkuju
 Re: Wildspitze04.06.2008
Co je to za nesmysl? takovou blbost mají jen na Slovensku v Tatrách a max. ještě na Kilimanžáru.Jind
  Re: Wildspitze04.06.2008
ok, já si říkal, ale prostě jsem to někde zaslechl...díky
 Re: Wildspitze04.06.2008
To je vážně kravina. Byli jsme tam loni z Ventu. Kousek pod chatou Breslauer Hütte jsou plácky na st
  Re: Wildspitze04.06.2008
Jo jinak po cestě zpět je před Lengefeldem slušná ferata, tak jestli by jsi měl zájem můžu ti poslat
   Re: Wildspitze04.06.2008
tak to bych byl moc rád...můj mail je miranec@seznam.cz, děkuju moc

 Metodika - ATC Guide04.06.2008
Chci jistit ve standu na primo. Dolezajiciho druholezce beru na samoblok. Druholezec doleze. Nabere matros na vyvádění další délky. Chci ho stále jistit na přímo. Jak ale zabezpecit jisteni do prvniho postupovýho bodu? HMS to umi vzit nahoru i dolu, ale c
 Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Ja cvakam prvni postupove primo do standu.
 Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
no udelal bych to tak, ze bych si jistitko dal do standu, a nad nej (treba take do standu cvaknul pr
 Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Karle smola. KYBLIKOM (a pribuznymi zariadeniami) NIE JE MOZNE ISTIT PRVOLEZCA ako to ty nazyvas PRI
  Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Vzpni Capslock a precti neco od Zobana o jisteni a standech. Zjistis, ze to naopak ma mnohe vyhody.
 Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Trosku jsem pohledal. Metodicke stránky mi příliš nepomohly, když mluví jen o výhodách a nevýhodách
  Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
http://www.climbingschool.cz/ var/uploads/files/000000/000044/ jistitka.pdf strana 5 dole, varianta
   Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Nikdy jsem to takto nepoužil, ale nepůjde to dost natvrdo?
   Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Mala poznamka: pokud se prvolezec po par metrech zacne vracet, treba kvuli spatne zvolenemu odlezu,
    Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Mas pravdu, i pri podavani je lepsi tahat lano dolu ,ale mas pak mirny pruves.
   Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
nic v zlom - autor preukazal schopnost to nejako vymysliet so snahou eliminovat nevyhodne vlastnosti
    Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Kdyz jsem se tim ted zabyval, tak jsem dospel k zaveru, ze pouziti kyblu na prime jisteni prvolezce
     Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Ked si to chces zjednodusit tak ked ides doberat druholezca hned si to cvakni ako keby bol prvolezec
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Musim rict, ze se mi nejpohodlneni dobira s jistitkem ve standu a samoblokujici funkce mi to mozna e
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Musim rict, ze se mi nejpohodlneni dobira s jistitkem ve standu a samoblokujici funkce mi to mozna e
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
je to nepohodlnejsie, lepsie sa dobera cez samosvor, takto musis lano tahat zhora nadol akoby cez kl
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
nepohodlnejsie to 100% nie je - mam to mnohokrat vyskusane.
Stojis na stande chrbtom do dolin
     Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
este doplnim - to vedenie lana od sedaku kde je pripnuty kyblik (reverzo je vlastne ten isty princip
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Uz tady o tom mimochodem jedna debata byla, dost dlouha. http://www.lezec.cz/diskuse.php ?key=45727&
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
M. je v tej diskusii marek (pre tvoju info)

M. nie je nahrada za pribalovy letak od v
        Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
A je nějaký vyjádření komise ČHS? Myslím, že i v tom článku byly oba názory, každý tvrdil něco jinéh
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
koukam, ze je tu nabeh na dalsi sahodlouhou dizkuzi o jistitkach. asi hlavne diky rezolutnim prohlas
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
mimo uz vyse zmineho odkazu na Lienerthovi stranky se o tom (hlavne M.) muzes docist i v Horolezecke
        Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Ja nemam nejaku extra potrebu korigovat sposoby istenia ktore pouzivam pri lezeni ci v horach alebo
         Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Toto samozrejmne neni nic neovereno a proti doporucenim od vyrobce. To jsou jen tva slova. Mam dojem
          Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Ze do HA prispel pn Kublak zo Sakalu je vseobecne nama vec, tak prave preto nevidim dovod vyhodit pe
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Hm, prvolezec má postup. jištění, ty vycvakneš tu karábli, a pokud spadne a vytrhne to postupový, ta
    Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
No kyblik se samozrejme padem do standu nezvedne, je tazen vahou spadleho prvolezce dolu. A lano je
     Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
nie som si isty ci si rozumieme - nebavime sa o pripade, ze ti postupove istenia vydrzia. Kriticky m
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
povytrha vsetko aj tu v stande?
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
neviem presne o com tocis ale ked pisem postupove istenia tak postupove istenia vacsinou nie su suca
        Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
ale prve postupove istenie vesiam do standu, tak to je postupove a sucasne aj stand
         Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
stand je stand. Ze lano vedies najprv standom neznamena ze stand je postupove istenie.
Ale je
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Predpokladas spatne. Pokud selzou postupova jisteni a ja jistim primo (tzn. ne pres sebe), prvolezec
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Jeste dodatek, pokud po padu selze uplne vse, tj. vsechna postupova jisteni a navic i stand do ktere
       Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
obrazok je pekny, ale vyskusaj si v praxi kolko to tym sposobom brzdi... Dovolim si hadat ze velmi n
        Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
Uz to zacina byt trochu unavne. Vyzkousene, jak uz jsem psal, to mam. Pad jsem do toho nastesti neme
         Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Mas pravdu, tato tema prestala to byt zabavna a zacala byt dost otravna, tak som najprv vyskusal co
          Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Nevim, uplne jsem nepochopil tvuj popis, cetl jsem ho zbezne, ale nenapsal jsi ktery si delal pripad
           Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Napodoboval som pripad ked prvolezec po pade vytrha vsetky istenia a visi uz v stande (kym ostane as
            Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Stale nechapu kde se ti bere sila pusobici na kyblik tak ze prevazi padajiciho a tahne kybl nahoru.
             Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
ked dam karabinu medzi istiacu ruku a kybik tak to brzdi, ale zas sa to zle ovlada pri samotnom leze
              Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
marek, neboj, zajtra to vecer preberieme v malom rime
               Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
stale mam dojem ze si ma s niekym pleties ale neva
              Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Tak to mas blbe, to samozrejme fungovat nemuze. Lano ma jit v poradi jistici ruka-karabina-kyblik-pr
               Re: Metodika - ATC Guide06.06.2008
Tak som to vyskusal v tom usporiadani ako pises. Uz vo vcerajsom prispevku (8:24) som pisal, ze tak
      Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
povytrha vsetko aj tu v stande?
    Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
No autor to nevymyslel, od toho jsou jini, kteri ho to naucili a myslim ze zkusenosti tech od nichz
 Re: Metodika - ATC Guide04.06.2008
usporadani jisteni pres guida pri odlezu
http://www.climbingschool.cz/ var/uploads/files/000
  Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Za kvalitnu istiaci bod sa da pozazovat borhak, pripadne (dobry) nit. Vo viacdlzkovych cestach ako p
   Re: Metodika - ATC Guide05.06.2008
Tohle mi přijde jako rozumná poznámka.

 Lezení a epilepsie03.06.2008
Kamos ma malou holku a ta by chtela lozit, akorat ze ma epilepsii, zrejme nic vazneho, ale zajimalo by me jestli ma nekdo nejakou zkusenost...
 Re: Lezení a epilepsie03.06.2008
Dobra rada draha..Predstav si co se muze stat kdyz s tebou zachvat sekne na vrsku veze.. staci petit
 Re: Lezení a epilepsie03.06.2008
Je to zakázané. Být ve výškách, pokud má někdo EPI.
Nikdo soudnej neřekne "klidně ať le
  Re: Lezení a epilepsie03.06.2008
jo, srovnani s ridicakem asi dobry. s tim ze v aute muzes potlouct jeste spoustu jinejch lidi, zatim
   Re: Lezení a epilepsie03.06.2008
Tak nějak. Také na kole se nazakazuje s EPI jezdit, i do vody smí (pokud ho máte v péči musí s ním b
 Re: Lezení a epilepsie03.06.2008
Ahoj, par zkusenosti Ti mohu nabidnou z meho pohledu jakozto cloveka s diagnozou Epilepsie, ktery se
  Re: Lezení a epilepsie03.06.2008
Driv to bylo snad deset let. Ten pohled na fatalnost EPI se meni.
Jednu vec bych mel za vube
   Re: Lezení a epilepsie04.06.2008
Ahoj, díky všem za reakce, ona poslední záchvat měla někdy před dvěma lety. Žádnou vrcholovou sporto
    Re: Lezení a epilepsie04.06.2008
Ak ma len lahku formu, lezenie by nemuselo byt problem, ale zrejme by nemala istit a tahat cesty na
     Re: Lezení a epilepsie04.06.2008
Taky bych to tak viděl. A dal bych jí celotělák / prsák, aby v případě záchvatu visela nějak slušně.
   Re: Lezení a epilepsie04.06.2008
JJ mas pravdu....Hodne se to zmenilo po vstupu do EU. Pred tim byl ridicak pro cloveka, ktery uziva

 RADA NAD ZLATO03.06.2008
Rád by som sa zúčastnených lezcov opýtal či sa v TATRÁCH už dajú liezť južnhé steny napr.:Kežmarský štít. Chcem sa tam vybrať a potrebujem vedieť či v stene nie je voda a či sa zostup dá zíst aj bez pomoci mačiek a zimnej výbavy. Za užitočné rady ďakujem
 Re: RADA NAD ZLATO03.06.2008
Monča sa má ako?
  Re: RADA NAD ZLATO03.06.2008
fajne no co ti budem hovorit
 Re: RADA NAD ZLATO04.06.2008
Kezmarak ma juznu stenu ktora sa lezie? (myslis tu nad Cmiterom?)
volovka bola pred 10 dnami
  Re: RADA NAD ZLATO04.06.2008
serva no neviem ci sa velmi viznas v tatrach ale pre istotu tu ti posielam link kde sa hovori o juzn
 Re: RADA NAD ZLATO04.06.2008
Stav ze 3.6.: Jižní stěny ve Velké studené dolině suché a čisté, severky už taky celkem čisté, ve žl
  Re: RADA NAD ZLATO04.06.2008
honzo to som potreboval vediet ze ci treba brat nejake veci do snehu. aspon nemusim tolko nosit na c

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604   605   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736   737   738   739   740   741   742   743   744   745   746   747   748   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796   797   798   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809   810   811   812   813   814   815   816   817   818   819   820   821   822   823   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834   835   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846   847   848   849   850   851   852   853   854   855   856   857   858   859   860   861   862   863   864   865   866   867   868   869   870   871   872   873   874   875   876   877   878   879   880   881   882   883   884   885   886   887   888   889   890   891   892   893   894   895   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906   907   908   909   910   911   912   913   914   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966   967   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978   979   980   981   982   983   984   985   986   987   988   989   990   991   992   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008   1009   1010   1011   1012   1013   1014   1015   1016   1017   1018   1019   1020   1021   1022   1023   1024   1025   1026   1027   1028   1029   1030   1031   1032   1033   1034   1035   1036   1037   1038   1039   1040   1041   1042   1043   1044   1045   1046   1047   1048   1049   1050   1051   1052   1053   1054   1055   1056   1057   1058   1059   1060   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071   1072   1073   1074   1075   1076   1077   1078   1079   1080   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116   1117   1118   1119   1120   1121   1122   1123   1124   1125   1126   1127   1128   1129   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140   1141   1142   1143   1144   1145   1146   1147   1148   1149   1150   1151   1152   1153   1154   1155   1156   1157   1158   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189   1190   1191   1192   1193   1194   1195   1196   1197   1198   1199   1200   1201   1202   1203   1204   1205   1206   1207   1208   1209   1210   1211   1212   1213   1214   1215   1216   1217   1218   1219   1220   1221   1222   1223   1224   1225   1226   1227   1228   1229   1230   1231   1232   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247   1248   1249   1250   1251   1252   1253   1254   1255   1256   1257   1258   1259   1260   1261   1262   1263   1264   1265   1266   1267   1268   1269   1270   1271   1272   1273   1274   1275   1276   1277   1278   1279   1280   1281   1282   1283   1284   1285   1286   1287   1288   1289   1290   1291   1292   1293   1294   1295   1296   1297   1298   1299   1300   1301   1302   1303   1304   1305   1306   1307   1308   1309   1310   1311   1312   1313   1314   1315   1316   1317   1318   1319   1320   1321   1322   1323   1324   1325   1326   1327   1328   1329   1330   1331   1332   1333   1334   1335   1336   1337   1338   1339   1340   1341   1342   1343   1344   1345   1346   1347   1348   1349   1350   1351   1352   1353   1354   1355   1356   1357   1358   1359   1360   1361   1362   1363   1364   1365   1366   1367   1368   1369   1370   1371   1372   1373   1374   1375   1376   1377   1378   1379   1380   1381   1382   1383   1384   1385   1386   1387   1388   1389   1390   1391   1392   1393   1394   1395   1396   1397   1398   1399   1400   1401   1402   1403   1404   1405   1406   1407   1408   1409   1410   1411   1412   1413   1414   1415   1416   1417   1418   1419   1420   1421   1422   1423   1424   1425   1426   1427   1428   1429   1430   1431   1432   1433   1434   1435   1436   1437   1438   1439   1440   1441   1442   1443   1444   1445   1446   1447   1448   1449   1450   1451   1452   1453   1454   1455   1456   1457   1458   1459   1460   1461   1462   1463   1464   1465   1466   1467   1468   1469   1470   1471   1472   1473   1474   1475   1476   1477   1478   1479   1480   1481   1482   1483   1484   1485   1486   1487   1488   1489   1490   1491   1492   1493   1494   1495   1496   1497   1498   1499   1500   1501   1502   1503   1504   1505   1506   1507   1508   1509   1510   1511   1512   1513   1514   1515   1516   1517   1518   1519   1520   1521   1522   1523   1524   1525   1526   1527   1528   1529   1530   1531   1532   1533   1534   1535   1536   1537   1538   1539   1540   1541   1542   1543   1544   1545   1546   1547   1548   1549   1550   1551   1552   1553   1554   1555   1556   1557   1558   1559   1560   1561   1562   1563   1564   1565   1566   1567   1568   1569   1570   1571   1572   1573   1574   1575   1576   1577   1578   1579   1580   1581   1582   1583   1584   1585   1586   1587   1588   1589   1590   1591   1592   1593   1594   1595   1596   1597   1598   1599   1600   1601   1602   1603   1604   1605   1606   1607   1608   1609   1610   1611   1612   1613   1614   1615   1616   1617   1618   1619   1620   1621   1622   1623   1624   1625   1626   1627   1628   1629   1630   1631   1632   1633   1634   1635   1636   1637   1638   1639   1640   1641   1642   1643   1644   1645   1646   1647   1648   1649   1650   1651   1652   1653   1654   1655   1656   1657   1658   1659   1660   1661   1662   1663   1664   1665   1666   1667   1668   1669   1670   1671   1672   1673   1674   1675   1676   1677   1678   1679   1680   1681   1682   1683   1684   1685   1686   1687   1688   1689   1690   1691   1692   1693   1694   1695   1696   1697   1698   1699   1700   1701   1702   1703   1704   1705   1706   1707   1708   1709   1710   1711   1712   1713   1714   1715   1716   1717   1718   1719   1720   1721   1722   1723   1724   1725   1726   1727   1728   1729   1730   1731   1732   1733   1734   1735   1736   1737   1738   1739   1740   1741   1742   1743   1744   1745   1746   1747   1748   1749   1750   1751   1752   1753   1754   1755   1756   1757   1758   1759   1760   1761   1762   1763   1764   1765   1766   1767   1768   1769   1770   1771   1772   1773   1774   1775   1776   1777   1778   1779   1780   1781   1782   1783   1784   1785   1786   1787   1788   1789   1790   1791   1792   1793   1794   1795   1796   1797   1798   1799   1800   1801   1802   1803   1804   1805   1806   1807   1808   1809   1810   1811   1812   1813   1814   1815   1816   1817   1818   1819   1820   1821   1822   1823   1824   1825   1826   1827   1828   1829   1830   1831   1832   1833   1834   1835   1836   1837   1838   1839   1840   1841   1842   1843   1844   1845   1846   1847   1848   1849   1850   1851   1852   1853   1854   1855   1856   1857   1858   1859   1860   1861   1862   1863   1864   1865   1866   1867   1868   1869   1870   1871   1872   1873   1874   1875   1876   1877   1878   1879   1880   1881   1882   1883   1884   1885   1886   1887   1888   1889   1890   1891   1892   1893   1894   1895   1896   1897   1898   1899   1900   1901   1902   1903   1904   1905   1906   1907   1908   1909   1910   1911   1912   1913   1914   1915   1916   1917   1918   1919   1920   1921   1922   1923   1924   1925   1926   1927   1928   1929   1930   1931   1932   1933   1934   1935   1936   1937   1938   1939   1940   1941   1942   1943   1944   1945   1946   1947   1948   1949   1950   1951   1952   1953   1954   1955   1956   1957   1958   1959   1960   1961   1962   1963   1964   1965   1966   1967   1968   1969   1970   1971   1972   1973   1974   1975   1976   1977   1978   1979   1980   1981   1982   1983   1984   1985   1986   1987   1988   1989   1990   1991   1992   1993   1994   1995   1996   1997   1998   1999   2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016   2017   2018   2019   2020   2021   2022   2023   2024   2025   2026   2027   2028   2029   2030   2031   2032   2033   2034   2035   2036   2037   2038   2039   2040   2041   2042   2043   2044   2045   2046   2047   2048   2049   2050   2051   2052   2053   2054   2055   2056   2057   2058   2059   2060   2061   2062   2063   2064   2065   2066   2067   2068   2069   2070   2071   2072   2073   2074   2075   2076   2077   2078   2079   2080   2081   2082   2083   2084   2085   2086   2087   2088   2089   2090   2091   2092   2093   2094   2095   2096   2097   2098   2099   2100   2101   2102   2103   2104   2105   2106   2107   2108   2109   2110   2111   2112   2113   2114   2115   2116   2117   2118   2119   2120   2121   2122   2123   2124   2125   2126   2127   2128   2129   2130   2131   2132   2133   2134   2135   2136   2137   2138   2139   2140   2141   2142   2143   2144   2145   2146   2147   2148   2149   2150   2151   2152   2153   2154   2155   2156   2157   2158   2159   2160   2161   2162   2163   2164   2165   2166   2167   2168   2169   2170   2171   2172   2173   2174   2175   2176   2177   2178   2179   2180   2181   2182   2183   2184   2185   2186   2187   2188   2189   2190   2191   2192   2193   2194   2195   2196   2197   2198   2199   2200   2201   2202   2203   2204   2205   2206   2207   2208   2209   2210   2211   2212   2213   2214   2215   2216   2217   2218   2219   2220   2221   2222   2223   2224   2225   2226   2227   2228   2229   2230   2231   2232   2233   >>>  
 
     
...nové příspěvky
 Metodika - ATC Guide
Chci jistit ve standu na primo. Dolezajiciho druholezce beru na samoblok. Druholezec doleze. Nabere matros na vyvádění další délky. Chci ho stále jistit na přímo. Jak ale zabezpecit jisteni do prvniho postupovýho bodu? HMS to umi vzit nahoru i dolu, ale co kýbl (ATC GUIDE)? Díky za věcné rady. Pozn.:chci jistit na PŘÍMO celou dobu!
Karel00:07:25 04.06.2008
odpovědět 
 Re: Metodika - ATC Guide
Ja cvakam prvni postupove primo do standu.
Majitel ATC00:11:39 04.06.2008
odpovědět 
 Re: Metodika - ATC Guide
no udelal bych to tak, ze bych si jistitko dal do standu, a nad nej (treba take do standu cvaknul první mezijisteni tak, aby mi to kybl nevtahlo do jisteni. no snad je to srozumitelne. jinak bych se podival na
http://sakal.stredozem.cz/metodika/metodika.htm
ondra00:53:57 04.06.2008
odpovědět 
 Re: Metodika - ATC Guide
Karle smola. KYBLIKOM (a pribuznymi zariadeniami) NIE JE MOZNE ISTIT PRVOLEZCA ako to ty nazyvas PRIAMO tzn. istitko mat zapnute v stande - toto ide len s HMS v kombinacii s jednoduchym lanom (alebo s dvojickami - menej vhodne).
Ked ti tu niekto bude odporucat nejaky sposob, je to BLBOST a to nebezpecna.
M.07:56:29 04.06.2008
odpovědět 
  Re: Metodika - ATC Guide
Vzpni Capslock a precti neco od Zobana o jisteni a standech. Zjistis, ze to naopak ma mnohe vyhody.
lada09:41:13 04.06.2008
odpovědět 
 Re: Metodika - ATC Guide
Trosku jsem pohledal. Metodicke stránky mi příliš nepomohly, když mluví jen o výhodách a nevýhodách přímého či nepřímého jištení. Nechci dělat reklamu, ale našel jsem si pěkné instruktážní video přímo do výrobce a doporučuju mrknout. http://en.petzl.com/petzl/SportProduits?Produit=653#
Chci opravdu s toho "chytrého" jistítka dostat maximum, když už ho mám. Metoda UIAA, respektive poloviční lodní uzel je tady mnohem déle a je spolehlivý, ale nové metody jdou stále vpřed. Díky za názory.
Karel09:48:34 04.06.2008
odpovědět 
  Re: Metodika - ATC Guide
http://www.climbingschool.cz/ var/uploads/files/000000/000044/ jistitka.pdf strana 5 dole, varianta A.
09:58:08 04.06.2008
odpovědět 
   Re: Metodika - ATC Guide
Nikdy jsem to takto nepoužil, ale nepůjde to dost natvrdo?
Robert10:23:33 04.06.2008
odpovědět 
   Re: Metodika - ATC Guide
Mala poznamka: pokud se prvolezec po par metrech zacne vracet, treba kvuli spatne zvolenemu odlezu, tak se v usporadani karabina-ATC spatne dobira lano. Podavani je v pohode. Pad jsem do toho nechytal.
Radek J.10:50:15 04.06.2008
odpovědět 
    Re: Metodika - ATC Guide
Mas pravdu, i pri podavani je lepsi tahat lano dolu ,ale mas pak mirny pruves.
11:01:48 04.06.2008
odpovědět 
   Re: Metodika - ATC Guide
nic v zlom - autor preukazal schopnost to nejako vymysliet so snahou eliminovat nevyhodne vlastnosti kyblika a predsa ho nejak cvaknut do standu, ale v reale si predstav co sa stane - karabina v ktorej je kyblik sa s tou susednou po zatazeni nalepia na seba, kyblik sa vychyli a zdvihne a jeho brzdny ucinok bude stale dost obmedzeny... Je to take riesenie "za kazdu cenu" Ja by som to neodporucal, sam nepouzil a teda trvam na tom ze JE TO BLBOST.
Dotazujuci by mozno mal napisat dovod preco chce silou mocou cvakat to atc do standu a mozno najdeme schodne riesenie, ale toto je volovina.
M.10:53:51 04.06.2008
odpovědět 
    Re: Metodika - ATC Guide
Kdyz jsem se tim ted zabyval, tak jsem dospel k zaveru, ze pouziti kyblu na prime jisteni prvolezce ze standu neni uplne vhodne. Chtel jsem jen vedet, jestli kdyz je mozne s metodou polovicniho lodniho uzlu jistit primo ze standu a je mi jedno, jestli po padu bude tah nahoru nebo dolu, tak zda je to mozne i s kyblem. Nejvice me presvedcilo video k reversu3, kde se u dolezeni druholezce prepne ze standu na sedak a jisti se poloprímo (jistitko v sedaku, prvni postupovy bod na standu) padovej faktor se tak snizi diky prodlouzeni aktivni casti lana diky odsazeni od standu. Timto spusobem je asi Guide od BD vyuzit co nejvice. A kdyz proste neni vhodne, nebo mozne se odsadit od standu, tak pak jistit HMS primo ve standu.. zdar.
Karel11:22:26 04.06.2008
odpovědět 
     Re: Metodika - ATC Guide
Ked si to chces zjednodusit tak ked ides doberat druholezca hned si to cvakni ako keby bol prvolezec (ak teda bude pokracovat do dalsej dlzky on) a usetris potom precvakavanie a manipulaciu. Nie je to o nic nepohodlnejsie. Myslel som ze motivacia tvojej otazky je vo velkom vahovom rozdiele spolulezcov alebo tak nieco...
Uvidis je to celkom sikovne a pohodlne.
Celkovo tie istitka a material na lezenie vseobecne by sa mali pouzivat presne v sulade s navodom vyrobcov.
M.11:31:58 04.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
Musim rict, ze se mi nejpohodlneni dobira s jistitkem ve standu a samoblokujici funkce mi to mozna este vic zjednodusuje. Prepnuti je vec chvilky, a tak jako tak se druholezec musi zajistit a prinejmensim vydechnout, pokud neni jeho snem vybehnout 100m stenu v kuse :D
Karel11:44:44 04.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
Musim rict, ze se mi nejpohodlneni dobira s jistitkem ve standu a samoblokujici funkce mi to mozna este vic zjednodusuje. Prepnuti je vec chvilky, a tak jako tak se druholezec musi zajistit a prinejmensim vydechnout, pokud neni jeho snem vybehnout 100m stenu v kuse :D
Karel11:56:29 04.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
je to nepohodlnejsie, lepsie sa dobera cez samosvor, takto musis lano tahat zhora nadol akoby cez kladku...marek, len mi nenapis, ze mam slabe ruky
13:06:34 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
nepohodlnejsie to 100% nie je - mam to mnohokrat vyskusane.
Stojis na stande chrbtom do doliny, lavou rukou podavas lano do systemu este predtym nez vojde do prveho ohybu (do centralnej karabiny standu) a pravou vytahujes z kyblika. Lano ide cez dva ostre ohyby ktore zarucuju dostatocnu brzdnu silu (keby bolo treba). Ked treba nahodou druholezcovi pomoct v tazkom mieste, len panvou pohnes blizsie k standu, doberies, das pravu ruku nizsie pod kyblik a zavesis sa do lana svojou vahou.

Ked sa druholezec dostane cez stand a stane sa prvolezcom, lavu ruku mas medzi kyblikom a centralnou karabinou samozrejme.

Je to vyskusane a pekne to funguje. Sam by som to nevymyslel keby som tak dlhe hodiny neistil.

Neviem kto si, tak mozno nemas slabe ruky ale volu :))
M.13:57:48 04.06.2008
odpovědět 
     Re: Metodika - ATC Guide
este doplnim - to vedenie lana od sedaku kde je pripnuty kyblik (reverzo je vlastne ten isty princip) je dolezite nie pre zmensenie padoveho faktora, to je tam zanedbatelne. Hlavny ucel je, ze lano vedie hore od kyblika, teda zachova sa ohnutie lana v kybliku a teda dostatocny brzdny ucinok. Ak by totiz zlyhali vsetky medziistenia a prvolezec padne do standu, teda v tomto pripade zostane visiet na isticovi ktory visi v stande, tak najvacsi problem je ze lano vedie dole a teda vlasnte len cez jeden ohyb okolo karabiny v sedaku istica - brzdny ucinok velmi nizky a teda istiaca pomocka prakticky neucinna!

Pollodak ma na rozdiel od kyblika / reverza (okrem ineho) tu vzacnu vlastnost ze ma dostatocny brzdny ucinok bez ohladu na to ci neaktivny koniec lana tahas hore ci dole.
M.11:39:05 04.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
Uz tady o tom mimochodem jedna debata byla, dost dlouha. http://www.lezec.cz/diskuse.php ?key=45727&odk=45727 Mimochodem dokud M. zustane jen M. budu verit spis doporucenim lidi jako Zoban ci John.
lada12:20:37 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
M. je v tej diskusii marek (pre tvoju info)

M. nie je nahrada za pribalovy letak od vyrobcu ani za prislusne odborne skolenie, takze ver comu chces, len aby zostal tvoj zadok cely. Ja sam to tak robim.
M.12:36:47 04.06.2008
odpovědět 
        Re: Metodika - ATC Guide
A je nějaký vyjádření komise ČHS? Myslím, že i v tom článku byly oba názory, každý tvrdil něco jiného, oba instruktoři a stejně se nenašlo jedno řešení.
Michal12:41:20 04.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
koukam, ze je tu nabeh na dalsi sahodlouhou dizkuzi o jistitkach. asi hlavne diky rezolutnim prohlaseni netodicky nejspis ne prilis osviceneho M. o tom, ze jistit kyblikem primo ze standu je blbost.
jisteni pres stand ma mnoho vyhod (ale samozrejmne i sve nevyhody): zrakvi se prvolezec - lano jen zablokuju a muzu se soustredit na pomoc, nemusim nic prevazovat do prusiku; jestli si nekdo zkousel chytat pad neprimym jistenim (do sebe) pres stand, tak vi, ze to neni vubec nic prijemneho - je to docela daha, cloveka to narve az ke karabine prvniho posupoveho jisteni ve standu a o tu se neprijemne zarazi. moznosti narazu jistice na skalu nepocitaje. atd. staci si to vyzkouset nekde na padostroji - uz i lehky 30-40 kg pytel cloveka pekne vyhodi.
ten trik s karabinou obcas pouzivam a az na nepohldlnou manipulaci neni spatny. vse je take o tom jaky si vyrobis stand a jak to tam usporadas.
tu karabinu proste treba cvaknes do jednoho jisticiho bodu standu a kyblik mas ve smycce tvorici stand. kdyz ma prvolezec prvni postupove jisteni, tak uz triku s karabinou neni potreba a proste z ni lano vycvaknes. dalsi moznost je pouzit jako prvni postupove jisteni primo jeden z jisticih bodu standu a mit vybudovany stand i na tah nahoru. nebo zridit privni postupove jisteni kousicek (u standu), do te doby proste jistit rukou nahoru.
l.12:54:26 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
mimo uz vyse zmineho odkazu na Lienerthovi stranky se o tom (hlavne M.) muzes docist i v Horolezecke abecede. myslim, ze je tam tomu venovano par odstavcu.
l.13:06:02 04.06.2008
odpovědět 
        Re: Metodika - ATC Guide
Ja nemam nejaku extra potrebu korigovat sposoby istenia ktore pouzivam pri lezeni ci v horach alebo mimo nich - to, co a ako pouzivam je plne postacujuce a vyhovujuce, nakolko je to v sulade so zasadami bezpecnosti, odporucaniami vyrobcov aj s mojim usudkom a nemam teda dovod vymyslat nieco neoverene a polemizovat o tom na nete.
Ked nejaky hazarder potrebuje nieco upravovat a skusat na sebe resp. na svojom spolulezcovi tak v zasade by mi to mohlo byt jedno, ale zas mi to hlupakovi nedalo neupozornit na to... Nabuduce si uz asi radsej fakt hryznem do prstov.

Horolezecka abeceda je iste super publikacia, hlavne ak chces zacat s jaskyniarstvom.
:))

Ja sa radsej spolieham na server sakal (tam je to nejak tak viac priamo od zdroja, bez balastu a hlavne nekomercne, free of VAT & comp.), a potom ine, overenejsie kapacity - Pani Prochazka, Sajnoha, Manual horskeho vudce, P. Schubert a i.
M.13:21:27 04.06.2008
odpovědět 
         Re: Metodika - ATC Guide
Toto samozrejmne neni nic neovereno a proti doporucenim od vyrobce. To jsou jen tva slova. Mam dojem, ze vsech tech publikaci znas nejspise jen jejich nazvy :). Samozrejme jako vetsina postupu v horolezectvi ma sve vyhody a nevyhody a je jen na zdravem usudku cloveka jak se s tim vyporada. Je smutne, ze mnoho lidi zavrhuje urcite veci jen kvuli tomu, ze byli lini si o tom neco zjistit, nebo si o tom proste mysli (a nemaji to nijak podlezene a ani nepredvedou padne argumenty proti tomu), ze je to blbost.
Mimochodem metodika SAKALU je temer to same jako H. abc, stoji za ni ti sami lide. Jen abc sazahuje do sirsiho spektra disciplin.
tomy13:52:00 04.06.2008
odpovědět 
          Re: Metodika - ATC Guide
Ze do HA prispel pn Kublak zo Sakalu je vseobecne nama vec, tak prave preto nevidim dovod vyhodit peniaze za nieco co ciastocne nepotrebujem a ciastocne mozem najst inde zadarmo.

A svoje dojmy ohladom mna si mozes nechat.
M.14:01:12 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
Hm, prvolezec má postup. jištění, ty vycvakneš tu karábli, a pokud spadne a vytrhne to postupový, tak máš velkou tlamu do kyblíku přímo = v lepším případě spálený ruce... V.
15:40:45 04.06.2008
odpovědět 
    Re: Metodika - ATC Guide
No kyblik se samozrejme padem do standu nezvedne, je tazen vahou spadleho prvolezce dolu. A lano je v nem drzeno ve spravne brzdne poloze, tak jako na obrazku.
Stejne to zafuguje dobre i kdyz tam tu karabinu nechas potom co ma prvolezec cvakle prvni postupove jisteni (treba pokud mas obavu, ze pri padu to jisteni selze). Tam uz neni nic v cem by ta karabina mohla vadit az na horsi manipulaci.
Pred nepodlozenou kritikou, tem kterym se to nepozdava, to nejdrive doporucuji vyzkouset, nekde v bezpeci, treba jen odsednuti. V tomto ohledu to funguje dobre, ale nevyhodou je, jak uz zminovali jini, ne prilis pohodlna manipulace.
tomy13:17:03 04.06.2008
odpovědět 
     Re: Metodika - ATC Guide
nie som si isty ci si rozumieme - nebavime sa o pripade, ze ti postupove istenia vydrzia. Kriticky moment nastava vtedy, ked ich vsetky padom prvolezec vytrha. Stale trvas na svojom? Predpokladam ze nie...
M.13:38:14 04.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
povytrha vsetko aj tu v stande?
13:54:44 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
neviem presne o com tocis ale ked pisem postupove istenia tak postupove istenia vacsinou nie su sucastou standu :))) Aspon tu u nas.
M.14:10:11 04.06.2008
odpovědět 
        Re: Metodika - ATC Guide
ale prve postupove istenie vesiam do standu, tak to je postupove a sucasne aj stand
15:52:05 04.06.2008
odpovědět 
         Re: Metodika - ATC Guide
stand je stand. Ze lano vedies najprv standom neznamena ze stand je postupove istenie.
Ale je asi zbytocne sa tahat o slovicka...
M.07:20:41 05.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
Predpokladas spatne. Pokud selzou postupova jisteni a ja jistim primo (tzn. ne pres sebe), prvolezec spadne primo do standu tedy do kybliku, pak je kyblik stahovan dolu spadlym prvolezcem a neaktivni cast lana jde, tak jak je to na obrazku (jistitka.pdf, strana 5, obr. 4 A), nahoru (tedy v brzdne poleze) do karabiny (na obrazku modre). Na tom nevidim nic spatneho, pokud je to chybne, tak me nekdo prosim (i s rozumnym vysvetlenim opravte).
tomy14:04:34 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
Jeste dodatek, pokud po padu selze uplne vse, tj. vsechna postupova jisteni a navic i stand do ktereho je kyblik cvakly, tak uz samozrejmne neni pomoci.. :) Ale to plati pro jakykoliv zpusob jisteni. V tomto je vyhodou neprime jisteni pres sebe diky tomu, ze prvni naraz jde do jistice a pak az do standu, tim se samozrejme zvysuje sancem, ze se postupova jisteni nevytrhnou. Jak jsem rikal, vse ma sve pro i proti.
tomy14:09:40 04.06.2008
odpovědět 
       Re: Metodika - ATC Guide
obrazok je pekny, ale vyskusaj si v praxi kolko to tym sposobom brzdi... Dovolim si hadat ze velmi nie.
Uviaz namiesto prolezca 30 kg zavazie a len to staticky zaves, uvidis co sa stane.
M.14:17:04 04.06.2008
odpovědět 
        Re: Metodika - ATC Guide
Uz to zacina byt trochu unavne. Vyzkousene, jak uz jsem psal, to mam. Pad jsem do toho nastesti nemel sanci chytat. Zkousel jsem razantnejsi odsedy (samozrejme dojisten odsedkou). Neni v tom problem, lano se drzi v brzdne poloze, navic tam mas jeste jeden ohyb navic (u modre karabiny), ktery nepatrne zvysi treni oproti neprimenu jisteni pres sebe. Lano tam vede tak jak ma, jen je to cele vzhuru nohama, tedy jistitko pracuje v obou pripadech stejne. Skoro si dovolim tvrdit, ze treni lana zpusobene jistitkem je v tomto pripade jeste vyssi nez normalne, diky prave diky te pridane karabine a dalsimu ohybu lana pres ni. Ale to co je dulezite je fakt, ze lano jistitkem prochazi v brzdne poloze a to je to, oc tu bezi. A asi je to to, o cem ty zrejme predpokladas, ze nemusi nastat. Odhaduju, ze nejake jistitko tohoto druhu mas, tak je nejlepsi si to sam prakticky (a nekde v bezpeci) vyzkouset a ohodnotit, zda je to dobre ci ne. Asi budes (ne)mile prekvapen.
tomy14:37:22 04.06.2008
odpovědět 
         Re: Metodika - ATC Guide
Mas pravdu, tato tema prestala to byt zabavna a zacala byt dost otravna, tak som najprv vyskusal co som tvrdil. Tu je vysledok: do slucky som cvakol HMS s kyblikom, cez ktory som viedol lano (10.5 mm, este upozornim ze v reali by to velmi pravdepodobne boli dve lana okolo 8.5 mm, cize s nizsim trenim). Vpravo od HMS karabiny som cvakol dalsiu, najprv tiez HMS a cez nu som viedol lano. A teraz sledujte co sa stalo: moja prava ruka je akoze padajuci lezec. Trhol som pravou rukou (simulacia padu), lano najprv drie, potom sa vsak lava HMS karabina s kyblikom zdvihla, kyblik kolko to slo vliezol do pravej HMS a ta sa prekryla s prostrednou prepazkou kyblika. V tomto stave je trenie velmi male – stalo sa presne co som predpokladal vo svojom vcerajsom prispevku z 10:53... Ako vidno, mal som celkom dobry odhad :)

Dalej som vymenil pravu HMS za ovalnu karabinu s poistkou. Stalo sa to co predtym, lano sa najprv zadrelo, potom sa HMS karabina zdvihla a kyblik vychylil, lenze menej, pretoze ovalna karabina je uzsia – nedovoli kybliku dostat sa dovnutra, a teda trenie zostalo trochu vacsie, ale stale pravdepodobne nedostatocne.

Ako tretiu som dal miesto ovalnej karabiny karabinu z expresky, cize bez poistky (tym padom uplne nevhodnu). Rozdiel bol v tom, ze tato mensia karabina nedovolila kybliku vliezt do svojho vnutra v takej miere ako vacsie karabiny s poistkami, ale inak sa stalo presne to iste co v predoslych 2 pripadoch – HMSka s kyblikom sa po uvodnom zadreni lana zdvihla, kyblik sa vychylil a trenie teraz zostalo vacsie, ale ci dostatocne... pochybujem. No ina vec je na tomto celom dolezita: toto usporiadanie je nevyhovujuce, pretoze trenie v systeme zavisi od takych parametrov ktore pri standardnych metodach vobec netreba sledovat, a to od geometrie karabin a ich vzajomnej kombinacie. Okrem toho sa sprava dost nepredpokladatelne, lano najprv drie, potom zas ide prilis lahko...

(pouzil som 2 HMS zn. Kong, ovalnu karabinu Kong, karabinu z expresky Austialpin a kyblik Cassin Piu ak by to nahodou hralo nejaku ulohu)

Ukazalo sa, ze ak by system mal ubrzdit vyssiu hmotnost, bolo by vhodne umiestnit pomocnu karabinu na opacnu stranu, cize nie medzi stand a prvolezca, ale medzi ruku istica a stand, co je samozrejme hlupost, pretoze to znemozni / zasadne stazi manipulaciu s lanom pri samotnom lezeni.

Dalsia vec – dane nespolahlive spravanie systemu by obmedzilo zavesenie karabin do slucky, ktorej jedna strana je prelozena a je vytvorene oko (ako sa bezne vesia HMSka do standu). Tym padom sa ciastocne zabrani, aby sa HMS karabina s kyblikom v momente zatazenia padom zdvihla a stratila sa ucinnost systemu, no toto riesenie je pochybne kedze odhadnut silu, ktora stabilitu usporiadania zrusi je nemozne.

Preto znova o danom usporiadani znova a naposledy tvrdim ze JE NESPOLAHLIVE A METODICKY NESPRAVNE. Kto to vsak pouzivat chce, samozrejme moze. Dokonca je mozne, ze s takymto pochybnym sposobom istenia aj uspesne zachytite pad, lebo v horach v polozenom terene sily padu nemusia byt fatalne velke, vela zalezi od situacie a suvisiacich okolnosti. No preco pouzivat usporiadanie istiaceho retazca ktore je nevyhodne a nespolahlive? Na to si odpovedzte kazdy sam.

Pre mna to tymto konci, ked este niekto potrebuje ozrejmit nejaku technicku zalezitost, som k dispozicii. Ak niekto ma potrebu do mna vyskakovat a napriek tomu co som vyskusal, popisal a dufam potvrdil stale odporucat tento pochybny a nepodareny sposob istenia, tak uz si o dotycnom pomyslim ze ozaj padol z jahody...
Tomy a ty (a tebe podobni) sa spamataj, pises tu ze mas nieco overene a vyskusane a je to pritom totalny blud. Pochop laskavo ze tu tak trochu ide aj o ludske zdravie tak nepis na net uplne blbosti aj ked sa to moze zdat uzasna zabava.
M.08:24:00 05.06.2008
odpovědět 
          Re: Metodika - ATC Guide
Nevim, uplne jsem nepochopil tvuj popis, cetl jsem ho zbezne, ale nenapsal jsi ktery si delal pripad. Pokud s postupovym jistenim, tak tam je situace stejna, jako bys to mel na sobe a kyblik to pochopitelne tahne nahoru. Pokud bez postupoveho, tak nechapu, jak sel kyblik nahoru, kdyz pad lezce ho taha dolu. Mozna jsi cvakl tu dodatecnou karabinu na druhou stranu.
lada09:38:40 05.06.2008
odpovědět 
           Re: Metodika - ATC Guide
Napodoboval som pripad ked prvolezec po pade vytrha vsetky istenia a visi uz v stande (kym ostane aspon jedno postupove istenie mimo stand zachovane, nemame sa o com bavit, to je ok).

HMSka s kyblikom a susedna karabina samozrejme visia v slucke zatazenej smerom nadol, su pri sebe a HMSka s kyblikom sa po dodatocnom zatazeni o par cm zdvihne voci tej susednej karabine a tym to cele strati brzdny ucinok.
(blbo sa to vysvetluje bez ukazky / fotky, ale staci to vyskusat, potom pochopis)

Idealny stav je v diskusii reagovat az potom ked pozorne precitas prispevok na ktory chces reagovat :)
M.10:15:22 05.06.2008
odpovědět 
            Re: Metodika - ATC Guide
Stale nechapu kde se ti bere sila pusobici na kyblik tak ze prevazi padajiciho a tahne kybl nahoru. Opravdu si jses jisty, ze mas karabinu na spravnem miste, tj. mezi kyblem u brzdici rukou? Karabina mezi kyblem a padajicim je pochopitelne skoro k nicemu.
lada11:17:53 05.06.2008
odpovědět 
             Re: Metodika - ATC Guide
ked dam karabinu medzi istiacu ruku a kybik tak to brzdi, ale zas sa to zle ovlada pri samotnom lezeni (pred padom). (Musim este vyskusat, nemam to momentalne pri sebe)
Karabinu som mal na druhej strane - medzi kyblom a prvolezcom. Inak si to neviem predstavit fungovat. Doma to otocim a uvidim co to spravi - ako hore pisem brzdit po pade to brzdi, ale cez hento podavat lano prvolezcovi - nie moc prijemne.
Sila ktora dvihne ten kybel je sposobena padom. Predpokladam ze to iste sa stane aj ked je to naopak.
M.11:29:05 05.06.2008
odpovědět 
              Re: Metodika - ATC Guide
marek, neboj, zajtra to vecer preberieme v malom rime
12:33:50 05.06.2008
odpovědět 
               Re: Metodika - ATC Guide
stale mam dojem ze si ma s niekym pleties ale neva
M.13:03:01 05.06.2008
odpovědět 
              Re: Metodika - ATC Guide
Tak to mas blbe, to samozrejme fungovat nemuze. Lano ma jit v poradi jistici ruka-karabina-kyblik-prvolezec. Podivej se na Zobanovu prirucku. Manipulace neni nejlepsi, ale da se.
Radek J.14:28:37 05.06.2008
odpovědět 
               Re: Metodika - ATC Guide
Tak som to vyskusal v tom usporiadani ako pises. Uz vo vcerajsom prispevku (8:24) som pisal, ze tak to brzdi, ale vcera som to povazoval za nemozne ze by taku zhovadilost niekto povazoval za sposob istenia - a ano, niekto to myslel vazne! :))
Ten sposob sice zachyti pad, ale nevyhovuje este v situacii ktora padu predchadza, a to je samotne lezenie... Manipulacia s lanom je zufala v momente ked treba lano dobrat (co treba nielen ked sa prvolezec vracia, ale napriklad aj vtedy ked zavesi lano do istenia ktore ma nad bodom kde je naviazany - vtedy sa za normalnych okolnosti pri postupe lezca lano kusok povoli, treba ho dobrat a ked prvolezec minie istiaci bod zase zacat povolovat).

Dalsia vec, cela tato diskusia sa tyka viacdlzkovych ciest, teda mozeme uvazovat ze dany system sa nebude pouzivat s jednoduchym lanom (tu by bolo jednoduche pouzit HMS zavesenu v stande), ale s 2 lanami. Tym je vec este horsia. Ak by slo o polovicne lana, tam sa bezne stava ze jeden pramen treba povolovat a zaroven druhy doberat - pri tomto usporiadani nemozne.

(ale brzdit to brzdi, to uznavam... :))

Mna by na tento sposob istenia tazko niekto naviedol, a tiez by som nebol stastny ked by takto mal v plane istit mna. Kyblik na sedaku, lano vecene cez centralnu karabinu standu a hotovo - tak to funguje OVELA lepsie.
M.10:42:38 06.06.2008
odpovědět 
      Re: Metodika - ATC Guide
povytrha vsetko aj tu v stande?
14:05:50 04.06.2008
odpovědět 
    Re: Metodika - ATC Guide
No autor to nevymyslel, od toho jsou jini, kteri ho to naucili a myslim ze zkusenosti tech od nichz to mam nedame vsichni co tu diskutujeme dohromady ani za cely zivot :-)
Radek
zoban16:22:10 04.06.2008
odpovědět 
 Re: Metodika - ATC Guide
usporadani jisteni pres guida pri odlezu
http://www.climbingschool.cz/ var/uploads/files/000100/000127/054.jpg
prviolezce ze stanoviste, po propnuti kvalitniho jisticiho bodu je mozne zrusit dodanou nezamkovou karabinu, v pripade padu jiz pujde tah nahoru a karabina je tak zbytecna
Radek
zoban16:25:16 04.06.2008
odpovědět 
  Re: Metodika - ATC Guide
Za kvalitnu istiaci bod sa da pozazovat borhak, pripadne (dobry) nit. Vo viacdlzkovych cestach ako postupove istenie je borhak resp. dobry nit skor vynimka... Cize dost iluzorna a nepravdepodobna situacia.
Ak by sme sa bavili napriklad o Tatrach tak tento sposob tam potom vobec nepatri. Na pieskoch je to predpokladam podobne.
M.08:27:02 05.06.2008
odpovědět 
   Re: Metodika - ATC Guide
Tohle mi přijde jako rozumná poznámka.
Doktor13:55:07 05.06.2008
odpovědět 

Reklama:
 Foto dne:

Padani dnes
 Databáze cest:
Všechny cesty (174578)
Top cesty v ČR
Top bouldery v ČR
Nejnovější cesty:
Juraclimbs 9-/9 Frankenjura
Ouška PLUS 6A Viklany
Důlkohraní SD 7A Viklany
Groupé Tot 6A Fontainebleau
Idéalement 6A Fontainebleau
Nově komentované:
Diplodokus 5B Viklany
Rafinovaný Cukrík 6B Viklany
Strýko Vojto 9- Porúbka
Kulantní Řešení Xa Drábské Světničky
Kulantní Řešení Xa Drábské Světničky

 Nově v diskusi:
Re: Požádejte o naléhavou půjčku ještě dnes. | Požádejte o naléhavou půjčku ještě dnes. | Re: NABÍZÍM VŠECHNY TYPY PŮJČEK | Re: Lezení v lokalitě Prosečnice-Lom Doubí | Re: Lezení v lokalitě Prosečnice-Lom Doubí | Lezení v lokalitě Prosečnice-Lom Doubí | anketu vytvářel hotentot? | Re: Training protokol 7b - 8a | Re: Ztráta klíčů | Re: Ztráta klíčů |

 Nové komentáře:
Re: Obsah? | Re: 500 stran | Re: Obsah? | Re: 500 stran | Re: 500 stran | Re: 500 stran | Re: Obsah? | Re: 500 stran | 500 stran | Re: Obsah? |

 Kde to vře:
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu ČHS (96)
Adam Ondra a Ela Adamovská k přípravě na olympijskou kvalifikaci (43)
Boulder Na pláni (31)
Lezení na 2 významých stěnách v Srbsku u Berouna zřejmě skončí (19)
Foto: Karabinou propíchnutá dlaň ruky lezce při pádu (17)
Vyšel průvodce Adršpach I. (15)
Valná hromada ČHS 2024 (13)
Nová dětská kniha o světové top lezkyni Janje Garnbret (9)
ZykyCup (9)
Film Adama Ondry o Bon Voyage 9a po vlastním jištění (E12) (8)

 Nově v inzerci:
Arcteryx | Osprey Variant 37 + 10 | Rokytnice/J. St-Pá | Bor bouldering průvodce | Lezečky OCÚN JETT LU, vel. 38 | Ahoj | Statická a dynamická lana | parťačku na skály | Arcteryx GTX-proshell | Arco, Val di mello-Versante sud |

 Anketa:
Jaký je váš názor na dodržování lezeckých pravidel?
 Plně je respektuji 
 550 
 Většinou respektuji, záleží na konkrétní situaci 
 561 
 Mám s tím problém, ale občas ano 
 598 
 Nezajímá mě to, lezu podle svého. 
 539 

 Návody:
Jak psát na lezce ...
Lezecké mapy

 Partneři:
Treking.cz
Hledáte si pěkné ubytování v ČR na Váš výlet či dovolenou? Vyberte si na webu MegaUbytko.cz v sekci chaty a chalupy pronájem. Pokud plánujete cestovat na Slovensko a potřebujete ubytovanie na Slovensku, ty nejlepší ubytovací zařízení, chaty, chalupy, roubenky naleznete na stránce chaty na prenájom.

 lezec  diskuse  ankety  odkazy  průvodce  fotky  video  *rss*  ochrana osobních údajů       ceník reklamy Energy Cloud   NetPro systems, s.r.o.